בוש החליט: היצרניות יקבלו תמיכה פיננסית
לאחר שהסנאט דחה את בקשת העזרה שהגישו יצרניות הרכב הגדולות ג'נרל מוטורס וקרייזלר, החליט הנשיא המכהן, ג'ורג' בוש, להעביר את כספי הסיוע הנדרשים
"העם האמריקני רוצה להציל את תעשיית הרכב, וכך גם אני". כך אמר אתמול (ו') נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, כאשר הצהיר כי החליט להעניק הלוואת גישור בסך 13.4 מיליארד דולר לשתי יצרניות הרכב הקורסות, ג'נרל מוטורס וקרייזלר. ההלוואה, שניתנה באופן מיידי ובריבית נמוכה למשך שלוש שנים, אמורה לאפשר לשתי היצרניות להמשיך את פעילותן למשך שלושה חודשים, עד סוף מרץ. הנשיא הנבחר, ברק אובאמה, ברך על הסיוע ואמר כי "מדובר בצעד הכרחי להצלת התעשייה".
- הלוואה בסך 17.4 מיליארד ד' לקרייזלר ול-GM
במהלך התקופה, ולאחר שבפברואר תקבל GM ארבעה מיליארד דולר נוספים, אמורות היצרניות להכין תכנית התייעלות שתכלול פיטורי אלפי עובדים, וחוזים חדשים עם ועדי העובדים הגדולים. במידה ולא יעשו כך תוך שלושה חודשים, יצהיר הממשל על פשיטת רגל. מקורו של הכסף בתוכנית החילוץ בסך 700 מיליארד דולר, שאישר הקונגרס בעבר.
לפי ההסכם, הכסף שהועבר לחברות לא ישמש לתשלום עבור מנהלים בכירים או חלוקת דיבידנדים, ויאפשר לממשל - בין היתר - לעקוב אחר ספרי החשבונות של החברות. היצרניות מתחייבות בו להגביל את תשלומי המשכורת לבכירים, ובכל מקרה להשבית את מטוסי המנהלים שברשותן.
"במצב נורמלי, קריסה היא מה שצריך לקרות לחברות שמנוהלות בצורה גרועה", אמר בוש בנאום מיוחד שנשא, אך מיד הוסיף - "אך זהו לא מצב נורמלי". בוש הבהיר כי הלוואת החירום היא המוצא הטוב ביותר מהמצב, ואמר כי פשיטת רגל שהפכה למוצא יחיד כמעט, לא תאפשר לחברות לתפקד. עוד אמר כי אינו מעוניין להעביר לממשל אובאמה שתי יצרניות קורסות, עם כחצי מיליון עובדים מובטלים.
עוד הובהר בהסכם הזמני כי יצרניות הרכב יאלצו להגיע להסכמים עם ועדי העובדים, לפיהם יופסקו לחלוטין תשלומי משכורות לחברי הוועד גם כשאינם עובדים. צעד נוסף שיאלצו GM וקרייזלר לבצע, נוגע להשוואת תנאי העבודה אצלן לאלה של יצרניות לא אמריקניות תוך כשבועיים. יש לציין כי שכרו של פועל ייצור בג'נרל מוטורס וקרייזלר זהה פחות או יותר לזה של פועל יפני במפעלי טויוטה. אלא שעלותו של עמיתו האמריקני, תודות להטבות והסכמי ועדים, עשויה להיות כפולה ויותר.