האליטיזם של אפל / דעה
למרות שאפל נחה על זרי האלומיניום שעה שמיקרוסופט עסוקה בלהצדיק את קיומה של Vista, דן קוסטה חושב שהסירוב של החברה להוציא מחשב זול מונעת מההמונים להכיר את התפוח
אחרי מבול של שמועות והדלפות הכריזה אפל על ניידי MacBook רגילים, Pro ו-Air חדשים. שם הקוד Brick גרם לאנשים לחשוב שאפל עומדת להשיק את הניוטון הבא או סוג של netbook "גם אנחנו". מה שקיבלנו בסוף זה אוסף של שיפורים מינוריים למוצרים קיימים. מקיסטים ימשיכו לאהוב אותם, כי זה מה שמקיסטים נוהגים לעשות. עבור רוב המשתמשים מהזרם המרכזי, הם יישארו מחשבים נאים אבל יקרים משהו. זה כמובן מקובל על אפל.
מה תמצאו בהשקה החדשה? תהליך ייצור חדש שמאפשר לייצר את כל השלדה מפיסה אחת של אלומיניום, שילוב של זכוכית, ריבוי מגע ומשטח מגע רגיש למחוות, מיני Display
port וגרפיקה משופרת. שאלתי לגבי כל אלה היא - so what?
לא משנה את כללי המשחק
אני מתעניין בכל פיסת אלקטרוניקה מדליקה, והרעיון של מחשב במשקל פחות מ-1.2 ק"ג עם שלדת אלומיניום נוקשה בהחלט קורץ. עם זאת, במונחי שולי רווח, נתח שוק וחדשנות נטו אף אחד מהרענונים הללו לא עומד לשנות את כללי המשחק.
יש לבחון את הצעד של אפל בהקשר הנכון. אנשים נוטים לחשוב על אייפודים כשהם שומעים כיום את השם אפל. החברה שולטת בממלכת הנגנים הניידים, עם יותר מ-80 אחוזים מהשוק. ל-iPhone עוד יש הרבה עבודה אם ברצונו לנכס לעצמו את שוק הטלפונים החכמים, אבל ההתחלה נראית מבטיחה, למרות מחלות הילדות.
הנגנים הניידים היו במשך תקופה ארוכה פרה חולבת, והטלפון - כוכב עולה, אולם חלק נרחב מהכסף עושה כיום אפל מעסקי המחשבים. זה גם השוק ממנו אפל רוצה לנגוס קצת יותר. בתור יצרנית מחשבים יש לאפל נתח שוק די קטן.
חברת מחשבים קטנה וחכמה?
נתח השוק האמיתי של אפל בשוק המחשבים (שנוטה להיות חד-ספרתי ברוב המדינות ברחבי העולם) קטן בהרבה מהנתח התודעתי שהיא גוזרת ממוחנו. תופעה זו נובעת מכך שלחברת אפל לא אכפת למכור פחות ולהיחשב יותר.
אפל לא מוכרת מחשבים זולים. כמובן ש-Mac Mini נמצא בהישג ידם של רבים, אבל כמה כאלה באמת ראיתם בשטח? אפל לא מעוניינת להגדיל את נתח השוק, שכן הגדלה כזו תהיה על חשבון הרווחיות. ברבעון האחרון היה ההחזר של חברה 36.9 סנט על כל דולר של מכירות - זאת בהשוואה לדל, שהסתפקה בהחזר של 18.3 סנט על כל דולר מכירות
ו-HP שהתעלתה ל-24.7 סנט על כל דולר.
זה נובע בין היתר מהעובדה שדל ו-HP מציעות מגוון מחשבים זולים. הן מתפרסות על נתח שוק רחב בעוד שאפל מעדיפה נתח קטן שמייצר הרבה כסף על כל מכירה.
אין ערך להמונים
מנקודת מבט צרכנית, המחשבים החדשים גוררים ירידת מחירים נאה של ניידי אפל שכבר נמצאים על המדף, אבל גם כך הם נותרים יקרים בהרבה מהמתחרים. האם יהרוג את אפל להוזיל קצת את המחשבים ולהגיע לקהל גדול יותר - גם על חשבון הרווחיות?
ניידים, באשר הם, נעשים פופולריים יותר ו-netbooks מספקים מענה לצרכים של משתמשים מזדמנים רבים. הם טובים כמחשב שני בבית - בייחוד לבעלי מחשב שולחני חזק. הייתי אולי מעדיף MacBook Air על פני ניידים קלילים דוגמת MSI Wind או Lenovo S10, אולם בכסף שעולה Air אחד - אפשר לקנות ארבעה מחשבי Lenovo S10 ועוד יישאר עודף.
פספוס דרמטי נוכח מיתון קרב
נגן ה-iPod, מכשיר ה-iPhone ואפילו ה-App Store שינו את פני המציאות הדיגיטלית. אין ספק שהדבר הדרמטי ביותר שיכלה אפל לעשות בהשקה הנוכחית היה להוריד מחירים. אין הזדמנות מתאימה יותר לצעד כזה, במיוחד אם לוקחים בחשבון את האקלים הכלכלי ואת המחשבות על המיתון באופק.
אפל נחה לה זמנית על זרי האלומיניום והזכוכית שעה שחלונות ויסטה עדיין עסוקה בלהצדיק את קיומה כפלטפורמה למחשבים ניידים מתחרים. אפל ממשיכה להסתמך על שיווק מבריק, ועל נכונות לקוחותיה לשלם פרמיה על עיצוב. זו אסטרטגיה שעבדה עד כה, והרחיקה בהצלחה את מחשבי החברה מהישג ידם של רוב המשתמשים.
המאמר פורסם במקור בגיליון נובמברשל PC Magazine. לרכישת מינוי