המכונית החשמלית בדרך לציי רכב
מיזם הטענת המכוניות החשמליות של שי אגסי מתרחב. היום (ב') מודיעה חברת בטר פלייס כי 19 חברות גדולות הסכימו לבחון במשותף את התאמת צי הרכב שברשותן לשימוש ברשת חשמל
בועת הליסינג הבאה? 19 חברות גדולות חתמו על הסכמי שיתוף פעולה עם חברת בטר פלייס, המקימה תשתית טעינה לכלי רכב חשמליים. מיזם הרכב החשמלי של שי אגסי והחברה לישראל הודיע היום (ב') כי חתם על הסכמי שיתוף פעולה עם 19 חברות גדולות במשק. מטרת ההסכמים: "לבחון במשותף את התאמת פתרון התחבורה החשמלית לציי הרכב שברשותן". על-פי ההסכמים שנחתמו, המיזם יתכנן ויפרוס רשת הטענה לכלי רכב חשמליים, שתכלול נקודות הטענה בחניוני החברות ובבתי העובדים. עם החברות נמנות טבע, אורנג', נטפים ועוד.
יש לציין כי מודל השימוש אותו בוחן המיזם דומה לזה המוצע על-ידי חברות ליסינג: תשלום חודשי קבוע, שיגלם את עלות כלי הרכב ואת עלות השימוש בו. על-פי מחקרים שנערכו בעבר, מודל שכזה הוא הדרך הכלכלית היעילה ביותר לשווק את כלי הרכב החשמליים, שמחיריהם כיום גבוהים משמעותית מאלה של מכוניות מונעות בנזין או דיזל.
אב-טיפוס של מכונית חשמלית ועמדת טעינה של חברת בטר פלייס (צילום ארכיון: רויטרס)
מממשים הבטחות
כבר במאי 2008, הודיעו אנשי המיזם כי מתנהלים מגעים עם חברות שונות במשק, וזאת במטרה לבחון דרכים לשווק כלי רכב חשמליים בשוק החשוב והחזק בישראל: ליסינג וציי הרכב. כדאי לזכור כי יותר מ-60% מכל כלי הרכב החדשים הנמכרים בישראל מדי שנה, מגיעים לחברות ליסינג או ציי רכב של חברות. לאור זאת, אין להתפלא כי במיזם של אגסי והחברה לישראל מעוניינים ליצור קשרים הדוקים עם החברות הגדולות במשק. למעשה, בעבר אף העריכו בשוק הרכב כי החברה לישראל תקים חברת ליסינג עצמאית, ובכך תגדיל את כוחה מול ציי הרכב.
יש לציין כי על-פי החלטת ממשלה מינואר 2008, ייהנו כלי רכב חשמליים מהטבת מיסוי חריגה: מס קנייה מופחת בשיעור של 10% בלבד - לעומת 75% לכלי רכב בעלי הנעה "רגילה". בנוסף, המדינה מבטיחה כי כלי רכב חשמליים יקבלו "הגנת מיסוי": על-פי החלטת הממשלה, מס הקנייה לכלי רכב חשמליים ישמור על פער קבוע ומשמעותי מזה של כלי רכב המונעים בבנזין או סולר.
תמיכה עם בעיות
למרות תמיכה גורפת לה זוכה חזונו של שי אגסי - בהקטנת זיהום האוויר וצמצום התלות בנפט - מיזם הרכב החשמלי שהקים מעורר ביקורת. במשרדי הממשלה, שבחנו היבטים שונים של המיזם - מתוקף החלטת ממשלה מנובמבר 2007 - גילו לא מעט בעיות ביישום הרעיונות של המיזם. כך למשל, צוות בין-משרדי שבחן את ההשלכות הסביבתיות של המיזם, קבע כי "למרות התועלת שבמעבר הזיהום ממרכזי הערים לתחנות כוח, בפונקציית הייצור הנוכחית והחזויה של חשמל, סך כמות המזהמים לאוויר גדל". כדאי לזכור, כי ייצור החשמל בישראל נעשה בתחנות כוח פחמיות, הפולטות כמות גדולה של זיהום אוויר.בנוסף, מחקר שערך משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, העלה ספקות באשר לכדאיות הרכישה של כלי רכב חשמליים: "סיכויי מימוש החזון לא מובטחים, ורק במחיר סוללה נמוך משמעותית מהידוע כיום, ניתן יהיה להשיג יתרון קל במחיר לצרכן לעומת רכב מונע בנזין". גם מחקרים שערכו גופים בינלאומיים - כמו הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה והמכון הטכנולוגי MIT - קבעו כי בפני כלי רכב חשמליים ניצבים אתגרים טכנולוגיים משמעותיים, המונעים מהם בשלב זה מלהפוך לחלופה תחרותית לכלי רכב רגילים. עיקר הבעיות נוגעות לבטיחות ויעילות הסוללות - וכן למחיריהן. בעיה נוספת נוגעת לעניין ייצור החשמל, שבמרבית העולם המערבי מיוצר בתחנות כוח מזהמות.
אלא שהבעיה החמורה ביותר נוגעת לחופש הבחירה של הצרכנים בעתיד: ההתקדמות של מיזם הרכב החשמלי אינה מלווה בשלב זה בחקיקה תואמת, שתקבע חוקים ותקנות שיסדירו את התחרות בשוק הרכב החשמלי. בהיעדר חקיקה הולמת, עלול להיווצר מצב לפיו המיזם של אגסי והחברה לישראל יהיה בעל מונופול בפועל בתחום, וכך ימצא עצמו הציבור ללא יכולת להתגונן מפני התנהלות בלתי הוגנת.