שתף קטע נבחר
 

ילדה לא צריכה לעבור גירושין

אני קוראת את סיפור גירושי בת ה-14 וזועקת לשמיים - מדוע הדיינים לא השכילו לומר שלא היה כאן כלום ומנעו סחר-מכר בגט? איפה הם גדולי הדור שיקחו אחריות שהתורה תישאר "תורת חיים"? רבקה לוביץ' סבורה שהקב"ה בוכה על הפרשה

באופן פרדוכסאלי, כמה שקשה להתגרש – קל מאוד להתחתן, ואפשר אפילו לעשות את זה בטעות ומבלי משים. ב-ynet יהדות פורסם על נער בן 17 וילדה בת 14 שהגיעו לבית הדין לסדר גט, לאחר ששיחקו ב'חתן וכלה' והוא מסר לה טבעת. למעשה ילד בכל גיל מעל בר-מצווה יכול לקדש כל ילדה. יתירה מזאת, כל אבא יכול לקדש את בתו הקטנה (מתחת לגיל 12) אפילו ללא ידיעתה – והיו דברים מעולם.

 

לפני מספר שנים קידש אב חביב אחד את הבת שלו, ללא ידיעתה, לגבר אחר, ולא היה מוכן למסור את שמו של הגבר. בכך אסר האב את ביתו על כל העולם עד אשר יואיל האב לומר מיהו האדון לו מקודשת האישה על מנת שהלה יאות לקבלה לחיקו או לתת לה גט (יש להניח - השני). לשם מה יעשה אדם מעשה נבזי שכזה? פשוט מאוד. האבא היה סרבן גט שניסה לאמלל את אשתו. מאחר שפחד שאשתו תשלח נגדו חוליגנים שיפוצצו לו את הפרצוף כדי להוציא ממנו גט הוא עשה את המעשה המרושע הזה כלפי בתו, ובכך סבר שהוא מגן על עצמו. אם הוא ייפצע אנושות – לעולם לא ידעו למי הילדה מקודשת והיא תהיה עגונה לעד. הסיפור זעזע בזמנו את הקהילה היהודית בארה"ב והגיע לגדולי הפוסקים בישראל.

 

קשה לי כשאני שומעת על אלימות, איומים והפחדות הנעשים בשם ובהכשר של הדת היהודית. קשה לי גם שכולם חושבים שזה קוריוז. אני מתחלחלת בקרבי. מתי יקומו רבנים שישימו קץ לבושות הללו? מה כל כך קשה לרבנים לומר בצורה צלולה וברורה: "קידושין של אב לבתו הקטנה אינם תופסים היום כי קידושין יהודיים נעשים על דעת רבנן וקידושי אב לבתו הקטנה אינם נעשים על דעת הרבנים דהיום".

 

אפשר גם אחרת

הרי הכלל ש"כל דמקדש אדעתא דרבנן מקדש" כבר מופיע בגמרא. אם וכאשר הרבנים יצליחו להגיד את האמירה הקודמת הזאת אולי הם יתארגנו על עצמם להוסיף את האמירה הבאה: "קידושין של ילדים מתחת לגיל 17 אינם תופסים היום כי קידושין יהודיים נעשים על דעת רבנן וקידושין של קטינים אינם נעשים על דעת הרבנים דהיום". דברים דומים כבר נקבעו בתקנות הקהל בימי הביניים כשקבעו שקידושין אינם תופסים בלי מעמד של עשרה. אפשר אפילו להוסיף לזה שהקידושין חלים רק במעמד של עשרה עם רב מטעם הרבנות הראשית לישראל. מה יש? למה שלא נחזק קצת את מוסד הרבנות? נוריד טיפ טיפה מסמכויות הבעל בקידושין לטובת הגברת הסמכות של הרבנות הראשית. האם גם זה מערער את מוסד הנישואין? האם יהיה זה נורא כל כך לצמצם בקצת את הכוח הבלתי נתפס של כל אדם ממין זכר לשנות במחי יד את מעמדה ואת חייה של כל ילדה ואישה בישראל?

 

אני זועקת לשמיים על המצוקות שיש כאן. ילדה לא צריכה לעבור טקס של גירושין, ולהיכנס לקטגוריה של 'גרושה' האסורה להינשא לכהן. אולי בעוד כמה שנים היא תצטרף למאות הנשים הגרושות החיות עם גבר כהן ואינן יכולות להינשא להם מפאת מעמדן זה. הנער לא היה צריך לשלם לילדה סכום כסף כדי שזו תסכים להתגרש. בושה וחרפה! הדיינים לא השכילו לומר שלא היה כאן כלום, וגם לא השכילו למנוע סחר מכר בגט (הפעם: הבחור הפסיד והבחורה הרויחה).

 

אבל המצוקה הקשה ביותר היא של התורה. הלכות שהיו בעבר הלכות לגמרי רלוונטיות, מעשיות והגיוניות (כמו קידושין של צעירים), ממשיכות להיות מיושמות באופן פוגעני. איפה, איפה הם גדולי הדור? איפה המנהיגים שלוקחים על כתפיהם אחריות כלפי התורה שתמשיך להיות תורת חיים ולא צחוק ובדיחה. תאמינו לי שהקב"ה יושב לו בקרן זוית ובוכה לא רק על שני הילדים האלה, אלא על הדיינים ועל התורה.

 

והנה דוגמא למצב המחריד שעלול להיווצר בו אפשר לעשות "קופה" מהקידושין. מחלקים טבעות לילדות קטנות, ובחברת שני בנים גדולים אומרים להן: הרי את מקודשת. אחר כך דורשים כסף תמורת הגט. אפשר לעשות את זה לכמה בנות שרוצים (ואפילו אחת אחרי השניה) כי התורה לא מגבילה את מספר הנשים. אל תשכחו לצלם את זה בוידיאו כי אחרת עוד תקום הילדה שתסרב להיסחט.

 

רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית, העובדת ב"מרכז צדק לנשים", טל': 02-5664390

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים