שתף קטע נבחר
 

אחרי 19 שנה: ג'נרל מוטורס וסאאב נפרדות

המשבר הכלכלי שדוחק את ג'נרל מוטורס לסף פשיטת רגל, גרם לכך שהאמריקנים החליטו להיפרד מסאאב עד סוף השנה - לאחר שלא הצליחו למצוא לה קונה. עד שזה יקרה, סאאב תעבור תהליך ארגון מחדש תחת השגחתו של בית משפט לפשיטות רגל

אחרי 19 שנות בעלות, ג'נרל מוטורס נפרדת סופית מסאאב, החטיבה השוודית שלה, שהייתה אמורה להפוך למתחרה בב.מ.וו ומרצדס, אבל הייתה במשך מרבית התקופה נטל כלכלי על ג'נרל מוטורס. כעת האמריקנים מודיעים שבכוונתם להפסיק את מימון היצרנית עד סוף השנה, וכי הם שולחים אותה לארגון מחדש תחת בית המשפט השוודי לפשיטות רגל. פירוש הדבר כי ב-GM כשלו במציאת קונה למותג רב המורשת, דבר המעיד על מצבו הרע בשוק הרכב.

 

סאאב תפעל כעת תחת הגנה מפני נושים, בתהליך שמטרתו הקמת חברה חדשה ויעילה יותר. במשך התקופה הראשונה היצרנית הקטנה תקבל תמיכה כספית וטכנולוגית מג'נרל מוטורס, וככל הנראה גם מענק כספי מהממשל השוודי - שעדיין לא אישר העברת כספים ליצרנית באופן רשמי. בינתיים, סאאב מבטיחה כי תמשיך לפעול כרגיל, גם תחת הליך פשיטת הרגל המסודר.


האם סאאב תשרוד את הליך פשיטת הרגל? (צילום ארכיון: רועי צוקרמן)

 

סאאב הוקמה בשנת 1937 בטרולהטן, שוודיה כחברת תעופה. רק בשנות ה-40 המאוחרות החליטו בכירי החברה לנסות את מזלם בתעשיית הרכב, במהלך דומה לזה שביצעה ב.מ.וו - חברת מנועי מטוסים גרמנית שהסבה פעילותה לאופנועים ומכוניות לאחר מלחמת העולם הראשונה.

 

היסטוריה של טעויות

בשנת 1990, ג'נרל מוטורס רכשה 51% ממניות סאאב, והשלימה השתלטות מלאה עשור לאחר מכן. לאורך כל השנים, האמריקנים קיוו כי סאאב תוכל למלא תפקיד של מתחרה במותגי היוקרה הגרמנים, בראשות ב.מ.וו ומרצדס. אלא שהחלטות שגויות בנוגע לפיתוח דגמים חדשים, ובסופו של דבר מכוניות לא אטרקטיביות ומיושנות, הובילו לכך שמכירות סאאב התקשו להתרומם.

 

בדרך, סאאב גם עוררה את כעסם של חובבי המותג המושבעים, שטענו כי הייחוד השוודי שהיה בימיה הראשונים, הלך ונעלם בעידן ג'נרל מוטורס. כעת, לשוודים יהיה החופש לפעול כאוות נפשם - אם אכן יצאו מהליך פשיטת הרגל כמתוכנן. בשביל לעשות זאת, הם יזדקקו לכמיליארד דולר בכספי סיוע, כך נמסר מהיצרנית, שאת מרביתם תעביר ככל הנראה ממשלת שוודיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סאאב חוזרת לעידן שלפני GM. אבל האם תשרוד את המעבר?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים