ההסכם של כלל ביטוח: המבוטח תמיד אשם
ביטחתם את הרכב בחברת כלל ביטוח, והייתם מעורבים בתאונה עם רכב ליסינג כלשהו? גם אם התאונה אינה באשמתכם, תהפכו באותו רגע לאשמים אוטומטית ב-20% מהנזק שנגרם. כלל: מטרת ההסכם היא להביא לחסכון בעלויות
מבוטחים בחברת כלל ביטוח? כדאי שתדעו כי החברה מציעה כעת לחברות הליסינג הסכם חדש, לפיו בכל תאונה עם רכב השייך לחברת ליסינג, גם אם היא אינה באשמתכם, תהפכו אשמים אוטומטית ב-20% מהנזק. בנוסף תחוייבו בהשתתפות עצמית ותפסידו הנחת העדר תביעות. חברת הביטוח כלל בתגובה: מטרת ההסכם היא להביא לחסכון בעלויות, ורק בהסכמת המבוטח נחייב ב"אשם תורם".
בהסכם החדש בעזרתו מנסה כלל לשכנע את חברות הליסינג, ואשר הגיע לידי ידיעות אחרונות, קיים סעיף בו נאמר בין היתר: "בכל תאונה שבמהלכה היו שני הרכבים המעורבים במצב נסיעה (תאונה בצומת, פניית פרסה), תיקבע רשלנות תורמת בגובה של 20% מסך התביעה המאושרת. בנסיבות של פגיעה מאחור, נסיעה לאחור ונזק בחנייה, בהן אין רשלנות תורמת ומבוטח כלל הינו האחראי העיקרי לארוע, תשא כלל במלוא הנזקים".
מבוטחים בכלל? במקרה של תאונה אתם עשויים למצוא את עצמם אשמים "אוטומטית" (צילום אילוסטרציה: ויז'ואל/פוטוס)
- המסמך הסודי שחברת כלל מציעה לחברות הליסינג
למעשה, חברת הביטוח כלל מודה בהסכם זה כי המבוטח אחראי במקרה של תאונה לרשלנות תורמת, מבלי שהיא מבקשת ממנו את הסכמתו להודאה ברשלנות. מדובר בסעיף שלא רק מנוגד לחוק, אלא גם יגרום לכך שמבוטח כלל יחוייב לשלם השתתפות עצמית לחברת כלל בגין טיפול בתביעה, יאלץ לשלם נזק ויפסיד את הנחת העדר התביעות. עוד עולה מההסכם כי המבוטח לא יוכל לקבל פרטים על ההסדר בין כלל לחברת הליסינג, שכן סעיף הסודיות קובע כי "הצדדים מתחייבים ומצהירים בזאת כי במשך כל תקופת קיומו של ההסכם, ובכל עת לאחר מכן, לא יגלו או יעבירו לצד שלישי כלשהו, פרט כלשהו הקשור להסכם זה או מידע הנוגע להסכם זה".
ושם זה לא נגמר. סעיף נוסף בהסכם הסודי אותו מקדמת כלל, קובע כי "השמאים שיבדקו את הנזקים יהיו מוסכמים על שני הצדדים, בהתאם למה שיקבע בין השמאי הראשי של כלל לבין נציגי חברת (הליסינג, ב.ב), מוסכם שבכל התביעות יחושב שכר טירחת שמאי בסך 300 שקל". משמעות סעיף זה כי כלל תהיה למעשה זו שתקבע רשימת שמאים מוסכמת עליה, ולכן כלל לא בטוח שחוות הדעת לגבי התיקון תהיה בלתי תלויה. סעיף אחר, המעורר חשש מאיכות תיקון לקויה והשפעתו על הרכב, מבהיר כי תקוזז הנחה של 30% בגין חלקים שיופיעו בדו"ח השמאי.
משמעות שני הסעיפים האחרונים, לפי שמאי הרכב ויקטור עידן, היא כי לכביש עלולים לחזור כלי רכב שבתנאים רגילים צריך היה להשביתם. זאת, מכיוון שהפחתת ערך החלפים המיועדים לתיקון ב-30% מתחת למחיר השוק הרגיל, מקטינה מעשית את הנזק ועלולה לגרום לכך שכלי רכב שאמורים להשלח לפירוק, ישארו בכל זאת על הכביש. אגב, מישהו בכלל שכח כנראה כי בעבר פורסמו לא אחת פסקי דין, בהם נקבע כי נזק מחושב לפי מחיר השוק הרגיל, ולא לפי מחירי הנחה.
ולבסוף, ההסכם הסודי האמור אינו מתייחס כנראה למיגבלות שהטיל בעבר הממונה על ההגבלים העיסקיים, דרור שטרום. מדובר במגבלות על הסדרי בוררות פנימיים שהפעילו חברות ביטוח, כדי לחסל ביניהן תביעות שונות. שטרום קבע כי בכל מקרה, אסור לחייב נהגים לשאת בהוצאות של הליך שנפסק בבוררות פנימית, מבלי שהיו צד להסדר.
בחברת כלל ביטוח לא הבינו על מה המהומה, ולדבריהם אין כל חדש או לא חוקי בחוזה. "אין פסול בהסדר חוזי בין שני גופים עסקיים אשר מטרתו ייעול הליכי יישוב התביעות, חסכון בעלויות ושיפור השירות, והדבר אף מהווה נוהג מקובל בענף", אמרו שם בתגובה. בחברה מסבירים כי למבוטח נשלחת הודעה מראש על כוונתה לשלם לצד ג', ובמידה ותהיה התנגדות לכך, היא לא תשלם, גם אם מדובר בחברת ליסינג. בנוגע לחלוקת האחריות לתאונה מסבירים בכלל כי אין בכך פסול, וכי הסכמים מעין אלה חוסכים עלויות. גם בנושא תיקון הרכב הבעייתי, מסבירים בכלל כי מדובר על הסכם רק לגבי גובה התשלום, ולא ביצוע התיקון או איכותו.
* הידיעה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"