ארגוני העובדים מקימים חדרי מצב למפוטרים
מוטב מאוחר: ההסתדרות שולחת פעילים למפעלים ומפעילה חדר מצב מיוחד לטיפול בפניות של עובדים שפוטרו. גם ההסתדרות הלאומית פותחת מוקד חירום
ההסתדרות מגבירה את ההיערכות למשבר הכלכלי ולגל הפיטורים במשק. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הנחה את מזכירי האיגודים המקצועיים להגיע למפעלים, כדי לאסוף מידע על מצבם של העובדים ועל מדיניות ההנהלות כלפי עובדיהן. זאת, במטרה לטפל במקומות שבהם התגלו בעיות. בנוסף, מתגברת ההסתדרות את מוקד הפניות שלה. חדר המצב של ההסתדרות יהיה מאויש מ-8:00 בבוקר עד 20:00 ויטפל בפניות של עובדים.
"קיבלנו פניות של עובדים רבים מחברת משמר שנסגרה", מספר יו"ר חדר המצב של ההסתדרות, ג'יהאד עקל, "אנחנו כבר מטפלים ב-500 מעובדי משמר, שחלקם מצאו עבודה אצל הקבלן שהחליף את החברה אבל עדיין לא קיבלו את שכר אוקטובר וחלקם לא מצאו עבודה ולא קיבלו מכתבי פיטורים. אנחנו מעניקים להם סיוע משפטי. בנוסף, קיבלנו פניות רבות של עובדים משפוטרו מחברת קודאק, שאינם מאוגדים. הפנינו אותם לטיפול של מרחב פתח-תקווה בהסתדרות".
"אבל רוב העובדים שמתקשרים הם לא עובדים שכבר פוטרו אלא כאלה שחוששים מפני פיטורים", מוסיף עקל, "הם שואלים על הזכויות שלהם במקרה של פיטורים, מפיצויים ועד פדיון ימי חופש. כמות הפניות שאנחנו מקבלים היא גדולה בהרבה מכמות הפניות בזמן שגרה. אני מרגיש חרדה ודאגה רבה בקולם של הפונים, גם אם הם מתקשרים רק לשיחה קצרה כדי לשאול שאלה טכנית. מרבית הפונים הם מהתעשייה וממגזר השירותים אבל יש גם פניות מעטות מההיי-טק".
גם ההסתדרות הלאומית פותחת מוקד
גם הסתדרות העובדים הלאומית תפתח מחר בבוקר מוקד חירום לטיפול בעובדים הנפגעים מהמשבר הכלכלי ומהפיטורים. כך הודיע היום מנכ"ל ההסתדרות הלאומית, יאיר שלם. מוקד החירום של ההסתדרות הלאומית יאויש מדי יום החל מהשעה 10 בבוקר וייתן מענה לכל עובד, גם כאלה שמאוגדים בהסתדרות הכללית או אינם מאוגדים כלל. את המוקד ינהלו מנהלי המחוזות ומזכירי האיגודים המקצועיים.
המוקד של ההסתדרות הלאומית ייתן מידע והכוונה למפוטרים; יידע את העובדים על זכויתיהם בעת פיטורים ועל הצעדים שהם חייבים לעשות במקרה של פיטורים, יעניק להם מידע על פיצויי פיטורים, הסכמי פרישה, פניה לביטוח הלאומי, פנסיה וקופות גמל, ויסייע להתארגנות קבוצות עובדים במשא ומתן מול ההנהלה.