שובה של גב' ג'ונס
כמעט 20 שנה מאז אלבומה האחרון, חוזרת גרייס ג'ונס למרכז הזירה באלבום חדש וסרט תעודי ומוכיחה שגם בגיל 60 היא לא מתמתנת. "אני נשית ואני גברית. לא אישה נורמלית", היא אומרת
בשנות ה-80 היתה גרייס ג'ונס, הדוגמנית-זמרת-מוזה-שחקנית הג'מייקנית, אחת מאייקוני הפופ הגדולים ביותר והקהל נחלק בין אלה שחשבו שהיא בעלת היופי המיוחד ביותר בתעשיית המוזיקה, לאלה שלדעתם מדובר בפרצוף חוצני ומאיים מגלקסיה אחרת. עכשיו היא חוזרת עם אלבום חדש בשם "Hurricane", לא פחות מ-19 שנים מאז צאת אלבומה האחרון. מעניין שגם כיום, כשהיא כבר בת 60, היא ממשיכה להפתיע את כולם בכל גדולתה. לאחרונה, כשהופיעה על הבמה בטקס פרסי המוזיקה של "MTV אירופה", אמר לה ג'ארד לטו, השחקן וזמר להקת "30Seconds To Mars": "את נראית מדהים, מהממת כמו תמיד". על פי המבט שלו, לא ברור אם באמת התכוון לזרוק לג'ונס מחמאה או שפשוט הופתע מנוכחותה הענקית והמאירה.
קאמבק כמו של ג'ונס, אחרי כמה שנים טובות מתחת לרדאר, היה אמור, במחשבה ראשונית, לספק כותרות מוזיקליות ושערים של עיתונים ברחבי העולם, אבל המציאות שונה לגמרי. ראשית, ג'ונס נאלצה להתחרות באלבומים חדשים של בני תקופתה "AC/DC" ו"הקיור", לצד אלבומים של צעירות יותר כמו פינק וכריסטינה אגילרה.
ג'ונס. נראית מוזר מכדי להיצמד לחוקים הרגילים (צילומים: Gettyimages)
שנית, ג'ונס ומפיק האלבום, איבור גאסט, ספגו דחיות רבות מחברות תקליטים גדולות, שלא הסכימו להוציא את היצירה החדשה. בסופו של דבר האלבום התמקמם ב-"Wall Of Sound", לייבל אנגלי, קטן ואלטרנטיבי, בו אפשר למצוא אמנים והרכבים מוערכים כמו "רויקסופ" ו"מוגוואי".
האם אלבום ראשון מזה עשרים שנה יתרום ל"תחייה המחודשת של האייטיז", כפי שמגדירים זאת עיתונאים ואנשי תרבות רבים? ג'ונס לא מאמינה בכלל בהגדרה הזו. "אין שום תחייה מחודשת", אמרה באחרונה בראיון ל"אובזרבר", "פשוט יש מוזיקה מהאייטיז שהיא נצחית. המלודיות והמילים. אני קוראת למוזיקה הזו 'הכנסייה'. הכנסייה בתוך המועדון. שם אתה יכול גם לצעוק וגם לרקוד. רוב המוזיקה הטובה באייטיז היתה מורכבת מהסגנון הזה".
תחייה מחודשת או לא, ג'ונס לא נראית היום, וכנראה אף פעם לא נראתה, כמישהי שזמנה עבר. היא וודאי לא מרגישה ככה ולא חשוב השערוריות, המצוקות הכלכליות ופרשיות הסמים בהן היתה מעורבת בעבר. יש לה בן זוג חדש, אמן צעיר לטענתה, ולדבריה היא "עדיין נהנית מסקס ועדיין צריכה לדחות הצעות מגברים". היא עדיין יודעת לתעתע בצופים כשהיא מגיעה לטלוויזיה ומצטלמת לעיתון בבגדים הביזאריים ביותר שמפארים את גופה הייחודי.
בכל הנוגע למוזיקה, באלבומה החדש מפתיעה ג'ונס כשהיא חוזרת לשתף פעולה עם סליי ורובי, הצמד האגדי שלא מזמן הבריז מהופעה בישראל, עם בריאן אינו המוכשר, טריקי ועוד כמה אמנים גדולים שוודאי רוכשים כבוד לדיווה. "אני אוהבת לחשוב שאני מין מוזה למוזיקאים אחרים שעובדים איתי", היא אמרה באחרונה בראיון טלווזיוני לג'ונתן רוס, "אני מאוד אוהבת לשתף פעולה. אני דוחפת אותם והם דוחפים אותי, אז תמיד יוצאים דברים יצירתיים".
ומה חושבים בינתיים המבקרים בחו"ל על היצירה החדשה? בעיתון ה"גארדיאן" הבריטי מאמינים שבגיל 60, ג'ונס החליטה להציב את עצמה סוף סוף עם רגליים על הקרקע וכתבו "האלבום הוא ניסיון לשרטט מפה של הלא נודע בחייה". ב"אינדיפנדט" ציינו שלראשונה מזה זמן רב, ג'ונס מוכיחה באלבום החדש שהיא "קודם כל זמרת, רק אחר-כך אופנה". ב-NME הציעו לה צעדים אחרים, כמו לעבוד עם מפיק רלוונטי ופופולורי יותר, למשל ג'יי זי. ב"אובזרוור" זורק המבקר שלושה כוכבים ובסך הכל נמצא די מאוכזב מהמוצר, אך הוא כותב ובצדק: "כפי שאנחנו יודעים ומבינים, ג'ונס נראת מוזר מכדי להיצמד לחוקים הרגילים" וזו כמובן, כפי שהיה תמיד, נקודה לזכותה.
באופן רשמי, באירופה וביפן כבר אפשר למצוא את "הוריקן", אבל האלבום עתיד לצאת בארצות הברית רק בחודש הבא, כך שעוד קשה לדעת מה יוביל קידומו ביבשת הגדולה. גם אם האלבום לא יישא פירות מסחריים, ג'ונס תוכל בכל זאת להתגאות במוצר חדש שייצא בחודשים הקרובים. לאחרונה נודע כי בקרוב עתיד לצאת סרט דוקומנטרי על חייה, אותו ביימה סופי פיינס, אחותו של השחקן רייף פיינס. ג'ונס גילתה ל-BBC כי פיינס עקבה אחריה בחמש השנים האחרונות. אבל יש עוד זמן - העריכה לסרט צפויה לקחת לפחות תשעה חודשים.
בינואר 2009 צפויה ג'ונס לפתוח בסיבוב הופעות שיתרכז בתחילה בבריטניה והסביבה ומאוחר יותר היא גם תגיע לפסטיבל סידני השנתי שבאוסטרליה, בו תהיה מופע מרכזי, לצד ניק קייב. טרם פורסמו תאריכים לשאר העולם ועוד לא ברור אם בכלל ייקבעו הופעות רבות נוספות. ל-ynet נודע כי ג'ונס היא אחת האמנים בה מתעניינים גם מפיקים ישראליים ושוקלים את הבאתה לארץ הקודש ממש בחודשים הקרובים. ג'ונס כבר ביקרה אותנו בעבר, אך גם הספיקה להכעיס באותן הזדמנויות הרבה צופים ישראלים.
ב-82' ערכה ג'ונס הופעות בלתי נשכחות בהשקת מועדון הקולוסיאום בתל-אביב (ואז יואב קוטנר היטיב להגדיר אותה בעיתון ידיעות אחרונות: "מרגישה כמו אישה, נראית כמו גבר"). לפני כ-11 שנים היא שבה אלינו והיתה אמורה להופיע בנשף פורים גדול שנערך בהאנגר 11 שבנמל תל אביב. רוכשי הכרטיסים חיכו עד ארבע לפנות בוקר ומהומה התפתחה. ג'ונס, כך הסתבר, ג'ונס החליטה שלא לעלות על הבמה בעקבות בעיות כספיות מול ההפקה בישראל.
"עשינו הרבה כיף בשנות השבעים והשמונים ולפעמים הלכנו עם זה קצת רחוק מדי", נזכרה השבוע ג'ונס בראיון ל"דיילי מייל", "אבל השורה התחתונה היא שכל הכיף דרש חשיבה צלולה, עבודה קשה ואיפור טוב כדי שאתקבל על ידי הקהל כ'פריק'".
ג'ונס הוסיפה דעה משלה למבקרים ואמרה שלא מדובר בקאמבק ושהיא אף פעם לא נעלמה.
"אני לא משנה תפקידים בחיים, אני חיה בדרך הזו", היא אמרה. "אני נשית ואני גברית. האמת, אני חושבת שהצד הגברי קצת חזק יותר אצלי ולפעמים אני קצת חייבת למתן אותו. מה שבטוח זה שאני לא אישה נורמלית".