7 מסעות הרכבת היפים בעולם
חברות הרכבות ברחבי העולם מציעות לנוסעיהן לא רק פתרון תחבורתי פשוט אלא גם כמה מן המסעות היפים ביותר שאפשר לחלום עליהם. גליה גוטמן מאתר "מסע אחר" ממליצה על שבע נסיעות לא נשכחות
1. הרכבת הכי גבוהה בעולם
איפה: מבייג'ינג, סין ללהאסה, טיבט
הרכבת החדשה מבייג'ינג ללהאסה, בירתה העתיקה של טיבט, חולפת בגבהים רמים יותר מ-5,000 מטר. בין חובבי הרכבות היא נחשבת היום לדבר הכי קרוב שיש לגן עדן, לפחות ברמה הפיזית. חמש שנים, 30 אלף עובדים וכמעט חמישה מיליארד דולר נדרשו לממשלה הסינית כדי לבנות את המסילה הזו, שהוגדרה על ידיה כ"נס הנדסי". זאת, כאקט פוליטי הממסמר את טענות הבעלות של הסינים על טיבט. כך, נסיעה קשה שנמשכה ברכב יותר משבוע, התקצרה ל-48 שעות. זגוגיות החלונות בקרונות מצופות במסנני קרינה, הנוסעים יכולים לקנות בלוני חמצן חד פעמיים כדי להקל את הנשימה בתנאי הגובה, והיאקים המבוהלים של הרי ההימלאיה לא יודעים מה לחשוב כשהרכבת חוצה את כרי המרעה שלהם. אתר הרכבות של סין
הנוף מהקרון הכי גבוה בעולם (צילום: mct)
2. הטרנס-סיבירית האגדית
איפה: ממוסקבה, רוסיה לבייג'ינג, סין
בתחילת המאה העשרים נמלטו יהודים רבים מרוסיה לסין מפחד המהפכה. הם עלו במוסקבה על הרכבת הטרנס-סיבירית וירדו ממנה בחרבין שבסין, רצוצים מתלאות המסע. גם היום המסע הזה הוא לא מלון חמישה כוכבים, אבל מי שישן במחלקה הראשונה זוכה למצעים נקיים, ובפינת הקרון ניצב, כמו אז, מיחם ענק עם מים רותחים. שישה ימים ולילות נמשך המסע הזה שיש בו הכל: בליל של אנשים בני עמים שונים, ריחות, בבושקות שמוכרות פירושקי על הרציף, קוויאר אדום, אינטלקטואלים רוסים שנוסעים ללמד רוסית בסין, שיחות נפש, ימת בייקל ונופים של טייגה וטונדרה. הטיול היפה הזה עולה כאלף דולר בכיוון אחד - אבל כולל רק לינה ותחבורה, ללא מזון. מדי שבוע שתי רכבות עושות את הדרך ממוסקבה לבייג'ינג, בירת סין. האחת עוברת במונגוליה ובמדבר גובי, בעוד השנייה נוסעת היישר מרוסיה לסין. אתר עם כל המידע על הרכבת הטרנס-סיבירית
הטרנס-סיבירית חולפת מסביב לימת בייקל (צילום: גליה גוטמן)
3. רכבת הקרחונים בשווייץ
איפה: שווייץ
"הגלשייר אקספרס" נוסעת במשך כשמונה שעות לאורך 270 קילומטרים בדרום שווייץ, בין עיירות הסקי סנט מוריץ וצרמט, בתוך גלויית נוף מושלגת ומרהיבה, למרגלות אלפים עוטי קרחונים. היא עוברת בעיירות ובכפרים ציוריים, על פני הנהרות רון וריין, חוצה 291 גשרים, חלקם בגבהים עוצרי נשימה, מזדחלת בתוך 91 מנהרות וחוצה את מעבר ההרים אובראלפ בגובה של 2,033 מטר. אל דאגה, על ארוחת הלאנצ' בקרון המסעדה המפואר יודיעו לכם מבעוד מועד. זהו אחד מקווי הרכבת הנודעים בעולם והמלצה חמה במיוחד כאשר אירופה מכוסה בשלג. הקרונות מותאמים במיוחד לנוף – עם חלונות ענקיים ותקרה שקופה המאפשרים לנוסעים ליהנות ממראה פסגות ההרים. הנסיעה איטית למדי, בגלל תנאי השטח, אבל הנוסעים בקו הזה אינם ממהרים. קווי רכבת שמתחרים עם הנוף של רכבת הקרחונים הם ה"הברנינה אקספרס" שחוצה את מעבר ברנינה מהעיר חור לסנט מוריץ ויורדת לפוסקיאבו, או ה"גולדן פאס פנורמיק" שנוסע ממונטרה לאינטרלקן. אתר הרכבת
נוף לבן. רכבת הקרחונים השווייצרית (צילום: יסמין בן-צבי)
4. הרכבת הכחולה בדרום אפריקה
איפה: מפרטוריה לקייפטאון, דרום אפריקה
הרכבת הכחולה, שנוסעת בין פרטוריה לקייפטאון, מאפילה על הרבה רכבות פאר אחרות. יש בה צוות שמונה 27 אנשים העומדים לרשותם של 84 נוסעים ונכונים לשרתם ולפנקם 24 שעות ביממה. כל תא מצויד בשירותים ובמקלחת, טלפון, טלוויזיה ומזגן אישי. הרכבת החרישית מחליקה על הפסים כמו על חמאה, ואלמלא הנופים מגירי הריר שחולפים בעד החלון אפשר היה לחשוב שהיא בכלל עומדת. הקרון האחרון מצויד בסיפון תצפית עם חלונות ענקיים. אתר הרכבת
5. מחוף לחוף בקנדה
איפה: בין טורונטו לוונקובר, קנדה
שלוש פעמים בשבוע יוצא מסע הרכבת האגדי הזה שחולף בין טורונטו, וויניפג, אדמונטון וונקובר, כאשר הוא חוצה את האגמים של אונטאריו וההרים המושלגים של פארק ג'אספר ואת הרוקיס הקנדיים. הקרונות ההיסטוריים נבנו כבר בשנות החמישים ושופצו לפני כמה שנים. ברכבת יש קרונות שינה ומסעדות והנסיעה הרצופה נמשכת כמה ימים, אם כי אפשר לפצל אותה וללון בערים לאורך הדרך. אתר הרכבת
קרון לאונג' ברכבת של ויה רייל, קנדה (צילום: mct)
6. רכבת פלאם, נורבגיה
איפה: ממירדאל לפלאם, נורבגיה
קטע מסילה קצר, באורך עשרים קילומטרים בלבד מחבר את צומת מירדאל (Myrdal) לעיירה פלאם (Flam) על גדת הפיורד אוורלאנד. הקטע נחשב לאחד ממסעות הרכבת המרהיבים בעולם ולאחד המבצעים ההנדסיים המרשימים ביותר. פלאם שוכנת כמאה קילומטרים ממזרח לברגן. כדי להגיע למירדאל, ממנה נוסעים לפלאם, צריך לנסוע ברכבת שמקשרת בין ברגן לאוסלו. עשרים מנהרות שאורכן הכולל יותר משישה קילומטרים נחפרו במהלך סלילת הנתיב. הרכבות שנוסעות בקו זה מצוידות בחמש מערכות בלימה שכל אחת מהן מסוגלת לבלום לבדה את הרכבת. במהלך המסע חוצים כמה נהרות, רואים קרחונים, פסגות מושלגות וחוות מבודדות. אחת התחנות המעניינות במהלך המסע היא העצירה ליד מפל המים המרשים בקיוספוסן. בקיץ יוצאת הרכבת הזו תשע פעמים ביום ובחורף ארבע פעמים ביום. אתר הרכבת
קרחונים, פסגות ומנהרות במסלול הרכבת בנורבגיה (צילום: mct)
7. רכבת הקופר קניון במקסיקו
איפה: מקסיקו
אין כאן אוכל גורמה ופינוקים. המהירות איטית למדי ומומלץ אפילו להביא מהבית נייר טואלט ומשקה חריף. אבל נופים ואווירה כמו ברכבת הקופר קניון (Copper Canyon) לא תמצאו בהרבה רכבות אחרות. מומלץ לתפוס מושב בצד הימני של הקרון ולנסות ליהנות מן הנסיעה, כשנהג הקטר מאיץ ובולם חליפות כל הדרך מלוס מוצ'יס היושבת על האוקיינוס השקט, דרך הרי סיירה מדרה, מדבר סונורה ועד לצ'יוואוואה (כמו הכלב הקטן והצווחן). ארבעת ימי הנסיעה הם הזדמנות נדירה להסניף את האנשים ואת הנוף. החבילה כוללת כמה ארוחות, לינה בדיביסאדרו ובקריל, שהיא העיר החשובה בסיירה מדרה, ולפני שמגיעים עוד חוצים את הרי טראומארה. אתר הרכבת
- לכתבות הקודמות במדור "שבעת המופלאים":
גנים בוטניים שמתאימים לביקור חורפי
אכסניות מומלצות בערים מתויירות
- לאתר מסע אחר