יצרניות הרכב מבקשות 34 מיליארד דולר
ג'נרל מוטורס, קרייזלר ופורד בצרות צרורות. הלילה הגישו את בקשות הסיוע לקונגרס שעלו על התחזיות המוקדמות. הפעם, הצירים בקונגרס נשמעים נחושים לסייע להם
34 מיליארד דולר - זה היקף הסיוע הכמעט בלתי נתפש שדורשות שלוש יצרניות הרכב האמריקניות, ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר, כדי להימנע מקריסה. הבקשה הוגשה הלילה (יום ד') לקונגרס. בג'נרל מוטורס ובקרייזלר ציינו כי הן זקוקות למזומנים באופן דחוף עד סוף השנה.
הענקית האמריקנית "ג'נרל מוטורס" פנתה בבקשה להגדיל את תוכנית הסיוע להצלתה מקריסה כלכלית ל-18 מיליארד דולרים. ג'נרל מוטורס מבקשת 12 מיליארד דולר כהלוואה ושישה מיליארד כקו אשראי, למקרה שהמצב בשווקים יילך ויחמיר. בקשת הסיוע גדולה בשישה מיליארד דולרים מסך הערבויות שביקשה החברה בתחילה.
בג'נרל מוטורס מבקשים סיוע מיידי של ארבעה מיליארד דולר, כחלק מחבילת הסיוע, וטוענים שללא הסיוע, החברה תקרוס. בחברה מתכוונים לפטר 20-30 אלף עובדים עד 2012, ולסגור תשעה מפעלים
קרייזלר דורשת סיוע דחוף של שבעה מיליארד דולר עד סוף השנה, ואומרת כי "אם לא נפעל עכשיו, משפחות אמריקניות רבות ייפגעו, ותיפגע התאוששות המשק, באופן שיעלה הרבה יותר מהיקף הסיוע ליצרניות". ואילו פריץ הנדרסון, מבכירי ג'נרל מוטורס, אמר כי "אין תוכנית B. בהיעדר תמיכה, החברה פשוט לא תוכל לממן את פעולותיה".
פורד נמצאת במצב הסביר ביותר מבין שלוש היצרניות, אך גם היא זקוקה לקו אשראי זמין של תשעה מיליארד דולר, כדי לייצב את עסקיה. בפורד אומרים כי בכוונתם להשקיע 14 מיליארד דולר בשבע השנים הקרובות בתכנון מכוניות יעילות יותר בצריכת אנרגיה. כמו כן, החברה תאיץ את פיתוח המכוניות החשמליות וההיברידיות.
את חודש נובמבר יעדיפו יצרניות הרכב האמריקניות לשכוח. מכירותיהן של ג'נרל מוטורס וקרייזלר צנחו ביותר מ-40%, ומכירותיה של פורד צנחו ב-31%.
החברות פנו בבקשה לקבל סיוע חירום מהמדינה, אולם בהופעה קודמת לפני שבועיים בשימוע בקונגרס הותירו ראשי החברות רושם עלוב. הם הגיעו ממישיגן לוושינגטון בשלושה מטוסי מנהלים, תוך הפגנת חוסר רגישות, וביקשו סיוע מבלי שהציגו תוכנית. צירי בית הנבחרים כתשו אותם בשימוע, ויו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שלחה אותם הביתה בבושת פנים ודרשה מהם להציג תוכנית חירום כיצד בכוונתם לשקם את החברות ולהחזיר למדינה את ההלוואה.
מודעים לביקורת הזו, הגיעו המנהלים לשימוע בטיסה מסחרית רגילה. הם גם מארגנים מסע סמלי של מכוניות היברידיות מדטרויט לוושינגטון. מנכ"ל פורד, אלן מולאלי, ומנכ"ל ג'נרל מוטורס, ריק ווגונר, הבטיחו ששכרם השנה יהיה דולר אחד בלבד. מנהל קרייזלר, בוב נרדלי, כבר נוהג כך. בפורד ובג'נרל מוטורס גם מתכוונים למכור מטוסים פרטיים. בכל החברות יקצצו בבונוסים ובשכר הבכירים.
יו"ר בית הנבחרים פלוסי כבר נשמעה אחרת הלילה ואמרה כי "ברור שפשיטת רגל אינה אופציה". הנשיא הנבחר, ברק אובמה, יו"ר בית הנבחרים והדמוקרטים בקונגרס, פועלים להצלת שלוש ענקיות הרכב, בניגוד לעמדה של אנשי ציבור רפובליקנים המאמינים שיצרניות הרגל חייבות לפשוט רגל כדי להתחדש. העמדה הדמוקרטית היא שצריך להעניק לחברות סיוע שיאפשר להן לתפקד ולמנוע פיטורי עובדים המוניים.
פלוסי סיפרה לכתבים שהיא דיברה עם הנשיא בוש בטלפון ביום שני על הצורך לסייע לתעשיית הרכב באמצעות החלטה של הממשל או באמצעות חקיקה בקונגרס.