מינואר נשלם יותר עבור הזכות לטוס
ועדת הכלכלה אישרה את התייקרות אגרות הנוסעים וחברות התעופה ב-1 בינואר 2009. למה יהיה יקר יותר להמריא מטרמינל 3, מה יקרה למי שכבר קנה כרטיס ולמה יכול להיות שנשלם את האגרה בשדה התעופה עצמו? מורה נבוכים
לאחר שעות של דיונים בוועדת הכלכלה התקבלה היום (ג') נוסחת פשרה בנושא אגרות הנוסעים וחברות התעופה.
לפי הפשרה, אגרת הנוסעים היוצאים תתייקר ב-67 אחוזים - מ-13 ל-21.7 דולר, זאת בהתאם להצעה המקורית של משרד התחבורה. השינוי חל באגרות הנחיתה המוטלות על חברות התעופה - שלפי הפשרה יתייקרו רק ב-10 אחוזים בלבד (מ-3,250 דולר ל-3,575 דולר) - וזאת בניגוד להתייקרות שתוכננה במקור, בשיעור של 119 אחוז (7,130 דולר).
את אגרת הנוסעים לחו"ל בסך 21.70 דולר ישלמו מי שיצאו דרך טרמינל 3 בנתב"ג (למעט הטסים למצרים שישלמו אגרה מופחתת בסך 16.61 דולר). נוסעים לכל יעד בחו"ל היוצאים דרך טרמינל 1 בנתב"ג או מכל שדה תעופה אחר בארץ (אילת, עובדה, שדה דב) ישלמו אגרה מוזלת בסך 10 דולר.
התעריף המוזל לטרמינל 1 נקבע לנוסעים בטיסות הצ'רטר שייצאו אך ורק משם. הוועדה דחתה את המחאות של חברות התעופה הסדירות (הישראליות והזרות) נגד קיפוחן כשמדובר בשירותים המשותפים לטרמינל 3.
תעריפי האגרות החדשים ייכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2009. הם ייגבו רק על כרטיסי טיסה שהוצאו ממועד זה ואילך. נוסעים שהוצאו להם כרטיסים לפני היום הקובע, וימריאו בטיסות שלאחר ה-1 בינואר, לא יידרשו לשלם תוספת לאגרה. יו"ר רשות שדות התעופה, עובדיה עלי, הודיע כי גם חברות התעופה לא יידרשו לשלם תוספת על כרטיסים אלה על סמך הצהרה שהוצאו לפני היום הקובע.
הוועדה החליטה כי תעריפי האגרות יעודכנו אחת לשנה (במקום פעמיים בשנה כהצעת משרד התחבורה) על פי השינוי במדד המחירים לצרכן ביחס לשינוי בשער הדולר. המשרד נאלץ לקבל גם את הנוסחה הפשוטה הזאת במקום הנוסחה המעורפלת שהציע בתקנות המקוריות, אשר מבוססת על חישוב מוזר ומסורבל המבוסס של מדדים לא מוכרים (השכר הציבורי ו"התעופה הבינלאומית") ופתוחים לתרגילים חשבונאיים.
באשר לאגרות האחרות המוטלות על חברות התעופה, הן אושרו כאמור בתוספת של 10 אחוזים בלבד לתעריפים הקיימים, בשתי פעימות של 5 אחוזים כל אחת ב-2009 ו-2010. האגרות מוטלות על שירותים שונים, כוללות גם את שירותי התעופה הפנים-ארצית והן מדורגות לפי משקל המטוס. עם זאת, הוועדה החליטה שיתקיים דיון נוסף על תעריפי השירותים האלה במהלך 2009, לאחר הבחירות, בהרכב הבא של הכנסת. נושא נוסף המחייב דיון מיוחד הוא התחמקות הממשלה מיישום החלטתה להשתתף בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות, בשיעור 80 אחוז.
עוד הוסכם כי בסיס החישוב של שער הדולר יעלה מ-3.5 שקל לדולר, כפי שהיה בהצעת התקנות המקוריות, לשער היציג הנוכחי - שעומד על 3.85 שקל לדולר.
מי משלם יותר ממי?
במהלך הדיון שנערך היום במשך מספר שעות נחשפה פעם נוספת המחלוקת על ייקור התעריפים בין משרדי התחבורה והאוצר ורשות שדות התעופה לבין חברות התעופה, חברות הנסיעות ואפילו משרד התיירות. לסמנכ"ל המשרד גדעון שניר לא היה אכפת שהממשלה לא מדברת כאן בקול אחד. הוא דחה את דרישת שני המשרדים להתיישר על פי החלטת הממשלה לייקר את התעריפים בטענה שהתקבלה ביוני לפני המשבר, והיום היא לא רלבנטית. עמדתו חיזקה את גישת היו"ר שחתר לפשרה וסייעה לו להעביר את שיעור ההתייקרות המינימלי (10 אחוזים) בתעריפים לחברות.הוועדה דחתה את התנגדות יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, להתייקרות אגרת הנוסעים. הוא טען כי 90 אחוז מהנוסעים רוכשים את כרטיסי הטיסה דרך סוכן ורובם משלמים בכרטיס אשראי, כך שהסוכן ייאלץ לכסות מכיסו את תוספת העמלה על האגרה שהוא משלם לחברות האשראי. הוא אמר כי בלית ברירה הסוכנים יפסיקו את גביית האגרה עבור רשות שדות התעופה וייאלצו את הרשות לגבות אותה בדלפקי שדה התעופה. הוועדה הציעה לו לדון על כך ישירות עם הרשות.
ראשי פאנל חברות התעופה הזרות הפועלות בישראל, אבנר גורדון ויקותיאל פרידמן, הפריכו את הנימוק של רשות שדות התעופה שמצדיק לדבריה את ייקור האגרות. הרשות הצביעה על אגרת הנוסע שהיא מהזולות ביותר בעולם (לעומת לונדון שהיא היקרה ביותר – כ-120 דולר). הפאנל הצביע דווקא על האגרות המוטלות על החברות שבישראל - שנדרשות לשלם כמעט כפליים מלונדון.
הסיבה לכך היא שבעולם אגרת הנחיתה עצמה אמנם יקרה יותר, אבל בישראל נדרשות החברות לשלם בנוסף אגרות נפרדות על אשכול שירותים: אגרת סבלות, אגרת משאות, אגרת פיקוח אווירי, אגרת בקרת טיסה, אגרת שירותי ניקיון, ואפילו אגרה על כל נוסע נכנס. הפאנל דרש לפטור את החברות לפחות מהאגרה האחרונה, שאיננה רלבנטית היום מאחר שנקבעה לפני 40 שנה במטרה לעודד את התיירות לישראל ולשחרר את התיירים מתשלום האגרה. הוועדה סירבה ושלחה את החברות להתמקח עם הרשות.