כך מאפשר האוצר לייקר מכוניות
כלכלני האוצר הודיעו היום (א') כי קבוצות שווי השימוש לא ישתנו, הרגיעו לכאורה את שוק הרכב המקומי והתנגדו לרצון היבואנים בהעלאת מחיר. בפועל נפתחה הדלת לייקור כלי הרכב החל מינואר
מה יקרה למחירי המכוניות החדשות לאור החלטת משרד האוצר, לפיה בינואר הקרוב לא יעודכנו קבוצות שווי השימוש? יבואני רכב ל-ynet: האוצר משאיר דלת פתוחה להעלאת מחירים מיידית. למרות הודעת משרד האוצר מהיום (א'), ממנה עולה כי מחירי מרבית המכוניות הפופולריות לא יעלו ב-2009, בשוק הרכב נשמעות היום הערכות כי חלק מהיבואנים יעלו מחירים כבר בתחילת ינואר. למעשה, יבואנים בכירים אומרים היום ל-ynet כי הודעת האוצר מותירה להם כר נרחב להעלאת מחירים - מבלי לחרוג מקבוצות שווי השימוש.
בבסיס הערכות היבואנים, נמצאת החלטת האוצר לעדכן את קבוצות שווי השימוש על-פי השערים הממוצעים בנובמבר. לטענתם, מאחר שהשקל ממשיך להיחלש - במיוחד מול היין היפני והדולר - יוכלו יבואנים להעלות מחירים מיד עם כניסת הקבוצות המעודכנות לתוקף, בינואר 2009.
מחיר הסף אינו סופי
יש להזכיר כי על-פי תקנות האוצר, יבואנים יכולים לעדכן מחירים במהלך השנה - מבלי לחרוג מגבולות קבוצות שווי השימוש - וזאת בתנאי ששיעור הייקור אינו גבוה משיעור השינוי בשער החליפין הרלוונטי. במילים פשוטות, גם אם מחיר הרכב יהיה גבוה מרף קבוצת שווי השימוש, הוא יוכל להשתייך לה. לכן, יבואנים שנפגעים כתוצאה משינויים בשערי החליפין, יכולים להעלות את מחירי המכוניות, מבלי להסתכן בפגיעה במכירות לציי רכב וחברות ליסינג.
לאור זאת, התחזקה היום בשוק הרכב ההערכה כי חלק מהיבואנים - במיוחד אלו הרוכשים את מכוניותיהם ביין יפני - יוכלו להעלות מחירים כבר בתחילת ינואר. כדאי לציין כי עם היבואנית "היפניות" נמנות שתיים מהחברות הגדולות בשוק הרכב: דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ויוניון מוטורס, יבואנית טויוטה. התחזקות היין בשיעור של עשרות אחוזים בחודשים האחרונים, עלולה לפגוע בשתיהן - וזאת דווקא לקראת השקת שתיים מהמכוניות החשובות של 2009: מאזדה 3 החדשה שהוצגה ממש לאחרונה, וטויוטה קורולה שתעשה צעדים ראשונים בגרסה אוטומטית "רגילה", שתשווק לצד הרובוטית הנוכחית והשנויה במחלוקת.
האוצר עוקץ את היבואנים
אלא שלא כולם שותפים להערכות אלה של יבואני הרכב: אחד הסעיפים בהודעת משרד האוצר מהיום, עוקץ את היבואנים וקובע כי "כמובן מאליו יצוין כי יבואני הרכב ששער המטבע שלהם גבוה משער המטבע בסוף 2007 (תאריך העדכון הקודם, ש.ה), יכולים כבר היום להעלות מחירים - ואין כל מניעה לכך". ובמלים פשוטות: יבואני הרכב מוזמנים למעשה לייקר את מכוניותיהם בכל עת שירצו, כל עוד אינם חורגים משיעור ייקור המטבע הרלוונטי.
אם כן, מדוע הם אינם עושים זאת? באוצר הסבירו לא פעם כי אחת הסיבות לכך היא רצונם של היבואנים להימנע מביקורת ציבורית. באוצר גם נוהגים לציין כי היבואנים אינם מזדרזים להוריד מחירים, כאשר שערי החליפין מאפשרים זאת.
בכל מקרה, את התוצאה של הסיבוב האחרון במאבק בין האוצר ליבואנים, אפשר יהיה לראות כבר בעוד שבועיים, עם כניסת קבוצות השווי לתוקף.