דו"ח: זינוק של 30% בשיעור הפונים לסיוע ב-08'
בעמותת ידיד המספקת סיוע משפטי לנזקקים מציינים כי פניות רבות מגיעות דווקא מיישובים "חזקים". הפונים לעמותה, שכירים שחרדים לעבודתם מבקשים סיוע בדיני עבודה ומשכנתאות
המשבר הכלכלי הגיע אמנם לשיאו בחודשים האחרונים, אולם לפי דו"ח שמפרסמת היום (ג') עמותת "ידיד", בשנה שחלפה חל גידול של כ-30 אחוזים בשיעור הפונים לסיוע. בחודשים אוקטובר עד דצמבר 2008 התקבלו במרכזי עמותת "ידיד" 8,648 פניות חדשות, בהשוואה ל-6,680 פניות בחודשים אלה ב-2007.
בעמותה מציינים כי "חלה עלייה ניכרת דווקא ביישובים החזקים ובמיוחד בגוש דן כשמגיעים פונים שבעבר לא היו הפונים הטיפוסיים של הארגון. אנשים ממעמד ביניים בינוני - ששואלים שאלות בתחום דיני עבודה ומשכנתאות. אלה אנשים שכירים עובדים שחרדים היום לעבודתם ולביתם".
עלייה ניכרת נרשמה בעיקר בערים אשדוד, אשקלון, דימונה, אופקים, קרית גת, היישובים הכפריים בגליל המערבי חיפה וכן תל-אביב וגוש דן. מדובר על ממוצע של כ-570 פונים חדשים בכל מרכז וזאת לעומת ממוצע של כ-505 פונים בתקופה המקבילה בשנת 2007.
ב-2008 עלה שיעור הזקוקים לסיוע משפטי בתחומי דיור, תעסוקה, הוצאה לפועל ומימוש זכויות חברתיות ביותר מ-20% לעומת השנה הקודמת - כ-37 אלף פניות לעומת 31 אלף ב-2007. 24% מהפונים התלוננו על בעיות בתחום הדיור, 25% פנו בשל בעיות בתחום הביטוח הלאומי, 23% חובות והוצאה לפועל, 16% דיני עבודה וזכויות עובדים ו-9% בנושאי בריאות.
ברבעון האחרון של 2008 חלה עלייה בשיעור הפונים שהפסיקו לשלם את תשלומי המשכנתא שלהם
והבנק העביר את הטיפול בהם לעורך דין לקראת פינויים מהבית. יותר מ-670 ישראלים ברחבי הארץ נמצאים כעת לקראת פינוי מביתם, עלייה של 73% בחודשים אוקטובר-דצמבר 2008 התקופה המקבילה אשתקד.
אחד הפונים לעמותה הוא א', שפנה לסניף בתל אביב, לאחר ששכרו קוצץ ב-30%. בחודשים האחרונים, נאלצה משפחתו של א' למכור את רכבם ולפתוח חסכונות בכדי להמשיך ולשלם משכנתא, חוגים לילדים, מטפלת וחשבונות.
בעמותה מציינים כי "בקרב הפונים המבוגרים, ותיקים ועולים כאחד, עולה הדילמה על מה לוותר מדי חודש - האם על רכישת תרופות, תשלום חשבונות חשמל, מים וארנונה או אולי ויתור על סוגי מזון שונים". בעמותה מניחים כי למרות הקושי להתמודד עם הפניות הרבות, בחודשים הבאים תחול עלייה נוספת במספר הפונים.