המדריך המקיף למבצעי סוף העונה באופנה
שיטוט מעמיק בין סניפי הרשתות הגדולות וחלוקתן לקטגוריות העלה שלל ממצאים: על חנויות שדורשות תחקיר ומחשבון כדי להבין מה ההנחה, על הנחות מבלבלות ועל מבצעים הוגנים. ובפינת הביזאר: מחירים במטבע של רומניה!
שליש ינואר חלף עבר לו, ולכאורה אנחנו מצויים בעיצומו של החורף. אבל בתחום האופנה, החודש הראשון בשנה מסמן את החודש האחרון בעונה. סניפי הרשתות בקניונים עמוסי שלטים שעליהם סימונים של אחוזי הנחות מאירי עיניים.
ומה אתכם? קניתם כבר בגדים שבמבצע? אם אתם עדיין יושבים בבית מול המחשב, אנחנו כאן כדי לפרוש בפניכם את מפת המבצעים ברשתות המובילות. זהירות - היא לא נטולת מהמורות.
כל משוטט מנוסה בקניון יודע שהנחת סוף העונה פנים רבות לה, אבל מטרתה אחת: לשכנע אתכם שהיא באה לחוס על ארנקיכם.
אבל גם להנחת סוף עונה יש אויבים. בעיני רשתות הבגדים, הפרטים הטורדים את מנוחתה של הנחה הם בדרך כלל אותיות קטנות, פירוט הנחות, ושלל אמצעים כשרים והוגנים ליידע את הרוכש על הנזקים שהוא עומד לעולל לעו"ש שלו.
מאמצע דצמבר כל רשתות הבגדים פצחו בזו אחר זו בפסטיבל של מבצעי הנחות רבי רבדים ורזים. "אחד פלוס אחד"! זועקים חלונות הראווה, אבל האותיות הקטנות - שלא לומר הקטנטנות - לוחשות סיפור אחר. הבה נגביר את הווליום, כדי לפענח את הקודים של הנחות סוף העונה.
האותיות הגדולות והאותיות הקטנטנות (צילום: מירב קריסטל)
הדורשות חפירה
Twentyfourseven
ניתן לומר שאין תוכן של החנויות כברן. "עד 50% הנחה" כתוב באותיות ענק על חלונות הראווה, אבל בכל הרשתות שמציעות הנחות דומות, המלה "עד" נכתבת תמיד בגופנים זערוריים.
בלב לבה של החנות מתברר שיש לתור אחר ההנחות, משום שאין שילוט בחנות שמפרט את שיעורן, למעט אותו "עד" מסתורי.
המוכרות יטילו עליכם משימה: לחפש מדבקות צבעוניות המציינות את גובה ההנחה - על הבגדים עצמם. כשתתחילו במלאכה תגלו שלמעשה, סימון ההנחות לא מופיע על כל המלבושים, ועזרתן של המוכרות שוב תידרש כאן.
אחרי מסע הטרטורים הזה, אפשר לסכם שרוב ההנחות הגדולות מתרכזות בדוכן שבמרכז החנות, שכולל קרדיגנים, חולצות וג'ינסים למכביר. רוב ההנחות בשאר החנות הן בשיעור של 20% ו-30%. ויש גם קולקציה חדשה, שהיא כמובן משוללת הנחה.
רנואר
גם "רנואר" החליטה להצטרף לסוגת החנויות שדוגלות באסכולת ה"עד 50% הנחה". אבל אם חשבתן שכניסה לחנות תפתור לכן את תעלומת ה"עד" המתעתע - טעיתן.
למעט שלט מפורש של "3 חולצות ב-99 שקל", רוב הבגדים בחנות לא מאורגנים לפי הנחה; שלטים אחרים מלבד זה עם "העד" - אין. לכן תצטרכו להותיר טביעות אצבעות על הבגדים כדי לאתר את גודל ההנחה שחלה עליהם.
לצער כולם, לעתים קרובות מדי גם זה לא עוזר; לא כל ההנחות מסומנות על הבגדים, ולא כל המוכרות שמוזעקות במקרה כזה זוכרות את המחיר בעל פה. משמעות הדבר: טיול לקופה עם בגד שאת לא בהכרח רוצה.
העמומות
פול אנד ברעל חלון הראווה זועקת בענק המלה "סייל", ואין בלתה. את משמעות הזעקה תאלצו לברר בחנות עצמה. אבל כשמדובר ברשת הספרדית המוצלחת - יש חוויות גרועות מאלה.
שיטוט בחנות העלה ממצאים מורכבים. ההנחות אינן מוכרזות בשלטים, אלא במדבקות על תווי המחיר שמוצמדים לבגדים. הן גם אינן מסומנות באחוזים, אלא במחירים, והן נעות בין 45% בקירוב ל-10%.
לזכות הרשת יאמר שרוב ההנחות נמצאות אי-שם בקצה העליון של הטווח. בין הנחות האמצע תמצאו חצאיות, סריגים וג'ינסים שמחירם הופחת ב-10 שקלים - מ-149.9 ל-139.9.
מכירת סוף העונה של פול אנד בר מתקיימת ב-19 חנויות הרשת ברחבי הארץ, עד גמר המלאי.
פול אנד בר
זארה
כשההנחות שלך לא יוצרות אחוזים שלמים וכשאת רשת מחו"ל - המלה "סייל" מספיקה לך. היא לא מספיקה לנו, אבל זה לא מה שיעצור אותנו מלפשוט על זארה.
כשקרדיגן עולה 99.9 שקל במקום 149 שקל, זה אומר שהוא נמכר בהנחה של 33% בקירוב. ויש גם הנחות של 22% על מכנסיים שעלו פעם 89 שקל ועכשיו מחירם 69 שקל.
קסטרו
"פול סייל" היא הבשורה שמבשרים חלונות הראווה של סניפי קסטרו וקסטרו מן בעברית צחה וחידתית.
שיעורי ההנחה של קסטרו הם סוד השמור עמה ועם המחשבון שלכן. כשחישבנו גילינו 20% הנחה על מעילי צמר שעלו פעם 600 שקל ועכשיו עולים 479 שקל. מעילי פוך שעלו בעבר 169 שקל זוכים להנחות של 40% ויורדים ל-99 שקל. כל התכשיטים מוצעים ב-50% הנחה.
המבצע החל בדצמבר ויימשך עד גמר המלאי.
גולף
"סייל" היא המלה היחידה שמבשרת את בוא המבצע. פנים החנות מגלה הנחות של 50%-20%. כלומר מדובר בהנחות מהקטגוריה הידועה של "עד 50% הנחה".
ההנחה בשיעור הגבוה ביותר ניתנת בין היתר על סריגים, שנמכרים למשל ב-84 שקל במקום ב-169.9 שקל, ועל מכנסיים וג'ינסים שנמכרים כעת בהנחה של 40%. תיקים אפשר למצוא בהנחה של 35%, ומעילים בהנחה של 30%.
המבלבלות
MLלכאורה, אין הרבה רע בשילוט המבצע של הרשת: "קני ב-1,000 שלמי 400", למעט הנזק הכספי, כמובן. אבל מבט באותיות הקטנות והענוות שמסתופפות מתחת לאותיות הענק העלה שהמבצע מיועד לגייס חברות למועדון הלקוחות של הרשת. "לחברות מועדון בלבד ולמצטרפות חדשות", נאמר שם, שחור על גבי קטנטן.
לוצ'י
לכאורה, "40% הנחה על כל תכולת החנות", כפי שמוסרים חלונות הראווה של הרשת. למעשה, יש כבר קולקציה חדשה בפנים, שאינה כלולה בהנחה. האם "על כל תכולת החנות" בלוצ'ית משמעו - על חלק ממנה? לאותיות הקטנות הפתרונים. בקטן מתחת לשילוט ישנה אזהרה לגבי תוקף ההנחה לקולקציית החורף בלבד.
הכמעט בסדר
פוקס
מהרו, פן תתרוקן החנות מיושביה הסרוגים, המעוצבים והתפורים. בשבוע השני של ינואר הפריטים שבמבצע אוזלים והולכים ממדפיה של הרשת, ואי אפשר להזמינם מחדש.
בחלונות הראווה שלה, כמו גם בכל פינה בחנויותיה, מהדהדת ההכרזה: "50% הנחה מהפריט הראשון". ואולם דעו כי המשפט "הפריט הראשון" אינו מפורש כפשוטו.
מסתבר שבפוקס, כמו בטוקבקים, "ראשון" הוא לא תמיד ראשון. בפוקס, "הפריט הראשון" משמעו, כל פריט. כלומר גם הפריט השני והשלישי והרביעי והעשירי שתרכשו, ימכר לכם במחצית ממחירו.
ההבטחה הדומעת למוכרת שהפריט שאני אוחזת ביד שמאל הוא הפריט הראשון שבחרתי, נשבעת, הסתיימה בהפתעה נעימה. בניגוד למוצהר, ההנחה גורפת. אז למה ה"ראשון" הזה? מפוקס נמסר שזה נעשה כדי לבדל את ההנחה בפוקס מרשתות שמציעות "50% הנחה על הפריט השני".
פוקס, קבלו הצעת ייעול למיגור הבלבול, לשם יישום במבצע סוף עונה הבא: כיתבו בפשטות "50% הנחה על כל הפריטים". אכן, נועז וחדשני.
מה זה ראשון? הנחה נוסח פוקס (צילום: מירב קריסטל)
בלו בירד
פוקדי חנות הגולשים של הציפור הכחולה מתבשרים על מבצע "1+1 מתנה". חדירה לחנות חשפה שיש אמת בפרסום על רכישת פריט אחד וקבלת עמיתו בחינם, עם סייג של "הזול מביניהם", כמובן. אבל גם כאן, הפרסום נחשף כאמיתי, אבל לא מלא: במתחם האביזרים ההנחה קיבלה טבע שונה: 25% בלבד. המבצע מסתיים ב-16 בינואר, אז מהרו - פן תחמיצו.
ההזויות
TNT"40% הנחה על כל קולקציית החורף, לא כולל קולקציה חדשה מעונה 8, וקולקציה רב עונתית מהדגמים המתחילים ב-93,92,27,37".
אם הבנתם את הכיתוב הזה, המצוי על שלטים בחללי חנויות רשת TNT, כנראה שאתם עובדים ברשת TNT.
אם לא הבנתם, לא נורא. רוב החנות נמצאת תחת משטר קפדני של הנחות אחידות בנות 40%, בלי שמכריחים אתכם לרכוש כמה פריטים.
רק שימו לב שלא להתבלבל: אם חשבתם שחצאית מידי שחורה עולה לפני הנחה 149.49 שקל, יתכן שהתבלבלתם עם המחיר שלה ברומניה.
כן, המחירים בתוויות המחיר מסומנים גם ב-ליי, המטבע של הרפובליקה הרומנית. אגב, המחיר של החצאית במטבע העברי הוא 189.9 שקל. יחי ההבדל הקטן.
ג'אמפ
ברשת מציגים הנחה מקורית: "50% הנחה לא כולל קלאסיק ואביזרים". ירידה לעומקו של המונח "קלאסיק" העלתה שמדובר בגופיות ופרטי בסיס אחרים.
זהירות! קולקציה חדשה
קסידי
"עד 50% הנחה". סריקת מרפרפת של החנות מגלה שיש בה יותר הנחות של 30% מאשר של 50%, אבל כולן מסומנות היטב ובאופן בולט על המדפים. זהירות! חנויות הרשת כבר הצטיידו בקולקציה החדשה ועליה אין שום, אבל ממש שום הנחה.
הוניגמן
1+1 על סריגים, 50% הנחה על מעילים, 30% הנחה על ג'ינסים וטוניקות ו-0% הנחה על פריטים מהקולקציה החדשה שכבר הסתננו לחנויות הרשת.
לי קופר
הרשת הלכה על נישת "1+1 על הפריטים שבמבצע" בחלון הראווה. בנוסף מקדמת את פני הקונים הכרזה על שני ג'ינסים ב-499 שקל.
הג'ינסים אכן נמכרים במחיר שהוצהר, והם שווים כל שקל, אבל ככל שנוברים בנבכי החנות מגלים שהיא מאכלסת גם פריטים מהקולקציה החדשה, ועליהם יש רק 25% הנחה.
לפחות יש הנחה על הקולקציה החדשה. לפחות, כי ברוב הרשתות אין.
50 זה לא תמיד 50
קדס ילדים
50% שנכתב בענק הוא לא תמיד 50% שעומד לבד. מבט מדוקדק בחלון הראווה מגלה שמדובר ב-50% הנחה ברכישת שלושה פריטים. אבל יש גם הנחה על רכישת פריט אחד: 30%. ואם תרצו לרכוש שניים, ההנחה תעלה ל-40%.
NO NAME
כבר למודי קניונים אנחנו, והשילוט "עד 50% הנחה על כל החנות" כשהמלה "עד" ממוזערת לא מפתיע. ההנחות כאן שונות ומשונות,ודורשות בדיקה ידנית. ישנם גם פריטים שנמכרים ב"50% הנחה על הפריט השני", כלומר 25% הנחה.
ההוגנות
טאג וומן
בחלון נאמר במפורש: 40% הנחה על הפריט הראשון, 50% על השני ו-60% על השלישי. וזה מה שמקבלים בחנות. הנחות של 40% על כל הפריטים. אם תרכשו שניים המחיר יופחת ב-50%,ואם שלושה - ב-60%.
אמת בחלון. סליו (צילו: מירב קריסטל)
סליו
בחנות הבגדים הצרפתית לגברים, כמו בצרפת, מה שבחלון הוא מה שבסניף. 50% הנחה על ג'ינסים, מעילים, ז'קטים וחולצות פולו. 20% על מכנסיים, סריגים וחולצות מכופתרות.
בוניטה
השלטים מחוץ לסניפים הוגנים, אבל פירושם מאכזב. "50% הנחה על הפריט השני בקולקציית החורף 2009", משמע הנחה של 25% על מחיר של שני פריטים.
סאקס
בסאקס לא מכריחים אתכם לרכוש יותר מפריט אחד, אבל כן מפתים אתכם בשניים. אם תקנו כאן פריט אחד, תקבלו הנחה של 25%, אם תקנו שני פריטים, תקבלו על שניהם יחד הנחה של 50%.
תגובות
רשת לוצ'י: "השילוט בחלונות הראווה של הרשת, כמו גם בפרסומים אחרים מטעמנו, נועד להעביר את המסר העיקרי של המבצע הנהוג ברשת באותה עת. עם זאת, אנו נוהגים ומקפידים לציין את כל החריגים בתחתית השלט, כמקובל".
קסטרו: "מדיניות החברה היא להודיע על המבצע בחלונות הראווה תחת כותרת ראשית כנהוג בכל חברות האופנה הבינלאומיות בכל העולם, כאשר בתוך החנות מוצג הפירוט של המבצעים באופן ברור על גבי הפריטים הרלוונטיים לכל מבצע. זאת, על מנת לתת ללקוחותינו את חווית הקנייה הטובה ביותר".