שתף קטע נבחר

מנכ"ל מזרחי: עזבו את הטייקונים

"תאמינו לי שאין תענוג גדול לבנקאי כמו לשלוח בעל עסק הביתה", הצהיר היום (ג') מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אלי יונס, במפגש של המי"ל, "אבל צריך לבדוק את המצב של כל עסק בגופו ולא סתם לערוף ראשים"

"יש עכשיו אווירה של "איטבח אל טייקון", של לחתוך להם את הראש. אני נגד האווירה הזאת", כך הצהיר היום (ג') מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אלי יונס, במפגש מנכ"לים של המרכז הישראלי לניהול (מי"ל) בתל אביב. דבריו של יונס מעוררים עניין על רקע ההפסדים האדירים שרשמו מרבית הבנקים הגדולים בישראל - למעט הבנק שלו. 

 

האם יוותרו לטייקונים? פרויקט מיוחד ב-ynet

 

"אני כבנקאי עושה הרבה הסדרים עם חברות ובמקרים רבים מוותר להן ולא רוצה מניות. תאמינו לי שאין תענוג גדול לבנקאי כמו לשלוח בעל עסק הביתה, אבל צריך לבדוק את המצב של כל עסק בגופו ולא סתם לערוף ראשים. אומרים שימכור את המטוס הפרטי, אבל זה פופוליזם. המטוס הפרטי של הטייקון לא יפתור את הבעיה. אגב, אני לא מכיר אף בנקאי שטס במטוס פרטי של טייקון, אבל מכיר הרבה משקיעים מוסדיים (מנהלים של קופות גמל וחברות ביטוח) ועיתונאים שטסו במטוסים כאלה. מי שלא יכול לשרוד נבעט בישבנו ושיילך הביתה, בין אם קוראים לו משה או קוראים לו טייקון".

 

"המשבר הפיננסי אינו קשור למערכת הבנקאית", הסביר יונס, "הבנקים נפגעו מהמשבר, אבל המשבר מרוכז כולו בפגיעה בשוק הריאלי (קרי, בתעשייה. ת"ג), בגלל הירידה בייצוא וההפקרות בשוק האג"ח החוץ בנקאי. הלקוחות קנו אג"ח ללא אחיזה בכלכלה הישראלית. מתוך 70 מיליארד שקל שהונפקו באג"ח ב-2007 הונפקו 23 מיליארד על ידי חברות שבכלל אין להן פעילות בישראל. זאת חוכמה בדיעבד, אבל זה לא היה טוב לקנות אג"ח של מיזם נדל"ן, שנמצא שש שעות טיסה ממוסקבה ומכר אותו יזם שלא מכיר בכלל את השוק הרוסי, וכל מה שעניין אותו זה הקופון שהוא גוזר בדרך".

 

"חוסר היכולת של החברות הללו למחזר חובות הוא איום אמיתי על הכלכלה הישראלית", אמר יונס. "אבל צריך לפתור את הבעיות לא על בסיס השאלה האם אנחנו פופולאריים או עוזרים לטייקונים או עורפים את ראשם, אלא לפי השאלה האם החברות שאנחנו עוזרים להן פועלות בישראל והאם יש להן כושר התמודדות".

 

"זוכרים את הסדר המושבים, הסדר הקיבוצים, הסדר כור? כולם ספגו ביקורת קשה אבל שמרו על התשתיות הכלכליות של המשק. ערבות מדינה לאלה שהעיתונות קוראת להם טייקונים היא כלי מצוין לשמירה על התשתיות. נניח שנשלים את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב והמדינה תממן זאת במידה והטייקונים לא ישלמו. מה כבר יקרה? תהיה רכבת קלה".

 

הממשלה לא יודעת לנהל עסקים

בהתייחסו לשאלתם של מנהלים שהשתתפו באירוע, מדוע לא להלאים פרויקטים כמו הרכבת הקלה ובכך להסתדר בלי הטייקונים, השיב יונס, ששימש בעבר בתפקידים בכירים באוצר: "הממשלה אינה יודעת ולמרבה המזל אינה רוצה לנהל עסקים. מאז שהחלה ההפרטה ב-1985 יצרנו סקטור פרטי לתפארת שהביא אותנו לעצמאות כלכלית ולא צריך להרוס את מה שיצרנו". עם זאת העיר יונס שהפרטת השירותים החברתיים היתה לדעתו טעות.

 

בהתייחסו לשאלה מדוע הבנקים לא מורידים את הריבית ללקוחותיהם, למרות הורדות הריבית במשק, אמר: "ראשית, תסתכלו על הדוחות שהציגו הבנקים עצמם – לא כולל הבנק שלי. שנית, הבנקים הרחיבו את היקף האשראי שהם נותנים לעסקים מאז נובמבר ב-11%, שיעור חסר תקדים. חטפנו הרבה ביקורת על נושא הריבית עד שבא בנק ישראל, בדק ומצא שכל השוני במרווחי הריבית (ההפרש בין ריבית בנק ישראל לריבית של הבנקים. ת"ג) הוא פרומיל בלבד. הסיפור הוא אחר: יש ניסיון לגלגל את המשבר מהשוק החוץ בנקאי אל כתפיי הבנקים".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוני רייף
יונס: "אין למנהל בנק תענוג גדול יותר כמו לשלוח בעל עסק הביתה"
צילום: יוני רייף
מומלצים