שתף קטע נבחר
 

"אם יפחיתו את דמי הניהול - הלקוח ינזק"

בשוק החיסכון הפנסיוני מנסים להדוף את הטענות כנגד דמי הניהול הגבוהים. מדובר ב"עליהום" תקשורתי שאין לו בסיס מוצדק טוענים שם ואף קוראים למפקח להגן עליהם. המשנה למפקח: הציבור צריך להתמקח כדי לקבל הנחה

בשוק החיסכון הפנסיוני שומרים בקנאות על דמי הניהול. הגופים הפנסיוניים והסוכנים דחו היום (ג') בוועידת "כלכליסט" לחיסכון פנסיוני את הקריאות שנשמעות בתקופה האחרונה להפחתה בדמי הניהול בעקבות התשואות השליליות, כמו גם הדרישה להחלת פיקוח על התחום.

 

עוד בוועידה

 

לדברי אריק יוגב ,מנכ"ל חברת ההסדרים הפנסיוניים מבטח סימון, מדובר ב"עליהום" תקשורתי שאין לו בסיס מוצדק: "נוצרה סיטואציה של מרדף אחרי דמי הניהול ודרישה למתן הטבות ללקוחות. היצרנים לא יכולים לעמוד בזה. מי שינזק זה הלקוח כי רמת השירות תרד".

 

יוגב, שדיבר בפאנל שנערך בוועידה, טען כי הרגולטור אכן צריך להתערב אבל בדיוק בכיוון ההפוך - להפסיק את הדרישות הללו.  יו"ר לשכת סוכני הביטוח, אודי כץ,הצטרף לדבריו של יוגב: "דמי הניהול מאד נמוכים, כל הזמן מדברים על הנושא הזה, זה סוגיה קטנה, העיקר זה השירות".

 

דבריהם של השניים מצטרפים לאמירות שנשמעו לאחרונה על ידי מנהלים בכירים בבתי ההשקעות ובחברות הביטוח בדבר ה"חובה" כלשונם להמשיך בגבית דמי הניהול במתכונתם הנוכחית ואף להגדיל אותם. לדבריהם, כספים אלו יבטיחו שירות אמין ויעיל וכן את היכולת לממן צוות מקצועי של אנליסטים ומנהלי השקעות.

 

המשנה למפקח על שוק ההון , יואב בן אור, הגיב בפאנל לנושא ודחה את דברי הסוכנים בדבר הנחיצות בשמירת גובה דמי הניהול. לדבריו, אין מקום להתערבות של הפיקוח באף אחד מהצדדים: "הציבור מצפה לקבל הנחות בדמי הניהול ולנו אין מושג מה הם דמי הניהול הנכונים. אני חושב שהציבור צריך להתמקח כדי לקבל הנחה". בן אור הופתע מהעלאת הנושא על ידי היצרנים והסוכנים. לדבריו, היצרנים היו צריכים להתמקד בשיפור בתקלות שהתגלו במהלך המשבר ולתת מענה מיד כשהחוסכים נזקקו לו, ולא להתמקד בדמי הניהול.

 

"הבנקים לא יעילים כמו הסוכנים"

חלק נוסף של הפאנל עסק בכניסת הבנקים לתחום הייעוץ הפנסיוני, כשברקע כניסתו של בנק לאומי, הראשון מבין הבנקים הגדולים, לתחום.

 

"ועדת בכר עשתה טעות בכך שנתנה לבנקים להיכנס לתחום השיווק הפנסיוני במסווה של יעוץ פנסיוני מתמשך", אמר יוגב. לדבריו המערכות התפעוליות אינם מוכרות לבנקים וידרש עוד זמן רב עד שיתמקצעו בכך. "הבנקים נכנסו בהמון התלהבות והם הבינו פתאום שמדובר בטיפול מורכב. יש כאן מסלולים שונים, תוכנות שונות, היסטורית מס שונה והתכניות הפנסיוניות מתחלקות למספר יצרנים, זה שונה לגמרי מהתרבות העסקית והתפעולית שהבנקים עובדים איתה".

 

גם מנכ"ל קרן הפנסיה "מקפת", רונן טוב, הביע את אכזבתו מהבנקים: "הציפיות מהבנקים היו גדולות. בפועל אנחנו לא רואים שהם יעילים כמו הסוכנים".

 

מנהלת תחום הפנסיה בבנק לאומי, אביבית קליין, הודתה כי אכן ישנם לא מעט בעיות תפעוליות בייעוץ, בייחוד בתחום הסליקה: 

"כל עוד לא תהיה מסלקה שתדבר באותה שפה, יעוץ לשכירים בבנקים יהיה בעייתי".

 

קליין נשאלה גם לגבי העימות הצפוי על נתח השוק עם סוכני הביטוח והמאבק על הלקוחות: "העוגה הפנסיונית תגדל וככל שהיא תגדל יהיה מקום לכולם, כל חוסך יחליט אם הוא הולך ליועץ או לסוכן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דמי ניהול יבטיחו שירות טוב?
צילום: index open
לא מרוצה. רונן טוב
מומלצים