שתף קטע נבחר
 

צרור עצות שיווקיות לאיש ציבור בצרות

נאום של 3 שעות: לא; שכירת עו"ד אחד בלבד: כן; קו של "כל העולם נגדי": לא; הקשבה ליועץ התקשורת: בהחלט; התקפה טוטלית על התקשורת: ממש, אבל ממש לא. גינגי פרידמן מגיש 11 עצות לאיש הציבור במצוקה

אם אתה איש ציבור רם מעלה - ראש ממשלה, שר או ראש עיר - קיים סיכוי/סיכון גבוה שבוקר אחד תתעורר ותראה את שמך מרוח בבוץ לאורך ולרוחב כותרות כל אמצעי התקשורת. לפתע פתאום כל עולמך יחשב להיחרב עליך. טבעי שתיבהל ותיתפס לנקיטת צעדים פזיזים העלולים להיות לך לרועץ בהמשך הדרך.

 

וואו, זה היה ארוך...

 

הואיל ולא כל אנשי הציבור המוחשדים הם גם אשמים - אדרבה, חלק לא קטן מהם נמצאים זכאים - ברצוני לנצל את אקטואליות הסוגיה כדי להשיא כמה עצות חשובות לאנשי ציבור בצרות.

 

בראש ובראשונה חשוב לזכור שהזירה החשובה באמת, שבה עליך לרכז את עיקר מאמציך, היא זירת התקשורת. זירת הערכאות משנית ואף היא מושפעת ישירות מתוצאות התנהלותך בזירת התקשורת.

 

בזירה התקשורתית אתה נלחם על דעת הקהל; בבית-המשפט אתה נלחם על דעת השופטים. ברור מאליו איזו זירה היא הקשה יותר.

 

הרשה לי להגיש לך ארגז כלים שישמש אותך בעת צרה וצוקה. קיימת הסתברות של 50% שתזדקק לכך. גזור ושמור.

 

אם כבר נפלת, כך תצא מזה נכון

1. ברגע שנפלה עליך ה"פצצה", אל תיכנע לבהלה. השתדל לשמור על קור רוח, ולערוך בקרת נזקים שקולה. רק אתה יודע אם אין אמת בסיפור. אם יש אמת, אתה כבר לא לבד בסיפור. יש עוד מישהו או מישהם שיודעים.

 

2. אם אתה בטוח בחפותך, שכור לך עו"ד אחד. אחד בלבד. אבל הטוב ביותר בתחומו. כזה ששמו הולך לפניו. כן, זה מרשים גם את השופטים. הוא יספיק כדי לחלץ אותך מהצרה. כשאתה שוכר לך סוללה של עורכי-דין יקרים, אתה משדר מצוקה ומאותת לעולם כולו שאתה שקוע עמוק בצרות, ושאתה נזקק לכל עזרה אפשרית כדי לצאת בשן ועין.

 

3. שכרת לך עו"ד טוב? הקשב לעצותיו. אם הוא מציע לנקוט קו הגנה מסוים או עמדה משפטית מסוימת - ציית לו. אם הוא מציע לך לקבל עסקת טיעון, קבל אותה. אחרי הכל אתה משלם כסף רב בעבור עצותיו החכמות.

 

4. שכור לך יועץ תקשורת מהשורה הראשונה, זכור! הזירה התקשורתית היא הזירה המכרעת. כשיועץ התקשורת משיא לך עצות. הקשב לו. זה מקצועו ולשם כך שכרת אותו.

 

דיוויד אוגילבי האגדי כתב בספרו "מפרסם המכתיב לפרסומאי שלו מה לעשות משול לאדם שקנה כלב ומתעקש לנבוח במקומו". המשל תקף גם לגבי יחסי לקוח-עורך-דין ולקוח-יועצי תקשורת.

 

5. דאג שבתקשורת ייצג אותך יועץ התקשורת ובבית-המשפט עורך-הדין. ולא להיפך.

 

6. הזכות להופיע בנאום לאומה אל מול מצלמות הטלוויזיה והאינטרנט ומיקרופוני הרדיו שמורה לראשי ממשלה ולנשיאים בלבד. זהו "נשק יום הדין". אל תמהר להשתמש בו. הניסיון מלמד שכל מי שהשתמש בו עד כה יצא נפגע. החל בבנימין נתניהו, המשך באריאל שרון ובאהוד אולמרט וכלה במשה קצב (פעמיים).  

 

7. אם בכל זאת החלטת להופיע בשידור לאומה. ודא שנאומך ענייני, מעניין, משכנע, מבוסס על אמת צרופה ומגובה בראיות מוצקות. אחרת, כל העיתונאים והפרשנים ה"אורבים" לך באולפנים ובקיאים בחומר יעשו ממך חוכא ואיטלולא.

 

8. אף פעם אל תעמיד את עצמך במצב של "כל העולם נגדי" זה פשוט לא אמין.

 

9. אף פעם אל תצא נגד התקשורת. אתה צריך אותה לצדך, לא נגדך.

 

10. זכור: למרות כל מה שנהוג לומר, גם השופטים הם בני אדם והם מושפעים מהתקשורת כמו כל אדם אחר. מי שחושב שהשופטים פוסקים אך ורק על פי הראיות המצויות לנגד עיניהם,

לא ראה שופטים מימיו.

 

11. אם אתה יודע שאתה אשם, אל תשחק משחקים. אל תבזבז כספים יקרים. נסה למזער נזקים. השתדל להגיע לעסקת הטיעון הטובה ביותר שאתה יכול להשיג. לך הביתה

ושקע בשקט בתהום הנשייה. אתה ממילא כבר לא תעניין איש.

 

הכותב הוא מנכ"ל ADMAN - החברה למשאבי אנוש לענפי הפרסום, השיווק והתקשורת

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הנאום הסתיים כבר? קצב
צילום: רויטרס
מומלצים