ריב מסוכן - מדריך למתמודד
יעקב נמצא באי ודאות. פניו מכוונות חזרה לארץ כנען והוא שומע על כך שעשיו אחיו העוין צועד לקראתו עם ארבע מאות איש. יעקב מתמלא חרדה עמוקה. הוא בודד ואז נוקט בכמה אסטרטגיות. הרב והפסיכולוג רפי פוירשטין לומד ממנו את המדריך למתמודד
אתה נמצא בקונפליקט קשה בעבודה, במשפחה, בחברה. נעשה לך עוול או עתיד להיעשות לך. מישהו באפילת הלילה זומם לפגוע בך. כוח עוין, שלילי, חתרני. אתה לא יודעת מהיכן זה בדיוק יגיע. אתה לא יודע באיזו עוצמה. אי הודאות מטריפה את הדעת. אתה אומר לעצמך: שיבוא כבר ונדע מה גודלו? מה כוונותיו? מה עוצמתו האמיתית? אתה אומר: האם הוא בכלל יגיע? ואם כן מאיזה כיוון?
יעקב נמצא באי ודאות. פניו מכוונות חזרה לארץ כנען והוא שומע על כך שעשיו אחיו העוין צועד לקראתו עם ארבע מאות איש. יעקב מתמלא חרדה עמוקה. הוא מטופל בנשים וילדים, צאן רב. אין עימו אנשי צבא איתנים, הוא בודד. יעקב נוקט בשלוש דרכים,שידריכו אף אותנו....
אסטרטגיה א' – "הידברות" - נסה להידבר. זאת האופציה הראשונה , הפשוטה ביותר, והמאפשרת לפעמים להגיע להבנה, להסביר, להקהות, ללבן, לשים דברים בפרופורציה, לבחון עם הזמן ריפה את המתח. וכך אכן נוהג יעקב הוא שולח שליחים לעשיו המתקרב לעברו והוא שם בפיהם את הדברים הבאים: : "כֹּה תֹאמְרוּן לַאדֹנִי לְעֵשָׂו כֹּה אָמַר עַבְדְּךָ יַעֲקֹב עִם לָבָן גַּרְתִּי וָאֵחַר עַד עָתָּה:" (בראשית פרק לב א). הוא מפייס אותו בכבוד רב, הוא מכנה אותו 'אדוני' ואת עצמו "עבד", ומספר לו שהוא התעכב עד עתה אצל חותנו לבן. והוא ממשיך ואומר: "וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֶיךָ" . זאת אומרת, צברתי רכוש, אבל מועט ביותר, אנא התפייס עימי.
אסטרטגיה ב' – "דורון" – האיום נראה מאיים מתמיד. עלה מדרגה בניסיון לפייס, שלח מתנה, נסה להפגין אחווה וידידות. עליך להשקיע בזה כדי לשכנע שפניך לשלום, ושאתה מרגיש אפילו נחות במידה מסוימת ביחס למי שאולי פגעת בו (גם אם ללא משים). יעקב שולח מנחה לאחיו עשיו על מנת לפייס אותו. הוא מנסה להחזיר את שיווי המשקל ליחסים בניהם. אתה טוען שגנבתי לך את הבכורה ואת הברכה מאבינו, אני מרגיש חייב לך, והנה אני מפצה אותך ביד נדיבה. יותר מאשר הפיצוי הריאלי, אני מכיר בעובדה שעלי לעשות משהו על מנת להחזיר את שיווי המשקל ביחסים שלנו למקומו.
".......וַיִּקַּח מִן הַבָּא בְיָדוֹ מִנְחָה לְעֵשָׂו אָחִיו:
עִזִּים מָאתַיִם וּתְיָשִׁים עֶשְׂרִים רְחֵלִים מָאתַיִם וְאֵילִים עֶשְׂרִים:
גְּמַלִּים מֵינִיקוֹת וּבְנֵיהֶם שְׁלֹשִׁים פָּרוֹת אַרְבָּעִים וּפָרִים עֲשָׂרָה אֲתונות עֶשְׂרִים וַעְיָרִם עֲשָׂרָה"
אסטרטגיה ג' – "מתכוננים למלחמה" – אינני יודע עם אתה תקבל את מנחתי. יכול להיות שאתה תדחה אותה בשאט נפש ותגיב באלימות ואגרסיביות. עלי להיות מוכן. אני אגן על עצמי, ילדי ורכושי. אינני יכול לשלוט בתגובותיו של הצד השני, הוא עשוי להיות לא צפוי. אני שולח לו מסר מרגיע ומפייס אבל נערך לכל אפשרות. והחשוב מכל התודעה שלי מפוצלת בין שתי האפשרויות. שתי האפשרויות פועלות במקביל ולא מפריעות זו לזו. עלי לבנות שתי פסיכולוגיות שאינן מפריעות זו לזו. מצד אחר לראות בך עשיו אויב מסוכן ולהגן על משפחתי מפניך. ומאידך, לראות בך אח מתגעגע ששכח כבר את מריבות הילדות. .
אסטרטגיה ד'- "תפילה" – יעקב מתפלל: "הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו כִּי יָרֵא אָנֹכִי אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי אֵם עַל בָּנִים". האדם הכלוא בין שתי האפשרויות, ובמצב של אי ודאות בסיסית. מרגיש חסר אונים וזקוק לתמיכה מלמעלה. זהו אחד ממקורות היניקה הספונטאניים והעוצמתיים של התפילה.
אסטרטגיה ה' - ,החשובה ביותר - יעקב מלמד אותנו את סוד הגמישות המאפשרת לנו לפנות לכמה כיוונים. כשבכל כיוון יעקב משקיע את עצמו כאילו הוא היה הכיוון היחיד והבלבדי. כשאתה רוצה להתפייס, עשה זאת עם כל הלב, כאילו אתה לא מתכונן למלחמה. וכשאתה מתכונן למלחמה עשה זאת כאילו אינך מתכוון להתפייס עימו. כשאתה מתפלל עשה זאת כחסר אונים שאין לו כיוון פעולה. וכשאתה פועל עשה זאת כאילו אתה בוטח לחלוטין במאמציך. היה קיצוני בכל אחת מהאפשרויות כאילו אין בלתה. השילוב הראוי מגיע מחיים בו זמנית של כמה אפשרויות סותרות.