המירוץ לקריזה
"המירוץ למיליון" מתחיל להפוך מאסקפיזם לניג'וס קולני ומטריד. סמדר שילוני מאסה בפטפוטים של המתמודדים ומצטערת שלא כולם הפנימו את דרכי המשחק של חנה ומרגלית, הכוכבות האמיתיות של העונה
אם יאיר לפיד היה מבקר אתמול בפרק של "המירוץ למיליון", נראה לי שהוא היה מקבל כמה תשובות ספייר לשאלה החביבה עליו, מה ישראלי בעיניך. ובכן יאיר, חשבתי על זה הרבה, וחוץ ממגן דוד והמבורגר על גחלים מצאתי גם היסטריה, תחמנות בוטה לא מתוחכמת, אמונה יוקדת בעובדה שאנחנו מרכז היקום וכולם ישרתו אותנו בחינם, הידחקות למעליות, חוסר הבנה של המשחק ובעיקר עצבים, והרבה. זה אמנם יותר מחמישה דברים, אבל אתה יכול לפצל את זה לשני פרקים, אנחנו רגילים.
חנה ומרגלית. להיסחף עם ה"צ'יקי צ'יקי היי היי" (צילומים: אייל אלקבץ)
תוסיפו לזה את הבעיה העיקרית של המירוץ עד עכשיו: שעמום. כל הזוגות, חוץ מחנה ומרגלית ואשר ומאור, לא מעניינים. שי וגיא, הזכרים הטייפקאסטיים עד כאב, לא מביאים ערך מוסף. אלן וענבל, עמיחי ומיה ("מי מנווט?"), מגיעים לשיא תפוקת התוכן שלהם כשהם צווחים אחד על השני, ולזה, מלהקים יקרים, לא קוראים אסקפיזם. קוראים לזה ניג'וס.
אם כבר נפלתם בסעיף הסוגה העילית, לפחות תספקו פה ג'וס הוגן, ואל תמרחו אותנו. לא כל ריב הוא ריב איכותי, ולא כל ויכוח או סכסוך בין בני זוג הוא ראוי מסך. רסנו את הנטייה שלכם להלעיט אותנו בפטפוטי זוגות מסוג "את מעצבנת - לא, אתה מעצבן, זה בגללך - לא זה בגללך". הבנו, הם כועסים, הם מאוד כועסים. אנחנו נסתפק בדוגמית או בכאפה, כשזו תגיע, תודה.
אש בשדה התעופה
אין ספק שהגרסה הישראלית למירוץ היא עמוסת רגשות וקולנית במיוחד. אגרסיות בתור בשדה תעופה, מלחמת עולם ביציאה למוניות, כולם אוכלים את הראש של הנהגים שלהם, הכל הופך להיות אישי מאוד. הבלונדות לא מדברות עם אשר ומאור כשהן פוגשות אותם בשדה, ילנה או השנייה חוטפת התקף אסטמה כשהיא מבינה שהיא אולי מגיעה במקום האחרון ולא מוכיחה לעולם שמלכות יופי יכולות לעשות כל מה שהן רוצות.אם חשוב לך יותר לעצבן את המתחרים, את בצרה. אפילו שאת יודעת לירות
יעל נותנת לנהג את המשקפיים שלה (גוצ'י! 300 פאקינג אמריקן דולר!) ואז לוקחת אותם בחזרה. במקום שהמזג הקרבי של אגן הים התיכון יכניס קצת אקשן למירוץ, הוא מכניס נֵרְווים לא בריאים ותחושה כללית של חוסר פרופורציה. מה שהיה פעם משחק ברוח אירופאית הפך לתור לשירותים בעצירה של האוטובוס ביטבתה בדרך לאילת.
מה נסגר אתכם, אנשים? זה משחק. ואני יודעת שלא הבנתם אותו עדיין כשאליענה אומרת ליעל שתסתיר את הרמז שלה, ויעלה עונה לה: "מה אכפת לך? שיתפוצצו". אם המשחק היה "המירוץ לקריזה של המתמודדים האחרים", הייתי מבינה, אבל אם יותר חשוב לך לעצבן את האנשים שמתחרים בך מאשר להתקדם, את בצרה. כן, אפילו אם את יודעת לירות.
קחו דוגמה מחנה ומרגלית, שניגשו בשקט לפקידה בשדה, פיזרו עליה מקסם ה"צ'יקי צ'יקי היי היי" שאף אדם אינו יכול לעמוד בפניו, וקיבלו מקום בטיסה מלאה. זאת דוגמה טובה לחיוך שבאמת הספיק, כי הוא בא ממקום לא מתנשא ובעיקר לא בּוּר. דוגמה לא כל כך טובה - הבלונדיניות מאמינות שחשיפת שיניים תספק את נהג המונית שלהן, כי "לא הכל נמדד בכסף בעולם הזה". ומה אתן אומרות? שויקה מפגרת? אהה.
נקודות האור במשחק הן כאמור עדיין חנה ומרגלית, ובעיקר אשר ומאור, שאני אישית ממליצה למפיקים לכרות לעצמם איבר קטן במקרה שהם יודחו מהמירוץ. למרות שהם נושלו מהנכסים שלהם בפרק הקודם ונאלצו לקושש כסף במדינה זרה, משימה שבקלות יכולה להפוך אותם למטרד ציבורי, אפשר היה לראות שהם אשכרה נהנו ממנה ועשו אותה כמו גדולים. "איי גיב יו סום הולינס, אנד יו גיב מי סומסינג", מבטיח מאור. והוא נתן.
מאור שר בקול פעמונים, אשר עשה לאשדוד מה שהבובלילים לא חלמו לעשות לאשקלון, והקטעים שלהם הם הטובים ביותר במירוץ. הם רוצים לנצח והם נותנים פייט, אבל בעיקר לוקחים בפרופורציות את המשחק. נקווה שזמן החיבוקים לא יעלה להם בעיכובים, כי דווקא ההיסטוריה של המירוץ מוכיחה שמתמודדים שלקחו את הכל באיזי הגיעו רחוק, ואתם יודעים, רחוק פה זה כפול, כי יש שני פרקים.
ובקטנה:
- הפתעה: "שמע, היא נוהגת יפה" (גיא או שי, קשה להבדיל, על איזושהיא מלכת יופי)
- בקשה: "אני רוצה שתעשי מה שאני אומר" (עמיחי למיה)
- אופטימיות: "זאת תהיה מלחמת לבנון השלישית" (חנה ומרגלית על המשך המירוץ)
- 180 מעלות: "אנחנו אחרונות וזקנות ואנחנו רוצות להגיע ראשונות וצעירות" (חנה ומרגלית)
- פטריוטיות: "תראו לי את הרוח הדרום אפריקנית, תנו לי קצת מזומן" (אשר)
- רבגוניות: "זה היה קשה פיזית, גופנית" מכל הכיוונים" (מלכת יופי)
ומילה ליום לתום ופיץ'. פיצ'י, מתוק, חמודי, בוב, אוקיי, זה כבר מטריד. אפילו אם העורכים מכניסים את זה בכוונה, אולי כדאי שתתייעצו עם איש מקצוע.