שביתת הרכבת - הנוסעים תובעים פיצוי
ההשבתה הפתאומית של מערך הרכבות עלולה לעלות לרכבת ישראל כסף רב. לבית המשפט הוגשה היום (ב') בקשה לאישור תביעה ייצוגית בגובה 12.7 מיליון שקלים. הרכבת: "כתב התביעה טרם התקבל במשרדי הרכבת"
יש מחיר לשביתת עובדי הרכבת: נוסעים דורשים מרכבת ישראל פיצוי בגובה 12.7 מיליון שקל בגין נזקים שנגרמו בזמן השביתה בשבוע שעבר. היום (ב') הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל, בגין נזקים כספיים שנגרמו לנוסעים בזמן שביתת העובדים ביום חמישי האחרון. התביעה, אם תאושר, הוגשה בשם נוסעת מנס-ציונה, אך היא מייצגת את כל הנוסעים בעלי כרטיסי נסיעה "תקופתיים": חופשי-שבועי, חופשי-חודשי, וחופשי-חודשי משולב. יש לציין כי הליך אישור התביעה כייצוגית עלול להימשך חודשים ארוכים, ובסופו עשוי בית המשפט לדחות את הבקשה.
- חשיפת ynet אתמול (יום ד'): עובדי הרכבת מתכננים שביתה איטלקית
עורכי הדין שהגישו את הבקשה, נדיר אלסברג וטל קדש, מסבירים היום ל-ynet כי האחריות על השביתה - ולכן גם על הנזקים שנגרמו בגינה - מוטלת במלואה על רכבת ישראל. "למרות שהשביתה לא תואמה ולא קיבלה את אישור ההסתדרות, אי אפשר להפיל את עלות הנזקים על הנוסעים", מסביר אלסברג. "במקרה זה, המעסיק צריך לשאת במלוא האחריות על עובדיו והוועדים. רכבת ישראל היא זו המעניקה את השירות לנוסעים, ולכן היא זו הנושאת באחריות - וכלפיה אנחנו מפנים את התלונות".
לא כל-כך נעים לראות רכבת סגורה (צילום: הרצל יוסף)
אלסברג וקדש מבהירים כי סכום התביעה נמוך יחסית לתביעות ייצוגיות, וזאת מאחר שברצונם לקבל פיצוי מידתי בלבד. לדבריהם, הגשת תביעה בעלת ערך כספי נמוך יחסית, עשויה גם להקל על אישורה כתביעה ייצוגית על-ידי בית המשפט.
"אפליה בין הנוסעים"
לטענת עורכי הדין אלסברג וקדש, לכל בעלי הכרטיסים ה"תקופתיים" יש למעשה הסכם עם הרכבת - וזאת מתוקף רכישת הכרטיסים. אלא שבעקבות השביתה, הרכבת הפרה את התחייבויותיה כלפי הנוסעים, בכך שלא סיפקה להם את השירות הנדרש. לדברי אלסברג, "הנוסעים נתקעו פעמיים: פעם אחת בבוקר, ופעם נוספת אחר הצהריים. במשך שעות ארוכות, לא היה לנוסעים כל פתרון".אלסברג טוען גם כי נוהל הפיצוי הקיים של רכבת ישראל, אינו מספק מענה הולם לבעלי כרטיסים תקופתיים. בבקשה לאישור התביעה כייצוגית, כותבים עורכי הדין כי "נוהל הפיצוי... למעשה מנציח אפליה בין לקוחות הרכבת הצורכים את שירותי הרכבת באופן יומי, על-בסיס חודשי ושנתי - וזאת על-פני לקוחות מזדמנים... יש לראות את הרכבת כמתעשרת שלא כדין על-חשבון חברי הקבוצה (נוסעים בעלי כרטיסים תקופתיים, ש.ה)".
סכום התביעה שדורשים השניים בשם הלקוחות, מבוסס על הערכת מספר הנוסעים בעלי כרטיסים תקופתיים - כ-72 אלף - כפול עלות ממוצעת של כרטיס. סכום זה הוכפל במספר הכרטיסים שנדרשו הנוסעים לרכוש בגין השביתה. התוצאה: 12,721,301 שקל. יש לציין כי סכום זה הוא המרבי אותו דורשים עורכי הדין, וכי מוצעות שתי חלופות אחרות, בעלות ערכים כספיים נמוכים יותר: 6.3 מיליון שקל ו-3.1 מיליון שקל.
מרכבת ישראל נמסר בתגובה לפניית ynet: "כתב התביעה טרם התקבל במשרדי הרכבת. בכל מקרה, החברה תפעל בדרכים המשפטיות המקובלות". יש לציין כי מיד עם תום השביתה, העריכו גורמים ברכבת כי יוגשו כנגד החברה תביעות ייצוגיות. אותם גורמים גם העריכו כי הנהלת הרכבת תפעל לפטר את מזכירי הוועד האחראים לשביתה, וזאת במטרה להדוף את התביעות.
ראוי גם להוסיף כי ועדת המשמעת של האגף המקצועי בהסתדרות, המליצה ביום חמישי האחרון ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, להדיח את מזכירי הוועד מתפקידיהם בוועדי העובדים.