טיפים: איך לישון בבית מלון בזול
בין אם מדובר בנופש בארץ או בחופשה בחו"ל, אחת ההוצאות המרכזיות בכל טיול היא הלינה - אבל גם בזה אפשר לחסוך. אילי תימור מציעה 15 טיפים שדורשים קצת נחישות, קצת סבלנות וקצת חוצפה - אבל עושים את העובדה
לינה בבית מלון - ולא משנה אם מדובר במלון חמישה כוכבים מפנק ומפואר בטורקיה או במלון כוכב וחצי מתקלף ורעוע בלב פאריז - היא בדרך כלל ההוצאה הראשונה או השנייה בגודלה כשמדובר בחופש בחו"ל, ובטח ובטח כשמדובר בנופש בארץ.
משום מה רבים מאיתנו טועים לחשוב שלמלונות יש תעריף קבוע ובלתי ניתן לשינוי, אולם המציאות שונה לגמרי. יש עשרות דרכים בעזרתן אפשר להשיג תעריף נמוך יחסית לשאר המלונות באיזור - או אפילו לשאר החדרים באותו המלון. מה צריך? נחישות, סבלנות, עקשנות ולפעמים קצת חוצפה.
15 הטיפים הבאים מציגים חלק מהדרכים המגוונות שמטרתן להוזיל את השהות שלנו בבית המלון. חלקם מתאימים להזמנת חדר בארץ, חלקם רלוונטיים רק להזמנת חדר בחו"ל; חלקם יעזרו רק אם תתכננו הרבה מראש, חלקם מיועדים להזמנה ברגע האחרון - אבל כולם עושים את העבודה.
1. צרו קשר ישיר עם המלון
רשתות המלונות מעדיפות כמובן שתערכו את ההזמנה שלכם דרך מרכזי שירות כלליים או מספרי 1-800. אולם שיחת טלפון ישירה לדסק הקבלה בבית המלון עצמו יכולה להיות משתלמת הרבה יותר. לצוות במרכזי השירות יש אמנם אפשרות להציע לכם מבצעים והנחות, אולם המחירים שהם נוקבים הם קבועים. לעומת זאת, לצוות בקבלה במלון יש בדרך כלל מרחב גדול יותר לתמרון - והם יכולים לדעת על מבצע ספציפי למלון, שאנשי מרכז ההזמנות לא יהיה מודעים אליו. ובכל מקרה, בין אם אתם מתקשרים ישירות ובין אם למרכז ההזמנות, אל תתביישו: התעקשו לקבל הנחה. רוב נציגי שירות מוּנחים לתת הנחה או הטבה ללקוחות סרבניים במיוחד.
2. חפשו דרך אחורית להנחה
גם אם אין לכם בן דוד שמכיר מישהו שפעם יצא עם מישהי שעבדה במלון הזה, זה לא אומר שאין לכם פרוטקציות - רק מסוג אחר. למלונות יש בדרך כלל הסכמים עם חברות, ועדי עובדים וארגונים שונים הכוללים הנחות לחבריהם. בידקו אם למעסיק או לוועד העובדים שלכם אין הסכם שכזה, ואם לא לו - אז לחברת כרטיסי האשראי שלכם או חברת הביטוח. גם מי ששייכים למגזרים מסוימים כמו סטודנטים, חיילים או פנסיונרים זכאים לעתים להנחות משמעותיות. אל תתביישו לבקש מנציג המלון את רשימת הגופים הזכאים להטבות. תמיד יש סיכוי שתמצאו שם משהו שיהיה רלוונטי גם עבורכם.
3. הירשמו לניוזלטרים
אם אתם מתכננים את החופשה הבאה שלכם מספיק זמן מראש, או אם אתם ספונטניים ורק מחכים להצעה אטרקטיבית כדי לנסוע לנופש, זו העצה בשבילכם. היכנסו לאתרי אינטרנט רלוונטיים והכניסו את כתובת האימייל שלכם לרשימות התפוצה שלהם. מהו אתר רלוונטי? רשת המלונות החביבה עליכם, אתרי אינטרנט המשווקים מלונות ביעד שאליו אתם מתכוונים לנסוע, אתרי תיירות מרכזיים - כל אלה עשויים מפעם לפעם לשלוח אליכם הצעות לנופשונים במחירים מיוחדים המוצעים אך ורק ל"חברי מועדון". איזה מזל שאתם כאלה, נכון?
4. ותרו על פינוקים מיותרים
כל מלון מפרט באתר האינטרנט שלו את רשימת השירותים והפינוקים המוצעים לאורחיו. במקום לשלם מחיר גבוה למלון שעושה הרבה רעש וצלצולים, בדקו מראש אילו דברים חשובים לכם - ועל מה אתם יכולים לוותר. האם אתם באמת צריכים מלון עם שתי בריכות שחייה כשהמלון נמצא במרחק של דקת הליכה מהים? יש סיכוי שתגלו שאתם בהחלט יכולים להסתפק במלון קצת פחות מגונדר, קצת יותר צנוע ואולי קצת יותר ישן - וכך תחסכו את הכסף שהיה הולך לתחזוק השירותים שבכלל לא השתמשתם בהם.
האם באמת צריך בריכה כשהים מטר מהמלון? (צילום: אבי כהן)
5. מיקום, מיקום, מיקום
ברור שאתם רוצים להיות קרובים לאקשן כשאתם נופשים בעיר שוקקת חיים, אבל תצטרכו לשלם עבור זה. בעלי המלון גובים תשלום בהתאם לקרבתו לאטרקציות שהם חושבים שמעניינות את קהל היעד שלהם. אם אתם רוצים לחסוך, שקלו למצוא מלונות הנמצאים מחוץ למרכז העיר או רחוק מהאיזורים התיירותיים. מכיוון ששכר הדירה נמוך יותר באיזורים פחות פופולריים בקרב תיירים, מלונות יוכלו להציע לכם תעריפים נמוכים יותר - בלי לפגוע ברמת השירות. להיפך, ייתכן כי מלון מרוחק יותר יציע חדרים גדולים יותר ושירותים מפנקים כמו בריכה או טיפולי ספא וכדומה.
6. מועדוני לקוחות
רוב המלונות הגדולים ורשתות המלונאות מציעים הנחות והטבות כחלק מהרצון לשמר לקוחות ולעודד נאמנות. תוכניות כאלה מיועדות לגרום לכך לשוב פעם אחר פעם לאותו מלון או לאותה הרשת, ובתמורה מאפשרות לכם להשיג את התעריפים הטובים ביותר ולקבל בונוסים כמו שדרוג החדר, לילה חינם או ארוחות נוספות. מלונות רבים לא מסתפקים במועדון לקוחות אישי אלא חוברים למספר מלונות או רשתות. לכן בקשו לקבל את רשימת המלונות המשוייכים למועדון שלכם על מנת שתוכלו להרוויח מגוון רחב יותר של יעדים ומלונות ובו זמנית לחזק את מעמדכם במועדון כלקוחות נאמנים יותר.
7. העיקר התזמון
אנשים נוטים להיות צפויים במיוחד כשמדובר בתכנון חופשות, והתוצאה מורגשת בתעריפים גבוהים במיוחד בימים הפופולריים יותר, כמו סופי שבוע. חיסכון משמעותי בעלויות החופשה שלכם יכול להתחיל במשהו פשוט כמו שינוי היום בו תצאו לנופש. מלונות המיועדים לנופשים יהיו בדרך כלל זולים באופן משמעותי בימי אמצע השבוע. בניגוד לכך, מלונות המתמחים בקהל העסקי עשויים להציע מחירים אטרקטיביים דווקא בסופי שבוע, בהם הם נוטים להיות מבוקשים פחות על ידי קהל היעד שלהם.
8. חפשו חבילות
אם אתם צריכים לרכוש גם כרטיס טיסה וגם מלון, לעתים זול יותר להזמין חבילת נופש הכוללת את שניהם. אולי לא תוכלו לבחור את המלון, אבל החיסכון יהיה שווה את אובדן הבחירה. בנוסף, אם אתם יודעים מראש על אטרקציות מסוימות או פעילויות שאתם מתכננים לעשות ביעד, יש חבילות נופש הכוללות נוסף ללינה גם כרטיסי חינם או הנחות מיוחדות. גם אם אתם נופשים בארץ, חשוב לדעת שיש מלונות ואתרי לינה המציעים הטבות לאטרקציות בסביבה, וכדאי לשקלל את החיסכון האפשרי עם מחיר המלון.
9. פנו ללשכת התיירות
לכל עיר שמכבדת את עצמה בעולם יש לשכת תיירות שמטרתה לעודד מבקרים להגיע אליה. אם תגיעו ללשכת התיירות המקומית תוכלו בדרך כלל למצוא שם מידע על הנחות מיוחדות ואפילו חוברות קופונים (בחינם או בתשלום סמלי), והכי טוב - להתייעץ עם האנשים במקום לגבי אופיו ומיקומו של כל מלון ומלון. לרוב לשכות התיירות האלה יש גם אתרי אינטרנט, ובחלקם תוכלו לקבל את המידע עוד לפני שבכלל יצאתם לנופש.
10. בדקו באתרי הזמנה גדולים
יש לא מעט אתרי אינטרנט המציעים לבצע דרכם הזמנה למלונות ברחבי העולם. היתרון הגדול שלהם הוא היכולת להשוות בקלות ובנוחות בין מלונות שונים מבחינת מחיר, רמה ומיקום. יתרון נוסף הוא שחלקם מציעים הנחות יוצאות דופן בזכות שיטה של הזמנה סיטונאית מראש של מספר חדרים במחיר מוזל מאוד. הבעיות הן שחלקם דורשים דמי תיווך ושלא כולם מוכרים ובטוחים לשימוש. מה כדאי לעשות? לבדוק מה המחיר הנמוך ביותר המוצע ברשת, ואז לנסות להשיג מהמלון ישירות.
11. חפשו קופונים
נכון, זה עלול להיות קצת מביך להתחיל לתלוש קופונים בקבלה, אבל אין טעם להתבייש. שוברי הנחה יכולים לחכות לכם לא רק באתרים של המלונות עצמם, ולכן כדאי לערוך חיפוש באינטרנט למילה "coupons" בנוסף לשם היעד שבחרתם או המלון המועדף עליכם.
12. אל תתעקשו על מותג
נכון שרשתות מלונות מציעות לכם ביטחון מסוים לגבי איכות ובתמורה שתקבלו לכספכם, אולם יש לזה מחיר. אם חיסכון כספי חשוב לכם, מלונות עצמאיים קטנים הם התשובה בשבילכם. אמנם תצטרכו להנמיך ציפיות לגבי העיצוב, האיכות ורמת השירות, אבל תחשבו על זה ככה: אם כל מה שאתם צריכים זה מיטה להניח עליה את הראש - חבל לבזבז כסף על איכות הסדינים...
האם אפשר לוותר על הפינוקים ולהסתפק במינימום? (צילום: רויטרס)
13. חשבו את המחיר הסופי
יכול להיות שמצאתם את הדיל האולטימטיבי, אבל תזכרו שמחיר הבסיס הוא רק חלק ממה שיופיע לכם בסוף בחשבון. אל תשכחו לשאול עוד בטרם ההזמנה לגבי מסים ומע"מ - שבמדינות מסוימות מחושבים בנוסף לתשלום שנמסר לכם - וכמובן, לגבי עלויות נוספות כמו חניה, ארוחות, שימוש במתקני הספא וכדומה. אל תצאו מנקודת הנחה שכל השירותים מגיעים לכם ללא תשלום, אחרת תהיו מופתעים במעמד התשלום. יכול להיות שההצעה הזולה של מלון אחד תהיה יקרה יותר בסופו של דבר מהמלון השני, שפשוט כלל מראש את כל התשלומים הנלווים.
14. עקבו אחרי ההזמנה
גם אם הזמנתם לעצמכם חדר מלון, זה לא אומר שסיימתם לעבוד. התקשרו מדי פעם למלון או בידקו באתר האינטרנט שלו אם המחירים למועד החופשה המתוכננת שלכם ירדו. אם כן, דרשו לקבל את המחיר המעודכן או פשוט בטלו את ההזמנה הקודמת ובצעו חדשה במקומה. שימו לב כמובן לבדוק מראש האם אתם מחוייבים בתשלום דמי ביטול או לא.
15. חכו לרגע האחרון
אם תוכניות החופש שלכם גמישות ואתם יכולים להרשות לעצמכם קצת ספונטניות, תוכלו להשיג מחיר מעולה אם תחכו לרגע האחרון כדי להזמין חדר במלון. מלונות בדרך מציעים למכירה באתר האינטרנט או במרכז ההזמנות שלהם רק אחוז מסוים מהחדרים, והם תמיד שומרים כמה חדרים פנויים להזמנות ברגע האחרון או ללקוחות מועדפים. אם נותרו חדרים פנויים, מנהלי המלון יעדיפו להשכירם גם בתעריפים נמוכים במיוחד מאשר להשאירם ריקים ולו ללילה אחד.
ואם אתם מאלה שמתכננים להגיע למלון ולהזמין במקום את החדר - עשו את זה בחוכמה. אל תיראו עייפים ומותשים! לפני שאתם נכנסים, סדרו את הלבוש והשיער, וכנסו למלון בידיים ריקות. את המזוודות, התיקים והילדים עדיף להשאיר בחוץ או במכונית. פקידי קבלה מיומנים בזיהוי לקוחות שמוכנים לשלם כל סכום ובלבד שיקבלו מפתח לחדר שמכיל מיטה ומקלחת.
- יש לכם עוד טיפים? טקבקו אותם