גם סיפור רחל הוא חלק מהתורה
"אני מסכים עם הרב שרלו שסיפור רחל הוא לא יסוד האמונה, אך החיים שלנו מחוברים בקשר עם האבות והאמהות ותפקידנו כרבנים אינו לרדת לחשיבה מגושמת בלבד, אלא לרומם את האנשים לרמה רוחנית גבוהה". הרב שמואל אליהו על התגלות רחל אמנו ללוחמים בעזה
כאמור, אמת היא שאמונתנו אינה נשענת על סיפורים מעין אלו, אולם מציאות רוחה של רחל בינינו היא בדיוק הנבואה של ירמיהו. הוא מספר לנו על קולה של אמא רחל שנשמע ברמה, על קול בכייה - "קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים, רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ". כולנו מתחברים יפה מאוד לנבואה הזאת ושרים אותה ברגש רב, והיא חלק מדברי חכמינו ז"ל הנמצאים גם ב"כה עשו חכמינו". החיים שלנו מחוברים בקשר אמיתי עם האבות והאמהות, אליהו הנביא והאושפיזין.
ושוב: אני מסכים עם הרב שרלו שהסיפור הזה הוא לא יסוד האמונה, ואני מקווה שהוא לא חולק על דברי חז"ל שהזכרתי קודם לכן. רב יהודה ורבי יהודה, רבי ורבי יוסי ועוד רבים אחרים לא היו דורשים אל המתים, למרות שהם משוחחים איתנו על אליהו הנביא שנגלה אליהם. נכון שלאנשים חומריים סיפור כזה אינו מובן כלל, אך תפקידנו כרבנים הוא אינו לרדת לחשיבה המגושמת שרואה משמעות רק בחומר מוחשי אלא דווקא לרומם את האנשים.עלינו לומר להם שגם מי שלא מסוגל להתעלות לרמות רוחניות גבוהות – אין הוא רשאי לצמצם את האחרים לגובה הנמוך שלו.
ובשולי הדברים, הבהרה חשובה. המשפט "אני שלחתי את רחל לעזור לחיילים" לא נאמר על ידי אבי, הרב מרדכי אליהו, לא באופן ישיר וגם לא ברמז. הוא רק סיפר כיצד התפלל על ציון קברה שלא תמנע קולה מבכי ועיניה מדמעה. הוא ביקש ממנה, כמו כל אדם אחר,
שתתפלל ותסייע לחיילים הנמצאים במערכה. לאחר מכן הוא אישר כי הסיפור על האישה שסייעה ללוחמים בעזה והציגה עצמה כ"אמא רחל" אכן קרה.
בשיעור שמסרתי ביום שני הבאתי את דברי הרב, ששאל בחצי חיוך: "למה אתם שואלים, היא סיפרה להם שאני שלחתי אותה?". מי ששמע את השיעור עצמו הבין את "העוקץ" של האמירה ופרץ בצחוק, ואולי מקריאת תמליל "יבש" של הדברים ניתן להבין בטעות את הבדיחה כאמירה יומרנית: "אני שלחתי את רחל". אבל אבא רק ביקש ממנה שתתפלל לקב"ה לשלום החיילים.