בני ערובה סלולריים
חברת פלאפון מנסה לעקוף את האיסור להעלות מחירים בתקופת מבצע. על הדרך היא רומזת למשרד התקשורת לא "להתפרע" בעניין דמי הקישוריות
לפני שלושה שבועות נכנס לתוקפו אחד התיקונים החשובים ביותר בתחום הצרכנות בישראל. עקב הוראת שר התקשורת תוקנו רשיונותיהן של חברות הסלולר, והחל ביום האחרון של 2008 נאסר עליהן להעלות את מחירי השיחות והשירותים שהן מעניקות ללקוחותיהן הפרטיים במסגרת תקופת התחייבות (ההוראה אינה חלה על לקוחות עסקיים) - למשך כל תקופת ההתחייבות.
זו היתה התערבות ברורה של הרשות המבצעת בהתנהלות עולם העסקים, זה שלרוב סוגדים לו כמו לעגל זהב. אך גם עגל זהב זה הגיע יומו, ואת זה הרוויחו חברות הסלולר ביושר.
במשך שנים רבות נאלצנו, כל העוסקים בצרכנות, לאשר בעוגמה רבה לצרכנים כי אכן, לפי החוזים האחידים והמקפחים שעליהם הם הוחתמו, יכלו החברות הללו (ולא רק הן) להעלות "מעת לעת" את המחירים. באמצעות סעיפים אלו רוּקנו בשיטתיות סעיפי המחיר וסעיפים אחרים מתוכנם, ועקב המצב המשפטי בישראל לא ניתן היה כמעט לעשות דבר כדי למנוע זאת מהן. עד שקם השר אריאל אטיאס ועשה מעשה.
אלא שאם זכרונות מימי יציאת מצרים משמשים כאן ברקע, גם ה"הבה נתחכמה" לא נפקד מקומו. וכרגיל, הקורבנות הם הצרכנים.
חוזה שעליו מחתימה בימים אלו פלאפון את הצרכנים הגיע לידי ynet, ומיד נראה כיצד מנסה חברה זו לשים ללעג ולקלס את ההוראה המחייבת הקבועה ברשיונה.
הציטוטים מדברים בעד עצמם. ההדגשות הן שלנו:
"מסלול החיוב הנבחר: הלקוח בוחר להצטרף באמצעות מכשיר הפלאפון, למסלול החיוב המפורט בטבלה (להלן: 'מסלול החיוב'), הכולל תשלום חודשי קבוע (דמי מנוי). ההצטרפות למסלול החיוב הינה בהתחייבות לתקופה שתחל במועד חתימת נספח זה ותסתיים בתום 18 חודשים או במועד מוקדם יותר, במקרה שפלאפון תודיע על כך, כאמור בהמשך...".
"הלקוח מודע לכך שתעריפי מסלול החיוב שבטבלה נקבעו בין השאר, בהסתמך על תעריף השלמת שיחה (המוגדר בהמשך). לפיכך, הלקוח נותן את הסכמתו לכך שהיה ובמהלך תקופת ההתחייבות, תחול הפחתה בתעריף השלמת שיחה (בהוראת רשות מוסמכת, לרבות בדרך של עדכון תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד קישור גומלין), התש"ס-2000), פלאפון תהיה רשאית להודיע ללקוח על סיום תקופת ההתחייבות קודם לתום 18 החודשים. ...הודעה כאמור תביא לסיום במקביל גם של יתר תקופת/ות ההתחייבות לשירות/ים על פי נספח זה".
מסלול עוקף משרד ההתקשורת?
במלים פשוטות, פלאפון מנסה כאן, לכאורה, לעקוף את האיסור להעלות את המחיר שישלמו הצרכנים במשך תקופת ההתחייבות, באמצעות תרגיל שכותרתו אחרת, אבל במהותו זה בדיוק מה שהוא. שהרי אם אכן תופסק תקופת ההתחייבות של הצרכנים עקב העלאת מחירי הקישוריות, מה שתציע פלאפון לצרכנים לא יהיה מחיר נמוך יותר, אלא בהכרח מחיר גבוה יותר. משמע, תעלה את המחירים.
ולא זו בלבד, אלא שהסעיף הזה מלמד, כי לכאורה מחזיקה חברת פלאפון את הצרכנים כ"בני ערובה" להתנהלותו של משרד התקשורת: היה ויפחית משרד התקשורת את דמי הקישוריות, ישאו הצרכנים בתוצאותיו של מהלך זה. האם יש בכך איתות למשרד התקשורת, לקראת הפחתת דמי הקישוריות, כי כדאי שיחשוב על כך פעמיים מפני שעלולות להיות לכך תוצאות בלתי-צפויות?
רגע, תוצאות בלתי-צפויות? הרי הן צפויות לחלוטין, ועוד תוך הפרת תנאי הרשיון שטרם חגגו חודש ימים לקיומן. היה כדאי, איפוא, שמשרד התקשורת יתעשת ויטפל מיד במסגרת סמכויותיו בנגע הזה.
תגובות
ממשרד התקשורת נמסר:
"על פניו, מקריאת החוזה של פלאפון, נראה כי ישנו חוסר שקיפות מסוים בכך שהלקוח יכול להיות לא מודע להפסקת ההתחייבות, ואז יחויב בתעריפים גבוהים יותר משמעותית". עוד נמסר, כי כעת המשרד בודק את הנושא לעומקו.
מפלאפון נמסר: "תהליך ההתקשרות של הלקוח עם חברת פלאפון הינו הדדי. הלקוח מתחייב ל-18 חודשים בפלאפון ואנו בתמורה מציעים לו מכשירים וחבילות בתעריפים אטרקטיביים. כמהלך של הוגנות בחרנו לציין במעמד חתימת ההסכם בפני הלקוח, שייתכנו אילוצים רגולאטורים שיחייבו אותנו לבצע התאמת תעריפים וכתוצאה מכך תסתיים תקופת ההתחייבות של הלקוח במועד מוקדם מהמועד שנרשם בהסכם".
הכותבת היא עורכת-דין המתמחה בנושאי צרכנות