רכבי כביש-שטח בטוחים במיוחד? לא בהכרח
רכבי השטח והפנאי המשווקים בישראל מציעים תדמית בטיחות, שמסייעת להם באולמות התצוגה. ומה לא מספרים לכם? למשל שרבים מהם משווקים ללא מערכות בטיחות חשובות כמו בקרת יציבות או אפילו כריות אוויר. הידעתם שטויוטה לנד קרוזר הפופולרי, מציע רק שתי כריות אוויר?
מתעניינים ברכישת רכב פנאי? אתם ממש לא לבד. הקטגוריה האופנתית נהנית מפופולריות רבה בישראל, עם קרוב ל-50 כלי רכב בכל הגדלים משלל מותגים, ומכירות מרשימות. לא משנה אם מדובר ברכב כביש-שטח או פנאי, שעיקר זמנו יבלה על אספלט, או ברכב שטח אמיתי המיועד לעבירות בשטחים קשים. בשני המקרים מדובר ללא ספק בלהיט מכירות, בכל העולם.
אלא שמסתבר כי תדמית הבטיחות שיש לרכבי הפנאי - בעיקר בגלל גודלם היחסי וגובהם - עשויה להטעות. כלי הרכב הללו אמנם גדולים יחסית, אבל רמת הבטיחות שהם מציעים בחלק נכבד מהמקרים נמוכה משמעותית מרכב משפחתי מקביל. בדיקת ynet מגלה כי מתוך 46 רכבי פנאי ושטח המשווקים בישראל, חמישה מוצעים עם שתי כריות אוויר בלבד, ללא כל הגנה על הנוסעים במקרה של פגיעת צד. טויוטה לנד קרוזר למשל, מרכבי הכביש-שטח הנמכרים ביותר בישראל, מציע רק שתי כריות אוויר.
טויוטה לנד קרוזר. 2 כריות אוויר בלבד - לא הגנה מספקת לתאונה צדית
מהבדיקה עולה עוד כי 10 כלי רכב נוספים מציעים רק ארבע כריות אוויר, מה שאומר כי הם מציעים רמת הגנה נמוכה לראש או לפלג הגוף העליון של הנהג והנוסע. לנד רובר דיפנדר הוותיק, מרכבי השטח הטובים והאהובים בעולם, מגדיל לעשות ולא מציע כריות אוויר כלל. יצויין כי החוק הישראלי אינו אוסר על שיווק כלי רכב ללא כריות אוויר.
שבעה מרכבי השטח המשווקים בישראל אינם מציעים מערכת בקרת יציבות (ESP).
במקרה הזה, מדובר באביזר בטיחות חשוב במיוחד: מחקרים בכל העולם העלו זה מכבר כי לרכבי כביש-שטח נטייה גדולה יותר להתהפכות, ולמערכת בקרת יציבות יעילות גבוהה במיוחד במניעת תאונה מסוג זה. בגלל מרכז הכובד הגבוה ומערך מתלים וצמיגים המיועדים לשטח, כלי רכב מסוג זה מציעים גם רמת אחיזה נמוכה יותר ממכונית משפחתית - בעיה נוספת בה אמורה לטפל בקרת יציבות.
הדגם | מחיר בסיסי | כריות אוויר | בקרת יציבות | דירוג בטיחות* |
אודי Q5 | 293,000 | 6 | יש | 5 כוכבים |
אודי Q7 | 490,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
ב.מ.וו X3 | 330,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
ב.מ.וו X5 | 500,000 | 6 | יש | 5 כוכבים |
ב.מ.וו X6 | 650,000 | 6 | יש | לא נבחן |
ג'יפ גרנד צ'ירוקי | 340,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
ג'יפ פטריוט | 175,000 | 4 | יש | לא נבחן |
ג'יפ קומפאס | 185,000 | 4 | יש | לא נבחן |
ג'יפ רנגלר | 210,000 | 4 | יש | לא נבחן |
דודג' ניטרו | 185,000 | 4 | יש | לא נבחן |
דודג' קליבר | 145,000 | 4 | יש | 4 כוכבים |
דייהטסו טריוס | 137,000 | 4 | אין |
4 כוכבים |
האמר H2 | 630,000 | 2 | אין | לא נבחן |
האמר H3 | 319,000 | 4 | יש | לא נבחן |
הונדה CR-V | 191,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
וולוו XC60 | 299,000 | 6 | יש | 5 כוכבים |
וולוו XC90 | 399,000 | 6 | יש | 5 כוכבים |
טויוטה לנד קרוזר | 250,000 | 2 | יש | לא נבחן |
טויוטה לנד קרוזר V8 | 499,500 | 12 | יש | לא נבחן |
טויוטה ראב4 | 175,000 | 8 | יש | 4 כוכבים |
יונדאי טוסון | 151,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
יונדאי סנטה פה | 221,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
לנד רובר דיסקברי 3 | 374,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
לנד רובר דיפנדר | 231,000 | אין | אין | לא נבחן |
לנד רובר פרילנדר | 271,500 | 7 | יש | 4 כוכבים |
לקסוס RX 350 | 434,000 | 10 | יש | לא נבחן |
מיצובישי אאוטלנדר | 205,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
מיצובישי פאג'רו | 280,000 | 6 | יש | לא נבחן |
מרצדס GLK | 370,000 | 7 | יש | לא נבחן |
מרצדס ML | 447,000 | 6 | יש | 5 כוכבים |
ניסאן איקס-טרייל | 191,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
ניסאן פאתפיינדר | 273,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
ניסאן פטרול | 360,000 | 4 | אין | לא נבחן |
ניסאן קאשקאי | 151,000 | 6 | יש | 5 כוכבים |
סאנגיונג אקטיון | 160,000 | 4 | יש | לא נבחן |
סאנגיונג קיירון | 199,000 | 2 | אין | לא נבחן |
סאנגיונג רקסטון | 230,000 | 4 | יש | לא נבחן |
סובארו פורסטר | 180,000 | 6 | יש | לא נבחן |
סובארו B9 טריבקה | 290,000 | 6 | יש | לא נבחן |
סוזוקי ג'ימני | 111,000 | 2 | אין | לא נבחן |
סוזוקי גרנד ויטארה | 155,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
סיטרואן C-קרוסר | 230,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
פולקסווגן טוארג | 390,000 | 6 | יש | 5 כוכבים |
פולקסווגן טיגואן | 205,000 | 6 | יש | 5 כוכבים |
פורד אדג' | 205,000 | 6 | יש | לא נבחן |
פורד אקספלורר | 273,000 | 6 | יש | לא נבחן |
פורשה קאיין | 595,000 | 6 | יש | לא נבחן |
קיה סורנטו | 231,000 | 4 | יש | 4 כוכבים |
ריינג' רובר | 880,000 | 7 | יש | 4 כוכבים |
ריינג' רובר ספורט | 653,000 | 6 | יש | לא נבחן |
רנו קוליאוס | 155,000 | 6 | יש | 5 כוכבים |
שברולט טרוורס | 255,000 | 6 | יש | לא נבחן |
שברולט קפטיבה | 220,000 | 6 | יש | 4 כוכבים |
* דירוג Euro NCAP לנוסע מבוגר. פרטים נוספים באתר הארגון
** מכונית זו נבחנה עם אבזור בטיחות רב יותר מכפי שמוצע בישראל בגרסת הבסיס
- הנתונים בטבלה מתייחסים לגרסת הבסיס הזולה ביותר של כל רכב