שתף קטע נבחר
 

מחיר המלחמה: הסחר בין ישראל לטורקיה נפגע

היצוא הביטחוני בסכנה, אנשי העסקים נאלצים להוריד פרופיל והתיירות הישראלית לאנטליה בשפל. תעשיין: "יש בטורקיה אווירה לא נוחה לעסקים עם ישראל"

המתיחות האחרונה ביחסים בין ישראל לטורקיה משפיעה לרעה על מספר הישראלים שטסים למדינה. לדברי ארנון אנגלנדר, מנכ"ל חברת קווי חופשה המפעילה נופשונים לטורקיה, בשבועות האחרונים נרשמה צניחה של כ-70% ביציאות של ישראלים לאנטליה בהשוואה לשנה שעברה. גם סיטונאי תיירות נוספים מדווחים על נתונים דומים.

 

במשרדי הנסיעות אמרו אתמול כי אנטליה היא כיום יעד כמעט "מת" לחלוטין בכל הקשור לקהל הישראלי, אבל הוסיפו כי הם מקווים שתוך זמן קצר הוא יתעורר מחדש משום ש"זהו יעד טוב וישראלים אוהבים דילים. נכון לעכשיו יש מעט מאוד הזמנות, אבל בתקופת החורף ההזמנות מגיעות ברגע האחרון, מה שאומר שעדיין אנשים עשויים ביום רביעי להזמין חופשה ליום חמישי," אמרו.

 

בעונת החורף חותכים מפעילי טיסות השכר את מספר הטיסות לאנטליה ב-50% ל-8-6 טיסות שבועיות, שלוש בימי ראשון ושלוש בימי חמישי. בשבועיים האחרונים הם הפעילו 2 טיסות שבועיות בלבד, וגם הן לא היו מלאות. לגבי יום ראשון הקרוב יש כוונה להפעיל שתי טיסות, אבל בינתיים התפוסה היא 45% ולכן ייתכן כי אחת מהן תבוטל.

 

"המצב יחזור לקדמותו"

בכירים בישראל העריכו כי בטווח הקצר תהיה פגיעה בתיירות הישראלית לטורקיה, אך לטווח ארוך יש להניח שהמצב יחזור לקדמותו. "אם יהיה שקט הישראלים יחזרו לטורקיה שממשיכה להיות אטרקטיבית מבחינת התייר הישראלי." גורם במשרד החוץ אמר: "קשה לדעת מה יקרה בעניין התיירות כי עכשיו אנחנו בעונה מתה ולא יודעים מה יקרה עד האביב-קיץ. אנחנו מקווים שהעניינים יירגעו."

 

גורמי תיירות טורקים עמם שוחחנו בימים האחרונים התחננו שהקהל הישראלי לא יחרים את טורקיה, ובמיוחד לא את אנטליה. "בגלל הדברים של ראש הממשלה שלנו לא צריך להחרים אותנו," אמר אחד מהם.

 

מי שמשוטט באתרי האינטרנט יכול למצוא מאות טוקבקים של ישראלים נגד ראש ממשלת טורקיה, ובעיקר כאלה שקוראים לישראלים להחרים את טורקיה כיעד תיירותי. יותר מ-1,500 איש הצטרפו בימים האחרונים לקבוצה בשם "חרם על טורקיה" שנפתחה ברשת החברתית פייסבוק.

 

מקימי הקבוצה פירסמו הסבר להקמתה: "מדינה צבועה, של מנוולים. לא מספיק שחילצנו אותם מההריסות אחרי רעידת האדמה. בנוסף אנחנו גם מפרנסים אותם. ואז איך הם גומלים לנו. די לקלאבים, די למלונות." בנוסף לקבוצה הזו פועלות בפייסבוק למעלה מעשר קבוצות שתומכות באותה מטרה, ומשכו עוד כמה מאות גולשים.

 

"שאלו אם אנחנו ישראלים"  

היקף הסחר של ישראל עם טורקיה ב-2008 הסתכם בכ-3.4 מיליארד דולר, עלייה של כ-23% לעומת השנה הקודמת, אז הסתכם סחר החוץ בכ-2.8 מיליארד דולר. היקף היצוא לטורקיה בשנה שעברה הסתכם בכ-1.6 מיליארד דולר, ויבוא הסחורות בכ-1.8מיליארד דולר.

 

כימיקלים הוא ענף היצוא הישראלי העיקרי לטורקיה, כשאחריו המתכות, המכונות והציוד החשמלי. טורקיה מדורגת כיום כשותפת הסחר השמינית בגודלה של ישראל. מנכ"ל חוגלה קימברלי בטורקיה, ארי מלמד, אמר אתמול ל"ידיעות אחרונות:" "היו פניות לשירות הלקוחות שלנו בשאלות האם אנחנו מותג יהודי, חברה ישראלית וכו.' באינטרנט רצה רשימה שחורה של חברות, כולל מותגים של פרוקטר אנד גמבל ואבקת כביסה אריאל, כך שקשה לדעת אם זה עבודה של מתחרים מקומיים או בגלל שמדובר בחברות מערביות."

 

איש עסקים שמייבא מוצרי צריכה מטורקיה אמר כי "יש הרגשה שהסוחרים המוסלמים בטורקיה מנסים להפגין קושי, זה נראה משהו הפגנתי. זה בא לידי ביטוי בכך שהם מנתקים  את הקשר השוטף עם אנשי הקשר היהודים שם. כולם מורידים פרופיל עד שיעבור זעם. אני מקווה שבסוף הכלכלה תנצח את הפוליטיקה."

 

בתקשורת הטורקית נמשכים הדיווחים הביקורתיים על המצב ברצועת עזה כשהתקשורת ממשיכה לצטט את ההתקפות של ראש ממשלת טורקיה ארדואן נגד ישראל. מתחילת המלחמה ניהל ארדואן מסע הסתה נגד ישראל שהלך והחריף ככל שהמבצע העמיק.

 

בישראל חוששים כעת שהמתיחות תפגע ביצוא הביטחוני לטורקיה. "קשה לבוא היום לשיחות עם חברות טורקיות בהמשך למגעים קודמים. יש מתח רב," אמר מקור באחת התעשיות הביטחוניות. הצבא הטורקי מעוניין בדרך כלל במערכות צבאיות ישראליות, אך עם שינוי האווירה בטורקיה יש חשש שכמה עסקאות העומדות על הפרק לא ייחתמו בזמן הקרוב. "יש בטורקיה אווירה לא נוחה לעסקים עם ישראל," אמר מקור בתעשיות הביטחוניות, שהביע חשש כי הטורקים יפנו למדינות אחרות המייצרות מערכות דומות.

 

טורקיה היא גם אחת מספקיות הרכב העיקריות של ישראל. אחת מכל 14 מכוניות חדשות שנמכרו כאן ב-2008 הגיעו ממנה, ובסך הכל 14,339 מכוניות חדשות. יצרני רכב רבים, בעיקר מחוץ לאירופה, הקימו בטורקיה מפעלים עבור השוק האירופי. כך למשל המכונית ה"טורקית" הנמכרת ביותר בארץ הייתה בשנה האחרונה יונדאי אקסנט (5,143) מכוניות ואחריה רנו מגאן, פורד קונקט, רנו קליאו, פיאט דובלו וטויוטה אוריס.

 

יבואני הרכב אמרו כי אין שינוי בקשריהם עם טורקיה. "הקשרים שלנו הם מול הקוריאנים, כולל אלה שמנהלים את המפעל בטורקיה," אמרו ביבואנית יונדאי, חברת כלמוביל. "אנחנו לא מזהים כל שינוי ביחס, והיבוא נמשך כרגיל," אמרו בחברה. גם מחברת קרסו, יבואנית רנו, נמסר כי היבוא נמשך כרגיל. 

 

הכתבה המלאה מתפרסמת היום במוסף "ממון" של ידיעות אחרונות 

 

השתתפו בהכנת הכתבה: דני שדה, נווית זומר, אודי עציון, איתמר אייכנר, איתי שמושקוביץ, ואריה אגוזי

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנה נגד ישראל באנקרה
צילום: AP
מומלצים