שתף קטע נבחר

דלק מוטורס: "הרפורמה בשווי השימוש לא השפיעה על השוק"

הדו"ח השנתי של יבואנית הרכב הגדולה בישראל מגלה - מי שהעריך כי ייקור שווי השימוש ישפיע מיידית על שוק הרכב, טעה לגמרי. עוד בדו"ח: מקור הירידה ברכישת חברות הליסינג הוא במשבר העולמי בלבד, ולא בהתייקרות כלשהי

שנה לאחר תחילת רפורמת שווי השימוש: בשוק הרכב לא מרגישים שינויים בהרגלי הצריכה. יבואנית הרכב הגדולה בישראל, חברת דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד, קובעת כי ייקור שווי השימוש - המס החודשי שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד מהעבודה - לא השפיע על שוק הרכב המקומי. בדו"ח השנתי של דלק מוטורס, שפורסם בסוף השבוע האחרון, נקבע באופן חד-משמעי כי הייקור "לא השפיע על המכירות בענף הרכב".

 

הרפורמה בשווי השימוש החלה ב-1 בינואר 2008, ותתבצע בהדרגה על-פני ארבע שנים, עד ה-1 בינואר 2011. על-פי המתווה שאושר בוועדת הכספים, שווי השימוש החודשי במכונית משפחתית מקבוצה 2 - כמו מאזדה 3 או יונדאי i30 - יעלה מ-1,330 שקל לפני יישום הרפורמה, ל-2,450 שקל ב-2011. ראוי להזכיר כי ייקור שווי השימוש שאושר בוועדת הכספים, היה בשיעור נמוך מכפי שתיכנן בתחילה משרד האוצר.


דלק מוטורס: ייקור שווי השימוש לא השפיע על השוק (צילום: רועי צוקרמן) 

 

אם לא עכשיו, אימתי?

למרות שבשלב זה לא ניכרים סימנים להשפעת הרפורמה, היבואנית צופה כי בשנים הקרובות - עם המשך ייקור שווי השימוש - עשוי המצב להשתנות. "התקנות האמורות (הקובעות את הייקור, ש.ה) עשויות להשפיע בטווח הארוך על התפלגות מכירות כלי הרכב בישראל, ועל התפלגות מכירות החברה בין לקוחות מוסדיים - בהם כלולות חברות ליסינג - לבין לקוחות פרטיים". על-פי הערכות, ככל שיתייקר שווי השימוש, תקטן כדאיות אחזקת רכב באמצעות חוזה ליסינג - ועקב כך, יקטן חלקן של חברות הליסינג מסך הרכישות של מכוניות חדשות. ככל שייחלשו חברות הליסינג, צפוי כוחם של הלקוחות הפרטיים לגדול.

 

יש לציין בחודשים האחרונים ניכרת ירידה משמעותית בהיקף הרכישות של חברות הליסינג, אלא שהיא אינה תוצאת הרפורמה בשווי השימוש. הסיבה העיקרית לירידה היא המשבר הכלכלי העולמי, המקשה על חברות הליסינג להשיג אשראי, שמשמש אותן לרכישת מכוניות חדשות. יש לציין כי הקושי בהשגת אשראי, הוא אחד הגורמים העיקריים לכך שלאחרונה עלו מחירי הליסינג - התשלומים לחברת הליסינג, שאינם קשורים למס החודשי שמשלמים העובדים.

 

מחכים ליציאה מהמשבר

מהדו"ח גם עולה כי היבואנית מעריכה ששינוי שיטת החישוב של שווי השימוש, ב-1 בינואר 2010, יקטין את כוחן של חברות הליסינג. ראוי להזכיר כי על-פי החלטת משרד האוצר - שאושרה בממשלה בינואר 2008 - החל בינואר 2010 יחושב שווי השימוש כאחוז קבוע ממחיר המחירון של כל מכונית חדשה ("שווי שימוש ליניארי"). זאת, במקום השיטה הנוכחית, לפיה שווי השימוש מחושב על-פי שבע קבוצות מחיר קבועות מראש. בדלק מוטורס סבורים כי "(ה)שינוי... עשוי להשפיע על התפלגות מכירות כלי הרכב בישראל, ועל התפלגות מכירות החברה בין לקוחות מוסדיים לבין לקוחות פרטיים".

 

בהתייחסות להשפעת המשבר הכלכלי על היקף המכירות בשנה הקרובה, נזהרים בדלק מוטורס. "להערכת החברה, המשך המשבר הכלכלי עשוי להשפיע לרעה על סך מכירות כלי הרכב בענף... שיעור האבטלה ושינוי בשכר הריאלי במשק, עשויים להשפיע על היקף הצריכה הפרטית... שינויים (אלה) משפיעים באופן ישיר על כוח הקנייה של כלי רכב חדשים בישראל".

 

את הנימה הזהירה ניתן לייחס לניסיון להרגיע את בעלי המניות, אך כדאי לזכור כי התאוששות הכלכלה העולמית - ובעקבותיה הכלכלה הישראלית - יכול להפוך על-פיה את מגמת הירידה במכירות הרכב החדש. רק לאחרונה העריך יו"ר הבנק הפדראלי בארה"ב, בן ברננקי, כי כבר השנה תחל הכלכלה האמריקנית לצאת מהמיתון - סימן לכך שגם הכלכלה העולמית עשויה להיחלץ מהמשבר עוד השנה.

 


קבוצות שווי השימוש

קבוצות שווי השימוש
קבוצה שווי ב-2007 שווי ב-2011 שווי עפ"י תכנון מקורי
1 1,180 2,260 2,310
2 1,330 2,450 2,770
3 1,740 3,150 3,300
4 2,160 3,780 3,780
5 3,030 5,230 5,230
6 3,850 6,780 6,780
7 4,850 8,720 8,720

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
מנכ"ל דלק מוטורס, גיל אגמון
צילום: אביגיל עוזי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים