שוק הרכב מתרסק בדצמבר - נפילה של 70%
2008 תיסגר בעלייה קלה במסירות רכב חדש לעומת אשתקד, אך החודשיים האחרונים מלמדים על התרסקות מוחלטת של שוק הרכב. המפסידה הגדולה - מדינת ישראל. ההכנסות ממסים יהיו נמוכות בכשני מיליארד שקל מהתחזיות
ההאטה בשוק הרכב שוברת שיאים: לפי נתונים ראשוניים שהגיעו לידי ynet, כ-4,000 מכוניות חדשות בלבד עלו על הכביש עד עתה בחודש דצמבר. לאחר שבנובמבר צנחו מסירות הרכב החדש בכמעט 40% לעומת אוקטובר, נראה כעת כי דצמבר עשוי לשבור שיא שלילי: על-פי הערכות בענף, סך המכוניות החדשות שנמסרו ללקוחות עד כה בדצמבר עומד על 4,000 בלבד. לשם השוואה, בדצמבר אשתקד נמסרו יותר מ-15 אלף כלי רכב, בדצמבר 2006 נמסרו 11 אלף מכוניות חדשות, וב-2005 נמסרו כ-15 אלף.
- 2007: שיא כל הזמנים במכירות רכב חדש
- צניחה של 38% במסירות רכב בנובמבר 2008
- שוק הרכב: פתיחה סוערת ל-2008
- שוק הרכב: פתיחה סוערת ל-2008
נמל אילת: עשרות אלפי מכוניות ממתינות לקונים (צילומים: רועי צוקרמן)
למרות שעוד נותרו מספר ימי עבודה עד סוף החודש, בענף מעריכים כי לא יחול שינוי דרמטי בתמונת המצב הקודרת. יש לציין כי זו אחת מנקודות השפל החמורות של שוק הרכב אי פעם. מלבד המשמעות הברורה עבור יבואני הרכב, השפל בשוק הרכב החדש יתבטא גם בפגיעה דרמטית בהכנסות המדינה ממסים. כדאי לזכור כי שוק הרכב נחשב ל"פרה חולבת" יציבה ועשירה, המניבה למדינה הכנסה שנתית של מיליארדי שקלים, במסים ישירים ועקיפים. על-פי הערכות בענף, בינואר יחסרו לקופת המדינה כשני מיליארד שקל.
מפנה דרמטי בינואר?
עד לפני מספר שבועות העריכו בכירי הענף כי תחילת 2009 תסמן מפנה דרמטי, ומכירות הרכב החדש יחזרו לרמות הגבוהות אליהן הורגל הענף בתחילת 2008. אלא שכעת יש מי שטוען בדיוק ההיפך, ומסמן את הרבעון הראשון של השנה הבאה כנקודת השפל העמוקה ביותר אליה יגיע שוק הרכב הישראלי. הסיבה: מרבית העוסקים בענף פשוט "יושבים על הגדר", ומחכים לשינויים משמעותיים בכלכלה העולמית ובמשק המקומי. כך למשל ממתינים בחברות הליסינג לשיפור במצב האשראי, שבשלב זה עדיין אינו נראה באופק. הבנקים אינם מוכנים לממן להן רכישת רכב חדש, ולמעשה גוזרים עליהן את ההמתנה, עד להתערבות מצד בנק ישראל או משרד האוצר.קומות על גבי קומות של מכוניות שמחכות לקונים
אבל לא רק חברות הליסינג בהקפאה. גם יבואני הרכב ממתינים לבאות: למרות מלאי עצום של עשרות אלפי מכוניות שהצטברו במגרשי הערובה, היבואנים הגדולים והיציבים אינם ממהרים להציע מבצעי חיסול היסטריים. הסיבות לכך רבות, אך המרכזית היא כלכלית גרידא: אין שום סיבה למכור מכוניות במחיר מבצע, אם תוך חודשיים-שלושה אפשר יהיה למכור אותן במחיר מלא. כדאי גם לזכור כי יבואני הרכב שילמו את מחירי המכוניות הממתינות בנמלים על-פי ערכן לפני המשבר הנוכחי, ולכן מכירה במחיר מבצע פירושה הפסד, או לפחות צמצום רווחים משמעותי.
אפוקליפסה עכשיו? ממש לא
אלא שלמרות המספרים המאיימים, ולמרות ההאטה החריפה בשוק - שבחלקה נגרמה בגלל תחזית האוצר בדבר ירידת מחירים בינואר - המצב בשוק הרכב אינו חמור כפי שמקובל לחשוב. השוק צפוי לסיים את השנה הנוכחית עם סך מכירות שיהיה גבוה אף מהשיא שנרשם ב-2007 - מעט יותר מ-190 אלף מכוניות חדשות. חלק מהיבואנים צפוי לרשום גידול בהשוואה לאשתקד, אם כי כמה מהיבואנים הגדולים - בהם כלמוביל (יונדאי) ויוניון מוטורס (טויוטה) - צפויים לרשום ירידה מתונה.בנוסף, חישובי המכירות החודשיים אינם מלמדים על מצב השוק בטווח הזמן הארוך. למרות התחזיות הקודרות של כלכלנים רבים, בשוק הרכב עדיין רווחות הערכות כי ב-2009 תחול אמנם ירידה משמעותית בפעילות, אך לא כזו שתביא לפגיעה בלתי הפיכה. כמה מבכירי הענף, צופים כי ב-2009 ירד מספר המסירות השנתי בקרוב ל-20%: מ-190 אלף מכוניות ל-150 אלף. כדאי לזכור כי זה היה ממוצע המכירות השנתי בישראל עד לפני שנתיים בלבד.