יבואנית יונדאי גוררת את האוצר לבג"צ
התפתחות נוספת במלחמה בין יבואניות הרכב לאוצר. מותג הרכב שהחליט לגרור את האוצר לבג"צ הוא יונדאי. לדברי יבואנית המותג במכתב למשרד המשפטים, נדרש האוצר לייקר את המכוניות ולקבוע מעשית מחירים אחידים בשוק הרכב המקומי. חברת כלמוביל: קבוצות שווי השימוש אכן צריכות להתייקר
הרשו לנו לייקר את מחירי המכוניות החדשות, או שנפנה לבג"צ - כך מבהירה כלמוביל, יבואנית מכוניות יונדאי לישראל. המלחמה על מחירי המכוניות נמשכת: חברת כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי ומרצדס, פנתה אתמול (ד') למחלקת הבג"צים במשרד המשפטים, בבקשה דחופה כי יורה למשרד האוצר לבחון מחדש את החלטתו שלא לייקר את מחירי המכוניות החדשות. במכתב שנשלח למנהלת המחלקה והגיע לידי ynet, מאיימים עורכי הדין של היבואנית כי ייפנו לבג"צ, ומוסיפים כי בימים אלה נשלמת הכנת טיוטת העתירה בנושא זה.
- חשיפה: כך נקבע מחיר הרכב החדש בישראל
יונדאי i30 - חייבת להתייקר כדי להתחרות במאזדה 3 וטויוטה קורולה
במכתב טוענת היבואנית כי החלטת רשות המסים מהחודש שעבר, שלא לעדכן את קבוצות שווי השימוש - ובכך למנוע את ייקור המכוניות החדשות, אינה חוקית ואינה שוויונית. עורכי הדין של היבואנית תוקפים בחריפות את הרשות, ואומרים כי ההחלטה בדבר עדכון המחירים תפגע בתחרותיות של כלמוביל מול יבואניות אחרות - בעיקר מאזדה, המיובאת על-ידי דלק מוטורס, אך גם טויוטה, המיובאת על-ידי יוניון מוטורס.
בחברת כלמוביל סרבו להתייחס לעניין הפנייה למשרד המשפטים, אך מסרו כי "עקב עליית סל המטבעות המשמש כבסיס לחישוב קבוצות שווי השימוש, יש לעדכן קבוצות אלה כלפי מעלה, באופן שהדבר נעשה בשנים הקודמות. זאת במטרה להבטיח יציבות מחירים של כלי רכב חדשים ומשומשים לאורך השנה".
הדרישה: מחיר אחיד
למעשה דורשת היבואנית כי משרד האוצר ייקבע מחיר אחיד למרבית המכוניות הנמכרות בישראל - וכי ב-2009 יעלה בפועל את המחירים. זאת, באמצעות מנגנון העדכון השנתי של "קבוצות שווי השימוש" - שבע קבוצות מחיר, לפיהן נקבע המס שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד. כדאי להזכיר, כי למרות שקבוצות אלה קובעות לכאורה רק את מחירי הגרסאות הנמכרות לחברות ליסינג, יש להן השפעה ישירה על מחירי מרבית המכוניות.
יש להוסיף כי עד כה, כך בדיוק התנהל שוק הרכב בישראל: רשות המסים עדכנה את הקבוצות מדי שנה, וכל היבואניות "יישרו" את מחירי המכוניות בהתאם. ממחירים קבועים אלה קיבלו חברות הליסינג הנחות עצומות - עד 25% בחלק מהמקרים - שסובסדו בחלקן על-ידי הצרכנים הפרטיים, שנאלצו לשלם מחירים גבוהים יותר. אלא שהשנה נראה כי לראשונה יישבר "המחיר האחיד": לאחר הודעת רשות המסים כי קבוצות המחיר לא ישתנו ב-2009, הודיעו כמה מהיבואניות - ובראשן יבואניות מאזדה וטויוטה - כי בכוונתן להעלות את מחירי המכוניות.
הודעת אותן יבואניות נעשית בהתאם לתקנות האוצר, המתירות העלאת מחירים מבלי לחרוג מקבוצת המחיר אליה השתייכו המכוניות לפני הייקור. הסיבה לכך טכנית בעיקרה: יבואנים הרוכשים מכוניות בשער מטבע שהתחזק בשיעור ניכר - למשל, היין היפני - יכולים לייקר את המכוניות בשיעור תואם.
תחרות לא הוגנת
אלא שהחלטה זו של האוצר, כך טוענים עורכי הדין של היבואנית, תיפגע ביכולתה של כלמוביל - ויבואניות אחרות שלא יוכלו להעלות מחירים - להתמודד בשוק החשוב בענף הרכב: שוק הליסינג. "עמדת רשות המסים, לפיה המגבלה על העלאת המחיר תבוצע לכל יבואן בנפרד, בהתאם לשער המטבע המשמש את אותו יבואן - הינה מנוגדת לדין, ויש בה כדי לפגוע ביכולתה של מרשתנו להתחרות ביבואנים אחרים... הננו מבקשים כי (משרד המשפטים, ש.ה) תנחו את רשות המסים לבחון את עמדתם נוכח הוראות הדין הברורות, חוסר השוויוניות הנובע מתוך עמדתם הראשונית וכן ההשלכות הכלכליות אשר עשויות להיות להחלטתם על מרשתנו".
כפי שהוכיחו מסמכים שתוכנם נחשף היום ב-ynet, האינטרסים הכלכליים של חברות הליסינג הן השיקול העיקרי - אם לא היחיד - של יבואניות הרכב בקביעת מחירים. במסמכים מתגלה התנהלות שוק הרכב הישראלי במלוא כיעורה: "העלאת המחיר באופן מקביל לזה של המתחרים מתחייבת, על-מנת שהיבואנית תוכל למכור כלי רכב ללקוחותיה העיקריים - חברות הליסינג... המשמעות של העלאת מחיר המחירון של כלי רכב מסוים, הינה שחברות הליסינג יכולות להציג בדוחותיהן הכספיים רווח גבוה יותר!... ככל שמחיר המחירון של כלי רכב הינו גבוה יותר, האטרקטיביות של כלי הרכב לחברות הליסינג עולה".