מספר 4 באיחוד הלאומי: כולם מבינים שכהנא צדק
ל"אויב שבתוכנו" הוא יפתח מסדרון הומניטרי בוונצואלה; עם הערבים הוא מוכן לדבר - על הבשן והגלעד; לביניש הוא מבטיח: את השמאלנית האחרונה בעליון. הח"כ המיועד מיכאל בן-ארי נשבע אמונים למורשת כהנא - ומשוכנע שהוא לא לבד
מי שלא רצה את כהנא, יקבל את מיכאל בן-ארי. שמונה ימים נותרו עד לבחירות, וארבעה מנדטים לאיחוד הלאומי - כפי שמנבאים חלק מהסקרים האחרונים - עשויים להכניס לכנסת את מי שמגדיר עצמו "תלמידו וממשיך דרכו של הרב כהנא". בשיחה עם ynet מציג ד"ר בן-ארי את הפתרון שלו לבעיית ערביי ישראל ולמדיניות האקטביזם השיפוטי של בג"ץ, מצהיר שלא יישב בממשלה שמקדמת תהליך מדיני ומסביר את תמיכתו בסירוב פקודה.
בחירות 2009 ב-ynet: כל הדרך לקלפי
"לא רק אני מייצג את הרב כהנא", מדגיש בן-ארי כשהוא נשאל על מורו ורבו. "הוא מיוצג היום על-ידי הרבה מאוד אנשים בכל מקום, בכנסת ומחוץ לה. ליברמן מתחפש לכהנא וצובר מנדטים, לימור לבנת נשמעת היום גם היא כמו כהנא, וכולם מבינים שצריך למצוא פתרונות לבעיית ערביי ישראל - נושא שפעם היה אסור לדבר עליו. האמירה 'כהנא צדק' כבר נשחקה. אתה ממש רואה איך מה שהרב כהנא זרק לאוויר לפני 24, שנה הפך היום לנושא המרכזי של מערכת הבחירות".
כיצד תביא לידי ביטוי בכנסת את משנתו השנויה במחלוקת?
"אסור לומר 'ערבים', אז אני אדבר על האויב הערבי. צריך לפתוח פרוזדור הומניטרי של הפליטים למקומות כמו טורקיה וונצואלה, שוודאי ישמחו לקבל אותם. צריך גם לגייס מכל העולם סכומי כסף גדולים, אבל במקום שהוא ילך לאיבוד על פצצות - הוא יועבר אליהם כ'מענק התאקלמות'".
אתה מתכוון לכל ערביי ישראל?
"אני משער שלא כולם אויבים. לדרוזים, למשל, יש נאמנות עצומה והם לא עוינים. אבל ערבים באום אל-פאחם, שרוקדים על הגגות כשיהודים נטבחים? מה שאני מציע זה לא אכזריות או גזענות, אלא יצר קיום. זה או אנחנו או הם. אם נהיה נחמדים אליהם ונחלום על דו קיום - הם יילחמו בנו".
ד"ר בן-ארי טוען שהטרנספר הוא רק חלק קטן ומשני במשנתו של הרב כהנא. בין היעדים הנוספים שהוא מסמן - גם חיסול "שלטון בג"ץ", והוא מתחייב "להמשיך את מורשת פרידמן".
"דורית ביניש היא נשיאת העליון האחרונה שמייצגת את השמאל בישראל בצורה כזו מובהקת, והבא בתור כבר יצטרך להיבחר בבחירות שישקפו את דעת הרוב בישראל", מצהיר המועמד לכנסת. "אני טרי בפוליטיקה וצריך קצת ענווה, ולכן אני עוד לא יודע לומר בדיוק אם הן יתקיימו כל שלוש או ארבע שנים". הוא מוסיף: "ערכאה שיפוטית עליונה היא דבר שאנחנו מצווים עליו, אבל כאן הגולם קם על יוצרו". בן-ארי מבטיח כי הוא וחבריו לא יעשו חיים קלים לבג"ץ - לא במינוי שופטים ולא בהתערבות בהחלטות כנסת וממשלה. "לא הכל שפיט ולא הכל בגיץ".
"בית המשפט העליון יורכב מאנשי משפט עם שיקול דעת, שהשקפת עולמם תואמת את ערכי עם ישראל בארצו", מסמן בן-ארי את המטרה. "אנחנו לא צריכים בג"ץ שמתאים גם לשבדיה. השופטים בישראל יהיו לטובת היהודים ולטובת חיילי צה"ל, שהם יקרים יותר מחיי אחרים".
בשביל כל אלה אתם צריכים להיות חברים בקואליציה. תשבו בממשלה שמקדמת תהליך מדיני?
"אם בקווי היסוד של הממשלה יהיה מדובר על מסירת שטחים - אנחנו לא נהיה שם, ויש על כך הסכמה בין כל החברים ברשימה. אני מדבר רק על דיבורים ולא רק על ביצוע. לא נחכה כמו אורלב עד שהכל גמור. עצם קיומו של תהליך מדיני עם הסורים או הפלסטינים הוא בעייתי, אלא אם כן במקום שאנחנו נמסור את הגולן הם יחזירו לנו את הגלעד והבשן. אבל אנחנו מאמינים שנתניהו ירצה ללכת לממשלה שתתקן את העוול והאווילות, תחזק מאחזים ותסיר את המצור והקיפאון של השנים האחרונות מעל ישובי יהודה ושומרון".
כמי שעוסק בהוראה ומחקר של נושא המקדש, מה אתה חושב על המצב בהר הבית?
"בעשר השנים האחרונות אני קשור בנושא בעיקר כאיש אקדמיה וכמרצה, אבל ברור שהפעילות המחקרית שלי היא גם אידיאולוגית. אין ספק שנעסוק בכנסת בעניין הריבונות היהודית בהר ונפעל להחלת ההלכה במקום. המציאות בהר הבית היא אחד מביטויי החולשה החמורים ביותר של מדינת ישראל, ואני מאמין שמי ששולט בהר הבית שולט בארץ ישראל. המשימות העיקריות שלנו הן להגביר את התודעה בענייני המקדש ובדבר שייכות המקום לעם ישראל ולתקן את המצב בשטח.
"לגבי בניין בית המקדש - רבני המפלגה, שאני וחבריי כפופים להם, יכריעו איך ומתי עושים את זה. דעתי האישית היא שיש מצווה לבנות בית לה' ולהקריב בו קורבנות, וצריך לקיים אותה כמו כל מצווה אחרת. אבל כאמור, אני לא שליח של עצמי אלא של התנועה שהתחייבה להישמע לדעת הרבנים, והם שיקבעו גם בנושא הזה".
אין לך בעיה לשבת במפלגה שחלקים ממנה אינם ציוניים ואולי אנטי-ציוניים?
"אני לא אוהב את המונחים האלה. יש הרי הרבה מאוד 'ציוניים' שלא
הייתי יושב לידם בשום מקום, אבל עם הרב וולפא אני יכול ללכת יד ביד ולהסכים על מאבקים ויעדים משותפים. חב"ד הייתה שותפה איתנו כל הדרך למען ארץ ישראל ועם ישראל, והיא עומדת כחומה בצורה להגן על ארץ הקודש. החיבור הזה לא זר, לא חדש וזה ממש לא לצורך הבחירות.
"נכון שיש בינינו מחלוקות, כמו למשל ההסתכלות על כל תהליך הגאולה והיחס ליום העצמאות, אבל ההבדל הוא טרמינולוגי. לדעתי הרתיעה מהזדהות עם הציונות היא בגלל הציונות החילונית, ולעתים אני מצליח להבין מאיפה זה בא. אני לא יכול לשלול את זה. אבל בכל מקרה זה ממש לא נטורי קרתא".
הרב וולפא תומך ידוע בסירוב פקודה, את יום העצמאות הוא כינה "חג העצמאות הקומוניסטי". בזה אתה מסכים איתו?
"לא רק שאני לא שולל סרבנות, אני אפילו מחייב אותה. זה פסק הלכה מפורש של הרב שפירא, שאסור לחייל לפנות יישובים בארץ ישראל. הייתי גאה בתלמידיי, שסירבו פקודה להשתתף בגירוש וישבו על זה בכלא. הנכונות ליישר קו עם כל דבר שצה"ל עושה היא טעות חמורה".
ומה עם סרבנות משמאל?
"ההשוואה בין אוהבי ישראל לבין סרבני המצפון כמו 'יש גבול', שהוציאו עצמם מכלל ישראל ומשתפים פעולה עם האויב, היא אכזרית. זה ממש רוע לב".