ארקיע תמכור כריכים בטיסות לאילת
גם חברות אחרות מנסות להרוויח בכל דרך אפשרית: חיוב עבור מושבים צמודים, תשלום עבור כרטיס המודפס על נייר, וגם מטוסים עם 850 מקומות
חברת ארקיע מנסה להגדיל את הכנסותיה, והחל מהשבוע תתחיל למכור כריכים וטורטיות בטיסותיה מתל-אביב לאילת.
את הטורטיות ניתן יהיה לקבל במילוי של אבוקדו עם ירקות או גבינה בלקנית וגבינה צרפתית במחיר של 20 שקל, ואילו הכריכים (באגטים) כוללים חביתה, גבינה צפתית או גבינה צהובה בתוספת של ירקות טריים, במחיר של 15 שקלים לכריך. שיטת המכירה של ארוחות קלות לנוסעים נהוגה כיום בחברות תעופה רבות באירופה ובארצות הברית בטיסות קצרות.
בחברת סאן דור - חברת בת של אל-על - החליטו כבר בחודשי יולי שעבר להפסיק להגיש ארוחות קלות בטיסות הקצרות, ליעדים של עד שלוש שעות. במקום זה נמכרים לנוסעים כריכים שונים במחיר של חמישה דולר. עם זאת, הנוסעים נהנים מחטיפים ושתייה בחינם.
רוצים לשבת עם הילד? תשלמו
חברות תעופה מחפשות זה תקופה ארוכה דרכים שונות להגדיל את ההכנסות שלהן נוכח המשבר הכלכלי. בין השאר החליטו כמה מחברות התעופה לגבות כסף עבור מזוודה שנייה שנוסעים מוסרים בעת הבידוק לטיסה, עבור תיק יד במטוס, הזמנת מושבים מראש ועוד.
עם המעבר לכרטוס אלקטרוני, החלו החברות לגבות כסף ממי שמבקש לקבל את כרטיס הטיסה שלו ככרטיס פיזי המודפס על נייר, וחלקן גובות עמלה עבור הזמנות באמצעות אתר האינטרנט שלהן, בעוד אחרות, כמו אל-על, דווקא נותנות הנחות עבור הזמנות מקוונות.
חברות הלואו-קוסט בעולם מוכרות אוכל במטוס מיום שהוקמו, ובמקביל לכך, גובות כסף עבור כל שירות שהן נותנות ללקוח, כולל מסירת מזוודות, מושבים צמודים (לבני זוג) ועוד. בחברת תומפסון הבריטית, לדוגמה, שטסה מישראל ללונדון ולמנצ'סטר, גובים 14 ליש"ט עבור ארוחה במטוס, 12 ליש"ט עבור ישיבה במושבים צמודים ו7- ליש"ט עבור ישיבת ילד בצמוד להוריו. בנוסף, נגבים 50 ליש"ט עבור מושב עם מרווח גדול יותר לרגלים, וכן 16 ליש"ט עבור מזוודה הנמסרת בעת הבידוק לטיסה. בחברת אל-על גובים 5 דולר עבור הזמנת כרטיסי טיסה בטלפון ו10- דולר עמלה עבור הזמנת כרטיסי טיסה במשרדי החברה.
בתי קפה, ג'קוזי וקזינו במטוס
אחת מהדרכים באמצעותן מתמודדות החברות עם המשבר הכלכלי היא רכישת מטוס עצום ממדים ודו קומתי. אורכו של מטוס האיירבאס A380 הוא 75 מטר, אורך כנפיו 80 מטר וגובהו 24 מטר. משקל ההמראה של המטוס מתוכנן להיות 550 טון. לשם השוואה, אורכו של מטוס 747 הוא 68 מטר, אורך הכנפיים 64 מטר, וגובהו 19.4 מטר. הגודל של המטוס מאפשר חלוקה של המטוס לצרכים שונים, בהיותו דו קומתי. במחלקות היוקרה ניתן להתקין תאי שינה, בתי קפה, אזורי ישיבה, חדרים עם ג'קוזי ואפילו מיני קזינו.
חברת התעופה "אייר אוסטרל," שבסיסה במושבה הצרפתית ראוניון, הזמינה שני מטוסים כאלה, והיא מתכננת להתקין בהם 840 מושבים. המטוסים יופעלו בעיקר בטיסות בין האי המצוי באוקיינוס ההודי ובין פריז אבל גם ליעדים אחרים.
כמה מחברות תעופה ביקשו להתקין במטוס הדו קומתי משתנות לגברים במקום תאי שירותים רגילים, כדי לחסוך מקום. החברות טוענות כי 70% מנוסעי מחלקת התיירים הם גברים ולכן הפתרון המוצע יעיל ביותר. במקום שייחסך ניתן להתקין עוד ארבעה מושבים במחלקת התיירים - רווח נקי לחברת התעופה.