לופטהנזה תרכוש את BMI הבריטית
החברה הגרמנית תהפוך לגדולה באירופה. הרווח של לופטהנזה: תזכה בזמנים משוריינים לנחיתות בהית'רו בלונדון
חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה תרכוש את חברת התעופה הבריטית BMI ותהפוך לחברת התעופה הגדולה ביותר באירופה. לופטהנזה כבר מחזיקה כיום 30% מחברת התעופה הבריטית. ההערכה היא כי שווי העסקה עומד על 400 מיליון יורו. מועד העסקה המשוער: ינואר .2009
לפני כמה שבועות פורסם כי חברת התעופה הסקנדינבית סאס, בעלת כ19%- ממניות החברה הבריטית, מתכוונת למכור את חלקה ללופטהנזה, אולם אתמול התברר כי המוכר יהיה בעל השליטה ב,BMI- מייקל בישופ, המחזיק 50% מהמניות ועוד מניה אחת, כלומר את רוב מניות החברה.
הרכישה הצפויה של BMI על ידי לופטהנזה תאפשר לחברה הגרמנית לזכות באחד הדברים הנחשקים ביותר על ידי חברות תעופה: "סלוטים," כלומר לוח זמנים משוריין לנחיתות בנמל התעופה הפעיל ביותר באירופה - הית'רו. BMI היא החברה השנייה בגודלה מבחינת הפעילות בנמל היתרו והיא מחזיקה 12% מכלל ה"סלוטים" המשוריינים, שחלק מהם היא תוכל לתת ללופטהנזה.
כיום, לאחר הסכם השמיים הפתוחים בין הקהילה האירופית לארצות-הברית, שנכנס לתוקפו בחודש מארס האחרון, יכולה כל חברת תעופה אמריקאית לטוס לכל יעד באירופה, וכל חברת תעופה אירופית יכולה לטוס לארצות-הברית מכל יעד באירופה. כלומר, חברת לופטהנזה, שביצעה את טיסותיה לארה"ב עד כה רק מגרמניה, יכולה להפעיל כיום טיסות ישירות מהית'רו לצפון אמריקה או מכל נקודה אחרת באירופה.
חברת לופטהנזה היא כיום בעלת 100% ממניות חברת סוויס, יש לה 19% בחברת התעופה האמריקאית ג'ט בלו, יש לה אחוזים בחברת התעופה הסקנדינבית, בעלות מלאה בחברת אייר קולומיטי האיטלקית, 50% בחברת התעופה סאן אקספרס המפעילה טיסות שכר לאנטליה, ולפני חודש היא הודיעה על רכישת 45% מחברת התעופה הבלגית אייר בריסל. בנוסף, היא בעלת חברת סקאי-שף, חברת הקייטרינג למטוסים המספקת כשליש מהארוחות במטוסים ברחבי העולם.
בשנת 1999 רכשה לופטהנזה 30% מחברת ,BMI ובאותה עת נחתם בינה ובין הבעלים, סר מייקל בישופ, הסכם שעל פיו הוא נותן ללופטהנזה זכות סירוב ראשונה במקרה שיחליט למכור את מניותיו. אתמול נודע כי בישופ אכן מתכוון למכור את המניות, והעסקה בינו ובין לופטהנזה אמורה לצאת לפועל בחודש ינואר הקרוב או במועד סמוך לכך.
בכך תינתן ללופטהנזה גמישות רבה בטיסותיה לאנגליה, ומשם ליעדים אחרים בצפון אמריקה. כיום לופטהנזה היא גם הגוף העיקרי בברית חברות התעופה המובילה בעולם: סטאר אלייאנס, ברית שמאפשרת לנוסעים בטיסות חברות התעופה הקשורות אליה לצבור נקודות במסגרת מועדוני הנוסע המתמיד ומאפשרת להם שורה ארוכה של הטבות אחרות. בברית זו חברות, בין השאר, חברת סינגפור איירליינס, יונייטד איירליינס, אייר קנדה, אוסטריאן אייר, סוויס, אייר צ'יינה, אייר ניו זילנד, לוט (חברת התעופה הפולנית,( טורקיש, נתיבי אוויר דרום אפריקאיים ועוד.
יו"ר מועצת המנהלים של לופטהנזה, וולפגאנג מאיירהובר, אמר אתמול במסיבת עיתונאים שבה הציג את התוצאות העסקיות של הקבוצה כי ללופטהנזה יש אכן אופציה לבצע את הרכישה, אבל הדבר לא יקרה לפני 12 בינואר .2009
החברה הגרמנית, קבוצת התעופה השנייה בגודלה באירופה, סיימה את הרבעון השלישי השנה ברווח של 165 מיליון יורו, צניחה של 65% לעומת הרווח הנקי בתקופה המקבילה בשנת .2007 בתשעת החודשים הראשונים של השנה עמד הרווח הנקי של הקבוצה על 551 מיליון יורו, נפילה לעומת רווח נקי של 1.57 מיליארד יורו בחודשים ינואר-ספטמבר .2007 עם זאת, הכנסות החברה צמחו בתקופה זו ב13.6%- ל18.6- מיליארד יורו.
יו"ר החברה מאיירהובר אמר אתמול כי התוצאות שהושגו מתחילת השנה ראויות לציון לנוכח הסביבה העסקית הקשה וסימני המיתון במשק העולמי. לדבריו, אחת הסיבות לירידה ברווחי החברה הייתה הזינוק החד במחירי הדלק בחודשים האחרונים.
קבוצת לופטהנזה, כולל חברת התעופה סוויס, מעסיקה 105 אלף עובדים ברחבי העולם וצי של 529 מטוסים. הקבוצה מפעילה 14,224 טיסות שבועיות ל207- יעדים ב81- מדינות.
BMI | לופטהנזה | |
שנת ההקמה | 1938 | 1955 |
מס' העובדים | 4,330 | 105 אלף* |
מס'המטוסים | 54 | 529 |
מס' הנוסעים ב-2007 |
10.6 מיליון | 63 מיליון |
מס' נוסעים לישראל ב-2008 | 44 אלף | 304 אלף |
תחילת הטיסות לישראל | 2008 | 1968 |
הערכת שווי | 800 מיליון יורו | 4.5 מיליארד |