שתף קטע נבחר

 

אתר רשות שדות התעופה - קשיים בהמראה

ביקורת אתר: רצינו רק לברר מתי נוחתת טיסה בבן גוריון, אך בביקור שלנו באתר רשות שדות התעופה הספקנו להחליף דפדפנים, לגלות את שדה התעופה בראש פינה וגם ללמוד קצת היסטוריה

מקרה שקרה באמת: קרוב משפחה שהיה אמור לנחות בארץ, הודיע שהטיסה שלו מתעכבת - מה שגרר סחבת נוראית של שיחות רבות למספר הטלפון של שדה התעופה כדי לנסות ולגלות את שעת הנחיתה הסופית של טיסתו.

 

רק אחרי שהקרוב כבר הגיע אלינו, וסיפרנו לו על מסכת הייסורים בנסיונות איתור הטיסה, הוא שאל למה פשוט לא נכנסו לאתר של רשות שדה התעופה והתעדכנו שם. שאל - ולנו לא היה מה לענות. יום לאחר מכן, החלטנו לגשת לאתר, ולבדוק אותו מבחינת שימושיות.

 

שמאל, ימין, שמאל

הביקור שלנו באתר התחיל ברגל שמאל, כאשר גילינו שהאתר כולו דבוק לצד השמאלי של הדפדפן. בישראל, עד כמה שזכור לנו, עדיין כותבים מימין ושמאל, ולכן ההתעקשות ליישר את האתר לצד הלא נכון נראית קצת הזויה בהתחלה, אך עד מהרה מתבררת פשוט כתקלה שמתרחשת רק כאשר גולשים לאתר מדפדפנים שאינם Explorer (עוד על כך בהמשך).


 

אחרי שהתגברנו על היישור הבעייתי, החלטנו להתחיל ולחפש מידע. ניסינו להכנס ל"מועדי המראות ונחיתות", והאתר, שזיהה שאנחנו מנסים לגלוש אליו מדפדפן כרום של גוגל, סרב להמשיך, והודיע בתוקף שהוא מיועד לדפדפנים מסוג אינטרנט אקספלורר 5.5 ומעלה.

 

זה הזמן לציין, שלמרות שבשנים האחרונות למדנו לצפות מאתרים רשמיים לא לתמוך בדפדפנים אלטרנטיביים כמו פיירפוקס, כרום, אופרה וספארי, ההודעה שמכריחה אותנו לסגור את הדפדפן הקבוע שלנו ולהשתמש באקספלורר תמיד מצליחה להרתיח אותנו מחדש. אנחנו כבר בשנת 2009, אקספלורר הוא מזמן לא הילד היחיד בשכונה, והגיע הזמן להקים ולעדכן אתרים כדי שיהיו נגישים לכולם, ללא הבדל דת, גזע ודפדפן.

 

איזור המרכז

השימוש באקספלורר פותר גם את בעיית היישור לשמאל, ומציג את האתר כולו ממרוכז, מה שיוצר קומפזיציה מוצלחת, ואתר נאה בצבעים כחול לבן. משתמשים במסכים רחבים אומנם ישארו עם שוליים לבנים רחבים בצדדים, אך בעלי המסכים הסטנדרטים, ברזולוצית 1024X768 לא יתקלו בבעיה, שמאפיינת אתרים רבים, כנראה כי המסכים הרחבים עדיין לא הפכו לסטנדרט.

 

גם במרכוז התקין, לדעתנו אפשר היה לסדר את התפריטים המרכזיים בצורה הרבה יותר נכונה ויזואלית: שני הטורים האמצעיים בדף הבית נגמרים בשליש העליון, וזה יוצר חורים לבנים מעצבנים לעין.

 

לאחר כניסה לאחד הנושאים שבתפריט אנו מבינים שהטורים הקצרים הם תבנית גלובלית לכל האתר: בטורים הללו מוצג התוכן הראשי של כל נמל ונמל. אפשר היה לסדר את התבנית הזאת לגמרי אחרת, ולמצוא דרך שתהיה טובה יותר גם מבחינה לוגית, וגם מבחינה עיצובית.

 

עם זאת, יש לציין שצורת התפריטים הזאת, גם אם היא לא נאה ואינטואטיבית במיוחד, היא מאוד יעילה: אין כאן עץ הסתעפויות מסובך, והאתר מציג את כל המידע בצורה ברורה כבר מהרגע הראשון, בצורה של קטגוריות ראשיות ותתי נושאים.

 

צפון, דרום, מזרח ומערב

כמקור מידע, אתר רשות התעופה מתפקד בצורה מוצלחת. בתוך דקות ספורות הצלחנו להגיע לפיסות מידע שאפילו לא ידענו שאנחנו רוצים לדעת, כמו למשל מידע על המזנון של שדה התעופה בראש פינה.


 

האתר מספק גם מידע הסטורי על שדות התעופה, כמו למשל ש"קירבתו של מסוף נהר הירדן לרבת עמון, לעיר התעשייתית אירביד בירדן, לנמל חיפה ולצפון מדינת ישראל מהווה עבור המסוף פוטנציאל כלכלי עצום". לא מדובר כאן במידע קריטי - אבל בהחלט בערך מוסף שיכול להפוך את חווית הביקור לעשירה ומעניינת יותר.


 

ממריאים

אחרי שסיימנו ללמוד פריטי טריוויה לא נחוצים על שדות התעופה בארץ, חזרנו למטרה אליה נכנסו: לנסות לאתר זמני המראות ונחיתות של טיסות שונות. הפעם, מצויידים בדפדפן אקספלורר, החלק הנכסף נפתח ללא בעיות מיוחדות, והציג לנו לוח טיסות מעודכן.

 

המידע בלוח מתעדכן בזמן אמת, והאתר מחליף את השירות הטלפוני המייגע בו השתמשנו עד היום כדי לאתר טיסות. בלוח ניתן לצפות במספר אופנים שונים: נחיתות זמן אמת, המראות זמן אמת ולוח טיסות מעודכן. הניווט בין הלוחות השונים נעשה בעזרת לשוניות ברורות ונוחות.

 

הלוח כולל גם תיבת חיפוש טיסות, שמאפשרת אף להכליל בחיפוש פרמטרים מתקדמים - אך לצערנו בכל זמן הבדיקה שלנו חזרנו וקבלנו הודעה לפיה השירות אינו זמין כעת, ושעלינו לנסות במועד מאוחר יותר. לא נעים, אבל לא נורא - הלוח ברור, הטיסות מופרדות בצבעים, וניתן תמיד להשתמש בחיפוש טקסטואלי בתוך הדפדפן (Ctrl+F) כדי למצוא טיסות ספציפיות.

 

מתמצאים

הפתעה נעימה נוספת ציפצה לנו כשלחצנו על "מפות התמצאות והכוונה" - מה שפתח לנו חלון חדש עם יישום פלאש המאפשר התמצאות בכל שדות התעופה במדינה. היישום מתחיל במפת המדינה, עליה מפוזרים שדות התעופה השונים. לחיצה על השדה הרצוי יפתח מפה שלו, עם מידע בנוגע לדרכי ההגעה לשדה והתמצאות בתוך הנמל עצמו.

 

גם השימושון שאפשר למצוא בדף הבית, הכולל שעון עולמי, תחזית מזג אוויר ושערי מטבעות מעודכנים הוא תוספת נחמדה, שימושית ומפתיעה לטובה.

 

באופן כללי, נראה שהאחראים על האתר עושים עבודה טובה בעניין הבנת הצרכים של המשתמש באתר (כל עוד הם גולשים באקספלורר), ונותנים לו אינפורמציה חשובה על שירותים חדשים שניתן לעשות דרך האתר, שמתעדכן באופן קבוע במאפיינים חדשים.

 

זה אפילו בולט לעין: באנרים בטכנולוגית פלאש מרקדים למעלה ומודיעים לנו על חידושים, ויש גם סקר "מהי מטרת כניסתך לאתר", שמוכיח שיש פה עבודה תמידית על שיפור האתר. מצד שני- כשאתה רואה במדור החדשות שמתגלגל מצד ימין חדשות מלפני חודשיים- זה לא נראה ממש רציני.


 

כרטיס ניקוד

מראה כללי: לא משהו. הטמפלט הראשי והפנימי מסודרים ונוחים, אך מבחינת מראה- יש מה לשפר. גם עם הנוהל הממשלתי לעשות אתר עם "לוק" סולידי- שאני מאמין שקיים- אפשר לפרשן בצורה קצת יותר אינטראקטיבית.

 

התמצאות וניווט: מערכת הניווט סבירה, אך הייתה יכולה להיות מעוצבת בצורה נוחה יותר.

 

עזרה והסברים: אין מה להסביר כמעט. כאתר קטן שנותן שירותי אינפורמציה בלבד - האתר כולו נגיש, ואין צורך בהסברים מיוחדים.

 

תמיכה בדפדפנים השונים: תומך באופן מלא רק באקספלורר - וחבל.

 

סיכום: חוויית משתמש? הצחקתם את פקידי הממשלה. ועם זאת, ברשות שדות התעופה יודעים מה מצפים מהם, ונותנים שירות מקוון בסיסי ברמה סבירה. האתר נותן מענה לצורך האזרחי הרלוונטי שלשמו בנו את האתר.

 

התחלנו אומנם ברגל שמאל, אך ההמשך היה יותר טוב ובסוף יצאנו עם תחושה טובה. האתר בהחלט כולל את כל מה שהמשתמש הפשוט צריך, ועל זה מגיע ח''ח לפקידי הממשלה.

 

יוני שיינין הוא גרפיקאי ומעצב אינטראקטיב, וחבר ארגון UPA.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המטוסים ממריאים - אבל מה עם האתר?
צילום: אמנון טרבלסי
מומלצים