סוף תקופה - האיש החזק של רכבת ישראל פורש
שאול עוקיש, יו"ר ועד העובדים המיתולוגי של רכבת ישראל, הולך הביתה. מי שהיה מנהיגם הבלתי מעורער של העובדים, נעצר לאחרונה בחשד לפרשיית שחיתות חמורה. גורמים ברכבת: "עכשיו אפשר לצאת לדרך חדשה"
תם עידן ברכבת ישראל: שאול עוקיש, יו"ר ועד העובדים הארצי ב-25 השנים האחרונות, עוזב את החברה. ל-ynet נודע כי לאחר 35 שנה כחבר בוועד עובדי רכבת ישראל, מהן 25 שנה כיו"ר הוועד והאיש החזק ביותר בחברה, חתם אתמול (ג') שאול עוקיש על הסכם פרישה. התגובות ברכבת לעזיבתו חלוקות: בין העובדים, יש מי שמברך על פרישתו, ומקווה כי הרכבת תתחיל כעת בדרך חדשה. מנגד, יש מי שרואה בעוקיש מנהיג עובדים, שתרם רבות להעלאת מעמדם. יש לציין כי עוקיש נעצר לאחרונה על-ידי המשטרה - יחד עם סגנו בוועד, מיכה חיון - בחשד לפרשיית שחיתות חמורה.
עוקיש, המוגדר על-ידי רבים ברכבת כ"מנהל האמיתי של החברה", אומר היום ל-ynet כי "הרכבת היא אהבת חיי. לי ולחבריי הייתה מלאכה רבה מאוד, בהפיכת החברה ממה שהייתה לפני 40 שנה למה שהיא היום".
מבקר המדינה על עוקיש: העסיק ברכבת 'משפחה מורחבת' בת עשרה קרובים (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
"עידן חדש ברכבת"
"זו הזדמנות לפתוח עידן חדש ברכבת", אומרים ל-ynet גורמים ברכבת. "עד היום, הכל עבר דרך עוקיש - הוא היה כמו שליט בלעדי בחברה. בפועל, הוא היה המנכ"ל האמיתי של הרכבת - מנהלים באו ומנהלים הלכו, אבל הוא תמיד נשאר. עכשיו, אפשר לצאת לדרך חדשה, ולראות רכבת טובה יותר בעתיד".מנגד, יש גם מי שמציין את כהונתו של עוקיש בתפקיד יו"ר הוועד, כתקופה שבה הרכבת התקדמה. "במשך שנים ארוכות, עוקיש דאג ותרם לרווחת העובדים בחברה. לפני 20 שנה היינו חברה ממשלתית כושלת, ועובדים חדשים פשוט לא רצו להישאר לעבוד כאן. היום אנחנו חברה שאנשים מוכנים לשלם כסף כדי לעבוד בה. אין ספק שעוקיש תרם להעלאת הרמה של הרכבת", אומרים אחרים.
מעובד זוטר לראש הוועד
עוקיש, שהחל את דרכו כעובד זוטר בחברה, נבחר ליו"ר ועד עובדי הרכבת הארצי לפני 25 שנה, ושימש בתפקיד זה עד לאחרונה. לאחר שנעצר על-ידי המשטרה, הורחק בפועל מהרכבת. על-פי החשד, בכירי הוועד גבו לכאורה "דמי כניסה" מעובדים חדשים: בתמורה לקבלתם לעבודה ברכבת, נדרשו עובדים לשלם סכומים שהגיעו עד עשרות אלפי שקלים. עוד חושדים במשטרה כי בכירי הוועד קיבלו טובות הנאה מספקים שונים של הרכבת.למרות הרחקתו מהרכבת, גורמים בחברה טוענים כי עוקיש המשיך להוביל את ועדי העובדים גם לאחר מעצרו. אותם גורמים גם מביעים תמיהה על-כך שהסכם הפרישה עם עוקיש נחתם ימים ספורים לפני שאמורה המשטרה להגיש כתבי אישום נגדו ונגד סגנו.
עורך דינו של עוקיש, טומי נדשי, אומר היום ל-ynet כי החשדות המועלים נגדו מגוחכים. "אני מאמין שלא יצא דבר מכל החקירה הזו. עכשיו, אחרי פרישתו, ואחרי כל-כך הרבה שנים בהן השיג דברים עצומים עבור העובדים, אני מאמין שלא יתבעו אדם כזה, שזכה לכל-כך הרבה הערכה".
"משפחה מורחבת"
יש לציין כי שמו של עוקיש הוזכר בעבר גם בדו"ח מבקר המדינה משנת 2007, שעסק בהעסקת קרובים (נפוטיזם) ברכבת. כך מתייחס המבקר לעניינו של יו"ר ועד העובדים הארצי: "למר שאול עוקיש חמישה קרובי משפחה מדרגה ראשונה - אח, שתי בנות, חתן וכלה - וארבעה קרובי משפחה נוספים מקשרי נישואין: לכלתו אחות ודוד המועסקים בחברה; לאחות שני קרובי משפחה נוספים, חמותה וגיסה. אלה יוצרים 'משפחה מורחבת' בת עשרה קרובי משפחה".
בתגובה לדברים אלה, אומר היום עוקיש ל-ynet כי דו"ח המבקר מ-2007 אינו אובייקטיבי. "בזמנו, ההנהלה עודדה אותנו להביא עובדים - וכמה שיותר. לא היו חוקים ולא היו נהלים שקבעו כי זה אסור. ועובדה, אחרי שיצאו התקנות החדשות של רשות החברות הממשלתיות (בעניין העסקת קרובי משפחה, ש.ה) - פעלנו כשורה ובהתאם לחוק".
שאול עוקיש - ששימש גם כמנהל אגף הרווחה בחברה - היה גם העובד בעל השכר הגבוה ביותר ברכבת: העלות הממוצעת של שכרו ב-2007 הייתה 70 אלף שקל בחודש. שכר זה גבוה אף משכרו של מנכ"ל החברה, יצחק הראל.
"הסכם שסוכם מראש"
מרכבת ישראל נמסר כי הסכם הפרישה שנחתם אתמול סוכם כבר לפני תקופה ארוכה, תוך תיאום מלא עם רשות החברות הממשלתיות, הסתדרות העובדים והנהלת הרכבת. עם זאת, ברכבת מציינים כי הסכם הפרישה יעניק לעוקיש "הרבה פחות מכפי שסוכם עמו בתחילה".בהתייחסות לשנים הארוכות בהן כיהן כיו"ר ועד העובדים, אומרים היום ברכבת כי "עוקיש עובד בחברה 40 שנה, ותרם רבות לרכבת ולעובדיה". בעניין חקירת המשטרה - והסמיכות בין הגשת כתבי האישום לחתימה על הסכם הפרישה - מציינים ברכבת כי עוקיש לא הואשם בבית משפט, ולכן הינו בחזקת חף מפשע.