שתף קטע נבחר
 

הגן הנעלם: משבר בענף האירועים

קריסת גן אורנים היא מכה נוספת לענף האירועים, שסובל קשות מביטולים בגלל הלחימה בעזה ומהידוק תקציבים בגלל המיתון. מי שמרוויח בינתיים הוא הלקוח, הזוכה להנחות

קריסת מתחם האירועים פריים גן אורנים והחשד שהבעלים, יוחאי פלג, הותיר חובות של עשרות מיליוני שקלים לבנקים, לעובדים ולספקים לפני שנעלם לחו"ל, לא הפתיעה איש מהגורמים בענף ההסעדה בארץ. "מדובר בכרוניקה של קריסה ידועה מראש", אומר הבעלים של אחת מחברות הקייטרינג הגדולות בארץ, "זה לא סיפור שהתחיל ביום אחד".

 

הקריסה של גן אורנים, מורכבת ככל שתהיה, היא עוד ענן שחור שמעיב על ענף שסופג עכשיו חבטות משני כיוונים אחרים: הלחימה בעזה גרמה לביטול אירועים באזורים שהוגדרו בטווח הטילים של החמאס, והמיתון המתגלגל ממשיך לנגוס בתקציבי האירועים העסקיים והפרטיים. 

 

קדמו לקריסת גן אורנים הסגירה של קייטרינג שקדים לפני כמה חודשים וקייטרינג אפרוני פרננדס לפני כחודש. "הבעלים לא ראו אופק עסקי בשלב הזה", הגדירו זאת מקורבים לאפרוני פרננדס.  

 

דני הקר, מבעלי קייטרינג מזל טלה מקבוצת פוד ארט, מביע דאגה לנוכח הקריסה של גן אורנים. "אני משער שזה יקטין עוד את הביטחון של אנשים בחברות הקייטרינג. זהירות היא תכונה יפה תמיד, והיא ודאי יפה לשעה כזו". ומוסיף לדברים עמית קאופמן, מבעלי קייטרינג טעם וצבע: "אנשים צריכים להבין שכאשר מציעים להם תפריט זול במיוחד, כדאי לבדוק מה עומד מאחורי זה. הרי אם יציעו לך מרצדס ב-500 שקל, לא תבדקי אם היא גנובה?".

 

שיעור בצניעות

שוקי גולדשטיין, מבעלי קבוצת גאות שבבעלותה גם מתחם הארועים קסיופאה, טוען כי המיתון הוא רק תוספת עכשווית לתקופה גרועה שפוקדת את הענף בשנתיים-שלוש האחרונות: "יש שחיקה מתמדת ברווח, יש ירידה במספר חברות הקייטרינג ובהיקף הפעילות שלהן, והגרוע מכל - שעכשיו עם המיתון הנוכחי, חברות קייטרינג נאלצות להוריד מחירים ושוחקות את הרווח שלהן. הענף בפירוש במצוקה, ואני לא צופה שזה ישתפר בעתיד הקרוב".

 

השאלה היא מה גורם לקייטרינג מסוים לשרוד ולאחר להתרסק. "חברות שלא עובדות בלעדית עם גני אירועים הן הראשונות להיפגע", טוען קאופמן. "כשאין לך בית ואתה מחפש כל הזמן איפה לעבוד, מתח הרווחים שלך נמוך מאוד. אלה חברות שנותנות מוצר טוב במחיר לא כלכלי. אני מאמין כי מי שמנוהל נכון ישרוד את התקופה הזו".

 

הקר מאמין שהתקופה הזו היא שיעור בצניעות לכולם, "ללקוחות, לעובדים וגם לבעלי הקייטרינג", הוא מודה, "ואני חושב שהיינו זקוקים לזה".

 

על דבר אחד מסכימים כל העוסקים בענף - שוק האירועים העסקיים נמחק כמעט לחלוטין. "מפיקים בתחום הזה פשוט נעלמו מהשוק", מסביר זיו שלף מקייטרינג שלף וקייטרינג זד הכשר. הקר מזהה גם הוא את המגמה וטוען כי הרבעון האחרון של השנה - שבדרך כלל מתאפיין בריבוי אירועים עסקיים - היה ב־2008 שקט במיוחד.

 

גם בתחום האירועים הפרטיים מדווחים אנשי המקצוע על שינויים. "כל משא ומתן נפתח במילה מיתון, ואנשים מבקשים הנחה בגללו", מסביר קאופמן.

 

ואתה נותן הנחה?

 

"קייטרינג שנגרר לזה עושה צעד הרסני. הרווח בתחום קטן ועומד על 10%-15%, והוא נשחק מהר מאוד. הרבה חברות קיקיוניות נותנות הנחות גדולות, אבל הן גם אלה שנסגרות, ומי שמזמין מהן אירוע נשאר בלי קייטרינג".

  

"הלקוח נהיה מלך"

"יש ירידה הן בביקוש והן במחירים", מוסיף הקר, "הלקוח נהיה המלך ויש לו היום כוח לבחור ולהתמקח. אני רואה הצעות של חברות מתחרות שעובדות במחירי פאניקה, וזה מאוד מסוכן בעיניי. חשוב לשמור על רמה מסוימת, כי אחרת אי אפשר לשרוד. אנחנו כן באים לקראת הלקוח והורדנו את הקווים האדומים, אבל לא ביטלנו אותם". 

 

איך נערכתם לתקופה הזו?

 

הקר: "כקייטרינג הבית בחוות רונית, כיום אנחנו מציעים עסקאות גם לקיץ הקרוב, ולא רק בעונת החורף כפי שנהגנו בעבר. לאירועים קטנים יותר לקחנו בלעדיות גם בקומה הרביעית (לופט לאירועים בתל אביב), וזה מאפשר לנו להיות דומיננטיים גם באירועי הפרימיום הקטנים עם מחיר אטרקטיבי. הצעד השלישי החשוב שעשינו היה הפיכת בית פודארט למסעדה בשם חדר האוכל. זה מהלך שתורם לקבוצה גם מבחינה עסקית וגם מבחינה תדמיתית, כי הוא משדר יותר פשטות, שנכונה להיום".

 

שלף מספר על שינויים קולינריים שנובעים מסיבות כלכליות. "יותר בר מצוות נערכות כיום בקונספט של פלאפל או שווארמה, וביותר חתונות מוותרים על קבלת הפנים, שמייקרת את האירוע והופכת אותו למסובך יותר ועתיר כוח אדם. אני רואה שינוי גם בתחום היין. אמנם עדיין לא מבקשים יינות זולים יותר, אבל אם פעם לקוחות היו מבקשים לשדרג את רמת היין שאני נותן כחלק מהעסקה, כיום הם מסתפקים בו".

 

אז אין יותר לובסטרים בתפריט?

"יש, אבל הרבה פחות. אני עובד יותר עם חומרי גלם מקומיים, שמאפשרים לי לתת מחיר טוב יותר, וקונה ישירות מהיצרנים במקום לשלם למשווקים. אנשים מבינים שבסופו של דבר הם יכולים לקבל אירוע לא פחות טוב, עם חומרי גלם פשוטים יותר שהם לא פחות טובים. פעם הייתי צריך לשכנע ולהסביר - היום זה מתקבל בהסכמה".

 

"אפילו אלה שכסף לא מהווה אצלם בעיה מאמצים בימים אלה גישה צנועה יותר. הם אומרים לי: 'כסף זו לא בעיה, אבל אנחנו רוצים אירוע צנוע'", מספר תולי ביבי, מבעלי הקייטרינג הוותיק מגי ותולי. "הם עדיין רוצים את חומרי הגלם הטובים ביותר, אבל כבד אווז וקוויאר הם מחוץ לתפריט, כי זה מנקר עיניים", הוא אומר. "מנהלים שהחברות שלהם מפסידות פוחדים להיתפס כבזבזנים בתקופה כזו", הוא מסכם.

 

 

הכתבה המלאה מתפרסמת היום ב"כלכליסט"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
"כל מו"מ נפתח במילה מיתון". אילוסטרציה
צילום: סי די בנק
מומלצים