האם מותר לבצע ניסויים בבעלי חיים?
שאלה:
האם מותר לבצע ניסויים בבעלי חיים? במסגרת עבודתי אני נדרש לבצע ניסויים בבעלי חיים ובאיברי בעלי חיים מתים. האם זה מותר על פי ההלכה, האם מותר להשתמש באיברי חזיר? האם מותר לסטודנט לרפואה ללמוד אנטומיה תוך התנסות בגופות? (דוד)
תשובה:
דוד שלום,
אחד האיסורים החמורים ביותר הכלול ב"שבע מצוות בני נח", (שהם האיסורים הבסיסיים של כל אדם) – הוא "איסור אבר מן החי". משמעותו של האיסור הוא לחתוך איברים מבעלי החיים בעודם בחיים. (בימים קדמונים עשו זאת, כדי לשמור על טריות הבשר...) איסור זה הוא בנוסף לאיסור לצער בעלי חיים האסור מן התורה.
חז"ל מספרים כי רבי יהודה הנשיא חלה והתייסר מאד. בגמרא הסבירו, כי הייסורים באו עליו בגלל מעשה, והלכו ממנו על ידי מעשה; כאשר הלך רבי ברחוב, רץ אליו עגל שהובל לשחיטה וגעה בבכי. אמר לו רבי: לך, לכך נוצרת. אמרו בשמים: הואיל ואינו מרחם על העגל, יבואו עליו ייסורים. הייסורים הלכו ממנו על ידי מעשה; יום אחד ניקתה שפחתו את הבית ומצאה חולדות ורצתה לזרקם. אמר לה רבי: הניחי להם, שכן נאמר "ורחמיו על כל מעשיו", אמרו בשמים: הואיל והוא מרחם – נרחם עליו. (תרגום מתלמוד בבלי בבא מציעא דף פה, א). כלומר, אפילו על רבי יהודה הנשיא נאמרה ביקורת בגין יחסו לעגל המובל לשחיטה, אף על פי שאין איסור לשחוט – מכל מקום צריך להתייחס בעדינות גם לבעלי חיים.
סיפורים אלו מלמדים על שני הצדדים של היחס לבעלי חיים; מצד אחד נאמר בתורה: "וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ" (בראשית פרק א, כח), כלומר, לאדם ניתן לשלוט בכל הבריאה, אולם מצד שני סמכות זו ניתנה לו כדי שיפיק ממנה תועלת, לָעולם ולאנושות, אך לא התאכזרות רק לסיפוק היצר.
כך למשל מבקר הרב יחזקאל לנדא ציד חיות ביער, הנועד רק לשם הנאה: "ואיך ימית איש ישראלי בידים בעלי חיים בלי שום צורך, רק לגמור חמדת זמנו להתעסק בצידה" (שו"ת נודע ביהודה יורה דעה סימן י). (רבי יחזקאל בן יהודה לנדא, הוא בעל הנודע ביהודה, נולד בשנת ה"א תע"ג (1713) בפולין, בשנת ה"א תקט"ו (1755) נקרא לשמש רב לקהילת פראג ולכל קהילות בוהמיה. )
לצעֵר בעלי חיים אסור אם אין בזה תועלת (סיפוק היצר אינו מוגדר כתועלת...) והעושה זאת עובר על איסור "צער בעלי חיים", וגם על איסור "בל תשחית". וכדברי ספר החינוך: "ונרחיק מכל דבר רע ומכל דבר השחתה, ... ולא יאבדו אפילו גַרגֵר של חרדל בעולם, ויֵצר עליהם בכל אבָדון והשחתה שֶיִראו, ואם יוכלו להציל - יצילו כל דבר מהשחית בכל כוחם" (ספר החינוך מצוה תקכט).
לכן, ניתוחים בבעלי חיים שנועדו לחקור מחלות אנושיות או ריפוי אנשים, וכל מטרה דומה המיועדת לתועלת – מותרים. מבחינה זו אין גם איסור על ניסויים בחזיר, שאינו אסור בהנאה אלא רק באכילה.
הנושא של לימודי רפואה בגופות בני אדם, מורכב יותר וצריך דיון בפני עצמו. בקיצור רב ניתן לומר, כי יש איסור שימוש בגופות, ומותר רק כאשר הוא בא להצלת חיים. כל טוב ובהצלחה. (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)
מומלצים