המשבר במצרים: משאיות או לא להיות
הנהגים התקוממו לנוכח תקנה חדשה, גרמו לפקקי ענק - והמשטרה נקטה ביד קשה, שהובילה לאלימות. גם הרוקחים פתחו בשיבושים. בינתיים, שר האוצר הנהנתן הוא השעיר לעזאזל
בניסיון לבטל את רוע הגזירה, פתחו לפני שבוע נהגי המשאיות במצרים בהפגנות מחאה ובשיבושי תנועה נרחבים. "נמשיך בשביתות עד שיושגו דרישותינו", אמר בדיפלומטיות דובר אחד האיגודים של נהגי המשאיות במצרים, מוחמד עבד אל-מונעם. אבל הרוחות סוערות הרבה יותר, בשל העובדה שבמצרים יש כ-57 אלף משאיות, כאשר לפחות 39 אלף מהן צפויות להיפגע מהתקנה החדשה. נהגי המשאיות מוחים גם שהתקנה תגרום להם לאובדן ההשקעה בנגררים שרכשו ואשר מחירם נאמד בכ-150 אלף לירות מצריות (כ-28 אלף דולר), לירידה חדה בערך המשאיות ולהאמרה במחירי ההובלה. בקיצור - מכה רצחנית במיוחד לענף התובלה.
ואכן, בתוך שלושה ימים זינקו מחירי המלט כמעט פי שניים בעקבות השיבושים והצפי להתייקרויות במחירי ההובלה - מ-520 לירות מצריות לטון לכ-950 לירות. והעלייה נמשכת. מחירן של אלף לבנים לבניה עלה מ-220 לכ-350 לירות מצריות, וכך גם חומרי בנייה נוספים.
השלטונות לא נותרו חייבים למחאות הנהגים. אחד מבעלי המשאיות במחוז מנופיה בדלתא של הנילוס סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אנשי ביטחון מצרים פקדו את בתיהם של נהגי המשאיות, ביקשו מהם לחדש את עבודתם ואף איימו על חלק מהנהגים כי אם לא יעשו כן - ייעצרו. נהגי משאיות אחרים דיווחו אף הם על איומים מפורשים מצד המשטרה בניסיון להשיבם לעבודה.
"תודה לאל שאין לנו מכונית" ("אל-אהראם" המצרי, 21 בפברואר)
בנוסף, חילקה המשטרה במחוז אחר של הדלתא, אל-ר'רביה, דו"חות לנהגי המשאיות שהשתתפו בהפגנות השבוע. בתגובה, הסירו כמה מנהגי המשאיות את לוחיות הרישוי, כדי להקשות על מתן דו"חות נוספים. אנשי המשטרה לא ויתרו ובתגובה עצרו 35 נהגי משאיות, עליהם גם הוטלו קנסות.
משם, הדרך לאלימות כבר היתה קצרה מאוד. בני משפחותיהם של העצורים לא נותרו חייבים וניסו לפרוץ למתחם בתי המשפט בעיר זפתי, בניסיון לשחרר את קרוביהם בכוח. אנשי המשטרה הגיבו בגז מדמיע. בני המשפחה והנהגים לא נרגעו והחלו במסע התפרעויות ברחובות. הם ניפצו מכוניות ואוטובוסים וחלקם אף עצר את הרכבת בעיר, ורגם אותה באבנים. המפגינים גם הבעירו צמיגים על מסילת הברזל מול שתי רכבות אחרות ושיבשו זמנית את תנועת הרכבות. עד מהרו זרמו לעיר כוחות משטרה מיוחדים לפיזור הפגנות, שהתפרסו בנקודות החיכוך ובהן בית המשפט, שחזיתו ניזוקה אף היא.
סיפור זה הוא רק דוגמה לחיכוך אלים אחד מכמה וכמה שדווחו במהלך השבוע. לפי שעה לא נמצא פתרון למשבר ואיגודי הנהגים מקווים כי בפגישות עם בכירי המשטר הרלבנטיים יימצא הפתרון. ניצנים לכך ניתן היה למצוא השבוע בדבריו של יו"ר ועדת התובלה בפרלמנט המצרי, חמדי א-טחאן, שהציע נוסחת פשרה. באותה הזדמנות הטיל הפרלמנט המצרי את האחריות למשבר על הממשלה. זו נמצאת בבעיה, שכן הסערה אינה דועכת - אלא רק גוברת.
כולם מדברים וחושבים על המחירים במצרים ("אל-אהראם", 17 בפברואר)
במקביל למשבר נהגי המשאיות פרץ השבוע משבר נוסף במצרים, הפעם עם הרוקחים. יום שני הודיעו איגודי הרוקחים על שיבושים בעבודה במחאה על כך שמשרד האוצר חזר בו, לטענתם, מהסיכומים וחייב אותם לשלם מס בשיעורים גבוהים יותר, בשל שינוי שיטת החישוב. שר הבריאות המצרי, חאתם א-ג'בלי, מיהר לפנות לשר האוצר, ד"ר יוסף בוטרוס ראלי, כדי שישקול מחדש את החלטתו. אתמול (יום ו') כבר דיווח העיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום" כי בראשית השבוע יתקיימו פגישות בין ראשי נציבות המס לנציגי הרוקחים כדי למצוא פתרון.
כל זאת קורה במציאות כלכלית שרק הולכת ומחריפה. בשל כך אין להתפלא על ה"גילויים" החדשים שפירסם אתמול והיום אותו "אל-מסרי אל-יום" נגד שר האוצר, אותו בוטרוס ראלי. מתברר, כך על פי העיתון, כי השר נסע אשתקד פעמיים על חשבון משלם המסים המצרי לטיפולים רפואיים בארצות הברית.
לא זו בלבד - השר טס יחד עם מלווה, במחלקה ראשונה, ולא חסך בהוצאות. בסך הכל עלו שתי הנסיעות כ-60 אלף דולר וזאת בשעה שמצרים מתמודדת עם מציאות כלכלית-חברתית קשה.
הביקורת נגד שר האוצר לא מהווה תופעה יוצאת דופן. בעתות מצוקה ומשבר, מכוונים לעתים את האש כלפי דמות בממשלה - מתוך מגמה להרחיק את הנשיאות מכל נושא שלילי. "השר פיקח. הוא אומר לעם המצרי לחסוך כדי שיהיה לו כסף להוציא", הגיב בסרקסטיות לידיעה אחד הטוקבקיסטים העונה לשם "עלי". לצערם של המצרים הבעיה גדולה יותר. עם מציאות שרק הולכת ומחריפה נראה כי אין זה הביטוי האחרון למשבר הכלכלי.
נתקלתם בדיווח מעניין מהעולם הערבי? שתפו אותנו באימייל האדום