דו"ח מיוחד: שוק הרכב המקומי
משבר הכלכלה העולמי לא פוסח על מדינת ישראל, ושוק הרכב שלנו סובל ממנו קשות. חלק מהיבואנים בהיסטריה, חברות הליסינג בפאניקה, וקוני הרכב מבולבלים. שחר הזלקורן מרגיע, ומנסה לעשות סדר בבלגן
קבלו צפירת הרגעה: שוק הרכב לא יקרוס, ענף הליסינג לא יתמוטט, ומה שנראה כמו טירוף מבצעי מכירות מפתים - הוא אכן כזה. ב-10 בספטמבר נכנס שוק הרכב הישראלי לקיפאון: משרד האוצר פרסם הערכה, לפיה מחירי המכוניות צפויים לרדת בינואר 2009 בשיעור ממוצע של כ-5%. כך למשל, מחירה של המכונית הנמכרת בישראל, מאזדה 3, אמור היה לרדת בקרוב ל-6,000 שקל. תגובת השוק הייתה מהירה וקשה: לקוחות פרטיים בחרו לדחות רכישת מכוניות חדשות לחודש ינואר, וכמוהם עשו גם חברות ליסינג וציי הרכב הגדולים. אם תוסיפו לכך את החרפת המשבר הכלכלי העולמי, והערכות כי המשק הישראלי צועד לקראת האטה או אף מיתון - והרי לכם הסבר לירידה החדה במסירות רכב חדש בחודשים האחרונים.
אך בכך לא הסתיימה השפעת ההודעה של האוצר: התעורר חשש אמיתי לקיומן של כמה מחברות הליסינג. זאת, בגלל הערכה שירידת המחירים בשוק הרכב החדש תביא להוזלות משמעותיות גם בשוק הרכב המשומש - וכך יימחקו מאות מיליוני שקלים מערך צי הרכב של חברות הליסינג. בכירים בשוק הרכב ובמשרד האוצר, אף הביעו חשש כי חלק מחברות הליסינג לא יוכלו להתמודד עם מחיקת הערך, ויקרסו. חברות ליסינג אף פנו לאחרונה לאוצר בבקשה לאפשר להן לייצא כלי רכב למדינות ערב שכנות.
ובכן, הרשו לנו להיות הראשונים שמנסים להרגיע את החוששים: שוק הרכב לא עומד לקרוס, חברות הליסינג לא ייעלמו, וההשפעה של המשבר העולמי על השוק הישראלי תהיה כנראה מוגבלת. והכל מתחיל ונגמר באותה הערכה של משרד האוצר: כעת מתברר כי אפסו הסיכויים לירידת מחירים משמעותית בינואר.
מבולבלים? הנה כמה תשובות לשאלות בוערות:
לקנות או לא לקנות?
במילה אחת: לקנות. בשתי מילים: לקנות עכשיו. מי שמחכה לירידת מחירים משמעותית בינואר יתאכזב: היא לא תגיע. למעשה, התגובה ההיסטרית של כמה מיבואני הרכב למצב הנוכחי, פותחת הזדמנות מצוינת למצוא מבצעים והוזלות משמעותיות. כמעט כל היבואנים מציעים היום הנחות, הטבות או תנאי מימון משופרים. במרבית המקרים, כל מה שאתם צריכים לעשות הוא פשוט להיכנס לאולם תצוגה, ולהתמקח.
הזדמנויות מצוינות אפשר למצוא גם בשוק המשומשות - ובעיקר במגרשי המכירה של חברות הליסינג. גם כאן, הודעת האוצר, המשבר הכלכלי והמבצעים של היבואנים דחפו את המחירים למטה, ועוררו היסטריה בקרב כמה מחברות הליסינג. וכך, הודות לשפל בשוק המשומשות, תוכלו למצוא היצע מכוניות גדול ומגוון - בתנאים טובים מבעבר. צריך רק לזכור שלמטבע הזה יש צד שני: החולשה של שוק המשומשות, עלולה להתבטא גם בקושי למכור את המכונית שלכם.
למה המחירים לא ירדו?
לפני שנסביר למה המחירים אינם צפויים לרדת בינואר, כדאי להזכיר כי מדי שנה מבצע משרד האוצר עדכון בקבוצות מחיר, המשמשות לחישוב המס שמשלמים עובדים המקבלים מכונית ממקום עבודתם ("שווי שימוש"). קבוצות מחיר אלו קובעות בפועל את מחירי מרבית המכוניות הנמכרות בישראל: של גרסאות המיועדות לציי רכב - ונרכשות בהנחה גדולה - וגם של גרסאות הנמכרות ללקוחות פרטיים, ואמורות "לקזז" חלק מההנחה שקיבלו הציים.ועכשיו, להסבר מדוע המחירים לא יורדים. עדכון המחירים משוקלל על-פי חישוב של כמה משתנים: שינויים בשערי החליפין העיקריים המשמשים לייבוא - דולר, ין ויורו - וירידת מס הקנייה המתוכננת ל-1 בינואר (מ-78% ל-75%). כאשר פירסם האוצר את הערכתו בדבר ירידת המחירים, השקל היה חזק. כעת, חודשיים וחצי לאחר מכן, השקל נחלש משמעותית, בעיקר מול הדולר והין. למעשה, השקל חלש כעת משהיה בזמן העדכון הקודם, בינואר 2008. עקב כך, הסבירות לעדכון קבוצות השווי כלפי מטה - ולכן גם הסבירות לירידת מחירים - נראית כעת נמוכה מאוד.
אז המחירים יעלו?!
התחזקות הדולר והין מייקרת את עלות הרכישה של המכוניות עבור חלק גדול מהיבואנים. האם כתוצאה מכך נראה עליית מחירים - במקום הוזלה? ובכן, יבואנים שמתכוננים לייקר את מחירי המכוניות, עלולים להתאכזב: כדאי לזכור כי ב-1 בינואר יירד מס הקנייה על מכוניות חדשות ב-3%. ירידה זו עשויה לקזז חלק מהשפעת היחלשות השקל. לכך יש להוסיף סיבות פסיכולוגיות ופוליטיות, שהשפעתן גדולה אף יותר: עליית מחירים היא מהלך מאוד לא פופולארי, ומשרד האוצר לא יירצה להיות זה שחתום על עליית מחירים בשוק הרכב - ודאי כשמדובר בתקופת בחירות.
מה יקרה לשוק הרכב?
באופן טבעי, שוק הרכב לא יוכל להתחמק מהמשבר הכלכלי העולמי, שהשפעתו על המשק הישראלי הולכת ומתחזקת. אלא שלא צפויה קריסה מוחלטת: אפילו הקיפאון של החודשיים האחרונים, לא יימנע משוק הרכב לסגור את 2008 עם מכירות של קרוב ל-190 אלף מכוניות חדשות - מספר זהה או מעט נמוך מאשר בשנה שעברה.ומה יקרה ב-2009? סביר להניח שתהיה ירידה משמעותית בהיקף המכירות, אך לא חמורה כפי שצופות ההערכות הפסימיות של כמה מבכירי שוק הרכב. בתרחיש ריאלי-שמרני יימכרו בין 150 ל-160 אלף מכוניות חדשות, ובתרחיש ריאלי-אופטימי יימכרו 180 אלף מכוניות. בכל מקרה, לא מדובר בהצטמקות שתפגע באופן בלתי הפיך בשוק הרכב וביבואנים - כדאי לזכור שעד 2008, ממוצע המכירות בישראל היה כ-140-150 אלף מכוניות חדשות בשנה.
מי בכלל קונה מכוניות במיתון?
ההסבר פשוט: צי חברות הליסינג מונה כ-190 אלף מכוניות, ולכך נוספות כ-35 אלף מכוניות של חברות ההשכרה. מאחר שרובן המוחלט של מכוניות הליסינג מוחלפות מדי שלוש שנים, חברות הליסינג חייבות לקנות מדי שנה כ-65 אלף מכוניות לפחות. צי ההשכרה לעומת זאת, מתחדש מדי שנה. ולכן, שני השחקנים הדומיננטיים האלה ירכשו בכל מקרה כ-100 אלף מכוניות. לכך יש להוסיף את ציי הרכב הגדולים, המחזיקים בכ-90 אלף כלי רכב, ורוכשים מדי שנה אלפי מכוניות חדשות. גם אם יקטינו חברות הליסינג וההשכרה את חלקן - כתוצאה מגל פיטורים או הארכת חוזי ליסינג - עדיין מדובר במספר המוערך בכ-100 אלף מכוניות.
עכשיו, הוסיפו לנתון זה את שוק הרכב הפרטי. זה אמנם צפוי להתכווץ בחודשים הקרובים, אך עדיין ירכוש כמה עשרות אלפי מכוניות חדשות גם בשנה הבאה. הסיבה העיקרית לכך היא גיל המכוניות בישראל: גיל הרכב הממוצע כיום הוא כשבע שנים - גבוה משמעותית מארה"ב ומדינות מערב אירופה. ראוי לציין כי גיל הרכב בישראל עלה משמעותית בשנים האחרונות: למשל, ב-1997 היה הגיל הממוצע 5.9 שנים. למעשה, כשליש מכלי הרכב בישראל הם בני 10 שנים ויותר. כך יוצא שעבור ישראלים רבים, החלפת מכונית היא הכרח ולא מותרות.
ענף הליסינג יקרוס?
ושוב, במילה אחת: לא. זאת, למרות בעיות פיננסיות חמורות שניצבות בפני חלקן. כדאי לזכור כי לחברות הליסינג יש שני נכסים חשובים מאוד: בסיס לקוחות של כ-190 אלף משתמשים, שמשלמים מדי חודש אלפי שקלים. מוסר התשלומים בענף הליסינג גבוה, ולכן התשלום החודשי שמשלמים העובדים משמש בסיס כלכלי איתן. גם אם יצטמצם היקף הענף - בגלל גל פיטורים משמעותי או כתוצאה מעליית המס החודשי שמשלמים העובדים - לא סביר שהנזק יהיה משמעותי.בנוסף, לרשות החברות עומד צי ליסינג בן 190 אלף מכוניות, ששווה מיליארדים רבים של שקלים. האיום שריחף עליהן בחודשים האחרונים, נבע בעיקרו מחשש שערך צי הרכב הזה יירד משמעותית, וזאת עקב עדכון קבוצות השווי וירידת המחירים. ברגע שהשוק יבין שהמחירים אינם צפויים לרדת, כולם יירגעו: חברות הליסינג, הלקוחות, וגם הבנקים שנותנים אשראי לחברות הליסינג. עם זאת, כדאי לזכור שמדובר בענף תחרותי מאוד, ולא כל החברות יישרדו את המשבר - כמו שמוכיח המקרה של חברת דורנט.