שתף קטע נבחר

 

מותר לרכוב עם הילדים על אופניים בשבת?

שאלה:

 

אני שומר שבת. האם מותר לי לרכוב על אופניים עם ילדיי? (כהן, תל-אביב)

 

תשובה:

 

לפני קצת יותר ממאה שנים, הופיעו בעולם האופניים המשתמשות בצמיגים מנופחים, וזמן קצר לאחר מכן נדרשו חכמי ישראל לשאלת השימוש בהם בשבת. מקהילת יהודי מומבי שבהודו, נשלחה לבגדד השאלה אל רבי יוסף חיים, ה"בן איש חי":

 

"נשאלתי מאת היקר המשכיל סי' מאיר צאלח נר"ו בעיר בומבי נמצא קרון שקורין גאר"י שקבוע בו שני גלגלים, ואינם מושכין אותו בהמות ולא בני אדם, אלא הוא מהלך מאליו על ידי אדם היושב בו, שדוחה את הגלגלים ברגליו, ורצינו לדעת אם מותר לרכוב בזה הגאר"י בשבת ויו"ט או לאו, יורינו המורה... (שו"ת רב פעלים חלק א - או"ח סימן כה)"

 

לפי התוכן של תשובתו הוא מדבר גם על אופניים וגם על ריקשות, ולאחר דיון ארוך הוא מתיר לנסוע בהן בשבת במקום שיש עירוב. במקום ללא עירוב, הוא מתיר רק לצורך של מצוה של הרבים, כגון חזן שצריך להגיע לבית הכנסת.

 

למרות היתרו של רבי יוסף חיים, בדורות שלאחר מכן התקבל המנהג לאסור על רכיבת אופניים בשבת, ונאמרו נימוקים שונים בעניין. עיקר הסיבה היא שחכמי ישראל חששו לאופי השבת, וכשם שבימי קדם גזרו חכמים איסור על רכיבה בשבת, כך הרחיבו חכמי הדור הקודם את האיסור גם לגבי נסיעה באופניים.

 

יש בהלכה כלל מקובל, שאין גוזרים גזירות הלכתיות חדשות אחר חתימת התלמוד (שד"ח מע' ג יא). כלל זה גרם לכך, שרוב הגזרות החדשות שגזרו חכמי ישראל אחרי חתימת התלמוד נוסחו כהרחבות או כתוצאות של גזירות קדומות יותר, וכך גם בעניין האופניים הזכירו מספר גזרות קדומות – חשש לטילטול, חשש לתיקון, מוקצה, ועוד.

 

הלכות השבת מורכבות ממלאכות מחשבת שאסרה התורה, ומהחובה לעשות את השבתות והמועדים "מקראי קודש". שאלת קביעת האופי של יום שבו אנו קוראים לקדושה, מסורה בידי חכמי ישראל לדורותיהם. ללא הסייגים שקבעו נביאים וחכמים, היינו יכולים לדמיין שבת שכולה מרוצי סוסים, משחקי ספורט, קניות ובילויים. במכלול של הנחיות וסייגים, המתחדשים בכל דור, מעצבים חכמי ישראל את אופי השבת התואם למסורת ולדרישת הכתוב: "אם תשיב משבת רגלך, עשות חפציך ביום קדשי, וקראת לשבת עונג.... וכבדתו מעשות דרכיך, ממצא חפציך ודבר דבר". (משיב: הרב דרור ברמה)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים