שתף קטע נבחר
 

תחרות חופשית בשוק הרכב? הצחקתם את היבואניות

מרבית יבואניות הרכב המשפחתי לישראל, העלו בשבועות האחרונים את מחירי המכוניות הפופולריות. איך קרה שכולן העלו אותו בשיעור זהה, כאשר התנאים בין חברה לחברה שונים לחלוטין?

יבואני הרכב שוב מיישרים קו: הגרסאות הבסיסיות של מרבית המכוניות המשפחתיות הנמכרות בישראל התייקרו בשבועות האחרונים בשיעור זהה - והמחיר האחיד החדש הוא 114 אלף שקל בדיוק. מאז תחילת השנה התייקרו מרבית המכוניות המשפחתיות הנמכרות בישראל, בשיעור ממוצע של כ-2%-3%. הסיבה לכך היא היחלשותו המשמעותית של השקל מול מרבית המטבעות הזרים, ובמיוחד מול היין היפני. אלא שראוי לשים לב לתופעת "יישור הקו" הניכרת בין יבואני הרכב: מחיר הגרסאות הבסיסיות של מאזדה 3, טויוטה קורולה, יונדאי i30, פורד פוקוס, מיצובישי לאנסר וניסאן טידה, הוא בדיוק 114 אלף שקל.

 

למרות שהתופעה מוכרת, כדאי לזכור כי מדובר בשישה מוצרים שונים, הנרכשים מיצרניות שונות, במחיר שונה ואפילו במטבעות שונים. כיצד אם כך, כולן עולות בדיוק אותו דבר? פשוט: מי שקובע בפועל את מחירי מרבית המכוניות בישראל הן חברות הליסינג - והאינטרסים הכלכליים שלהן. ומאחר שבימים אלה, העלאת מחירים משרתת את האינטרסים הכלכליים של חברות הליסינג - המחירים עולים. אלא שכדאי לזכור כי במקרים רבים, הנפגעים העיקריים מהעלאות המחיר הם הלקוחות הפרטיים, המשלמים על ההנחות שמקבלות חברות הליסינג מיבואניות הרכב.

למרות המלאי העצום, המחירים עולים (צילום: רועי צוקרמן)

 

סיפור ישן, הוכחה חדשה

לכאורה, אין בכך חדש: השתלטות חברות הליסינג על שוק הרכב היא עובדה מוכרת היטב - יותר מ-60% מכל המכוניות החדשות הנמכרות מדי שנה בישראל, מיועדות לשוק הליסינג. אלא שבשבועות האחרונים ניתנה להשפעתן על שוק הרכב הוכחה נוספת וחד-משמעית: מאז ה-1 בינואר, העלו מרבית היבואנים את מחירי המכוניות הנמכרות לחברות הליסינג בשיעור זהה - לא שקל יותר, לא שקל פחות. זאת, למרות ששיעור הייקור נתון היה לשיקולן הבלעדי, ולכן אמור - לפחות לכאורה - לאפשר תחרות מעט משוכללת יותר בשוק הרכב.

 

בכך מוכיחים היבואנים פעם נוספת את טענת בכירים במשרד האוצר, לפיה התנהלותן מהווה מעין קרטל בחסות המדינה. כמובן שהבעיה הגדולה היא שבחלק גדול מהמקרים, מי שמשלם את המחיר הוא הלקוח הפרטי, הנדרש לשלם מחיר גבוה יותר - וזאת כדי שהיבואנים יוכלו לתת לחברות הליסינג הנחות גדולות יותר.

 

 

תמונה קבוצתית ליבואניות

ב-1 בינואר פרסמה רשות המסים "קבוצות מחיר" חדשות - שבע קבוצות מחיר קבועות מראש, לפיהן נקבע המס שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד. קבוצות אלה קובעות את מחירי הגרסאות הנמכרות לחברות ליסינג וציי רכב, אך יש להן השפעה מיידית גם על מחירי מרבית המכוניות הנמכרות כיום בישראל. הסיבה: חלק מהיבואנים משתמשים בדגמים המיועדים ללקוחות פרטיים, כדי לסבסד את ההנחות המשמעותיות אותן דורשות ומקבלות חברות הליסינג. קבוצות המחיר יצרו בפועל "מחיר אחיד", לפיו התיישרו מרבית יבואניות הרכב.

 

אלא שלהפתעת היבואניות, קבוצות המחיר שפרסמה הרשות בתחילת השנה היו זהות לאלו שפורסמו בתחילת 2008. במלים אחרות, הרשות קבעה למעשה כי מחירי מרבית המכוניות יישארו ללא שינוי ב-2009. מהלך זה עורר זעם רב בקרב היבואניות: לטענתן, היחלשות השקל בחודשים האחרונים - מול כל המטבעות, אך בעיקר מול היין - הביאה לפגיעה משמעותית ברווחיהן. לכן, היבואניות הפעילו לחץ כבד על הרשות לשנות את קבוצות המחיר, כך שיאפשרו את ייקור המכוניות.

 

"השיקול: השוואת מחירים למתחרים"

לאחר סירוב רשות המסים לשנות את קבוצות המחיר, ניצלו היבואניות סעיף בתקנות האוצר, המתיר את ייקור המכוניות בהתאם לשינוי בשער המטבע שבו נרכשות המכוניות. זאת, מבלי "להוציא" את המכוניות מקבוצת המחיר אליה השתייכה לפני הייקור - ומבלי לפגוע ביכולתה להתחרות בשוק הליסינג.

 

אלא שכאן בדיוק נחשף שוב העיוות החמור של שוק הרכב: שיעור הייקור שבו בחרו היבואניות זהה - מחירי גרסאות הבסיס של המכוניות המשפחתיות עלו מ-111 אלף שקל ל-114 אלף שקל בדיוק. כך נוצר שוב, באופן כמעט אוטומטי, מחיר אחיד חדש. איך מצב כזה יתכן? האם היבואניות רוכשות מכוניות שונות מיצרניות שונות - בדיוק באותו מחיר, וללא קשר למטבע שבו מבוצעת העסקה? כמובן שהתשובה לכך היא "לא" חד-משמעי.

 

את התשובה לשאלה אפשר למצוא במסמך רשמי של אחת היבואניות הגדולות, שתוכנו נחשף לאחרונה ב-ynet: "השיקול העומד בהחלטת (היבואנית) על העלאת מחירים (הוא) שיקול של השוואת מחירי הרכב למחירים המתפרסמים על-ידי המתחרים, על-מנת להותיר את כלי הרכב אטרקטיביים לחברות הליסינג". וכאמור, העלאות המחיר בימים האחרונים סיפקו לדברים אלה הוכחה נוספת ובלתי ניתנת להפרכה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השיקול בקביעת המחיר: השוואת מחירים למתחרים
צילום: חיים זיו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים