שתף קטע נבחר

 

איך מפתחים משחק משפחתי? יחד עם ילדים

מדי שלושה חודשים, מהנדסים במעבדות המחקר של מיקרוסופט מקבלים שבוע לעבוד על פרויקטים אישיים. בשבוע הנוכחי הם צירפו ילדים שעבדו איתם על פיתוח סימולציות חברתיות ומשפחתיות. היינו שם

בחדר הישיבות של מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בהרצליה התקיים אתמול (ה') בבוקר משא ומתן חשוב: האם הילדים יכולים להישאר ערים בלילה ולצפות בהישרדות, או שעליהם להקליט את התוכנית ולצפות בה למחרת בבוקר לפני היציאה לבית הספר, במהלך משחק תפקידים שניהלו.

 

הריבים המשפחתיים הופכים למשחק

החל מיום רביעי ובמשך השבוע, תשעת הילדים שאירחה החברה מנסים לנתח סיטואציות חברתיות ומשפחתיות מחייהם בשביל ליצור מעיין אבטיפוס או הדגמה של משחק סימולציה כזה, שיפעל במחשב וברשת. שם הקוד של הפרוייקט הוא Behave (התנהג), ולאחר מכן שונה ל-Be Have (תהיה תקבל). "זה לא 'תתנהג יפה כי ככה' " מסביר

איתי בן ה-11.5 שחידש את השם, "אלא 'תתנהג יפה ואז תקבל', כי המטרה לשחק במשחק כיפי".

 

כל צד במשחק, בדומה למשחקי הרפתקאות וקווסטים, מקבל סיטואציה ורשימה של החלטות מה הם יכולים לעשות. הצד השני רואה רק את הבחירות בפועל ולא את אפשרויות התגובה כולן, וצריך להגיב אף הוא עם החלטה משלו. שני הצדדים צריכים להביע את מידת שביעות הרצון שלהם מהתפחתות הסיטואציה, באמצעות פרצופי סמיילי ממוספרים. המטרה בסוף, כמובן, היא להגיע לסוג של פשרה או מצב שכל הצדדים מרוצים ככל האפשר.

 

שבוע מחוץ לקופסה

הילדים חושבים על הרעיונות לסיטואציות, ועל איך אשפר להתנהג בהן, ואף מגלמים את התפקיד של ההורים - כמו במקרה בו עסקו אתמול של הבגלת שעות הצפיה בטלוויזיה. עבודת הפיתוח עצמה, שתתרגם את הכל למשחק מחשב, נעשית על ידי צוות מהנדסים במיקרוסופט, במסגרת "שבוע מחוץ לקופסה" המתקיים במעבדות החדשנות של מרכז הפיתוח של מיקרוסופט. מדובר במעיין גירסה של מיקרוסופט לפרוייקט ה-20 האחוז של גוגל.

 

אלא שבניגוד לענקית החיפוש, אצלה העובדים מקדישים יום בשבוע לפרוייקטים אישיים, במיקרוסופט צוות מעבדת החדשנות מקבל שבוע עבודה, פעם בשלושה חודשים, על מנת לפתח על רעיונות לא שגרתיים שלהם שאינם נמצאים בתוכנית העבודה השוטפת.

 

העובדים מתחלקים לצוותים, "כשהשבוע מתקרב, יש מסחרה של רעיונות במטבח", אומרת קרן מסטר ממרכז הפיתוח. כאשר השבוע נגמר, הצוותים לא חיבים להראות מוצר פועל, או בהכרח מוצר שיצא לצרכנים, אבל כן נדרשים להראות הדגמה או אבטיפוס בסיסי של מוצר (לרוב בתחום התוכנה, ולא החומרה). חלק מהמוצרים עוברים לאחר מכן לפיתוח מתקדם יותר.

 

באופן כללי, המוצרים שמפותחים במרכז הפיתוח ובמעבדות החדשנות לא תמיד יוצאים לשוק כמו שהם, אלא מהווים בסיס כלשהו לפיתוח או תוספת למוצרים קיימים. גם במקרים אלה לפעמים חולפות שנים עד שהרעיון של הפיתוח מייושם במוצר שזמין לקהל הרחב. מרבית הפיתוחים האלה סודיים, ומיקרוסופט מציגה אותם רק באירועים פנימיים. בסוף חודש פברואר הוצג חלק קטן מהפיתוחים הללו בפסטיבל TechFest השנתי של החברה לאחר שנפתח באופן חלקי גם לתקשורת.

 

"אין משחקים כאלה"

מדוע חבורה של ילדים בני 13-11 מגיעה לעבוד במיקרוסופט בחופשת פסח בשעות הבוקר במקום לשחק במחשב, להיפגש עם חברים או לעשות את הפעולה המשמעותית

ואהובה על ילדים בגיל הזה בזמן חופש - לישון עד מאוחר?

 

"זה מאוד מעניין אותנו", אומרת שלי, בתה של מסטר. הילדים האחרים גם מרגישים שזה כיף ומעניין לקחת חלק בתהליך פיתוח. מדוע להגיע למשרד ולשחק בלריב עם ההורים, כאשר בטח בגיל הזה זה קורה מספיק בבית? "אין משחקים כאלה", אומר דניאל בן ה-11, "שיש לך אפשרויות לבחור מה לעשות כשאמא כועסת, ולהמשיך את זה כמה שאתה יכול".

 

אופק בן ה-11.5 גם רואה את המטרה החינוכית של התהליך, ומרגיש כי הסימולציות האלה יעזרו לו לא להגיע למצב של צעקות, כאשר יתרחשו באמת. אילן, נער נוסף המשתתף בשבוע, הוסיף כי מבחינתו זה מאפשר לראות את הצד של ההורים בסיטואציות כאלה.

 

ילדים כמפתחים

למרות החשיבות החינוכית שהילדים מביעים, והעובדה שהם מעדיפים להגיע לעבוד על פיתוח מאשר להשתעמם בבית, הם מתלהבים לא פחות כאשר מגיעה ההפסקה ומנצלים כל שניה פנויה לשחק במחשבי ה-Surface וקונסולות ה-Xbox הנמצאות ברחבי המשרד.

 

שני נערים נוספים עוסקים במלאכה קצת שונה: הם הגיעו דרך חממת Start Up Seeds המקדמת יזמות ומצוינות טכנולוגית בקרב בני נוער. אותם נערים, אריק וטל, ועוסקים בדרך כל ברובוטיקה חברו אף הם לאנשי החברה, והם מנסים ליישם שיפורים שונים באינטראקציה מל המחשב - למשל, שהמוזיקה תושתק כשהטלפן מצלצל או שמצלמת

הרשת תזהה את המתיישב מולה ותכבה את שומר המסך.

  

משחק של סימולציות חברתיות נשמע משעמם, בטח לילדים ונערים שרגילים למשחקים תזזיתיים יותר ומלאי אקשן, ולא רק קבלת החלטות. יחד עם זאת, הילדים אומרים כי אריזה גרפית יפה תביא אותם, ואלי אפילו את חבריהם לקנות משחק כזה ולשחק בו.

 

ואיך הסתיימה המחלוקת של הצפיה בהישרדות? בלילה הילדים ילכו לישון, ויוכלו להקליט ולצפות למחרת בערב. הצדדים היו צריכים להתפשר, אבל יצאו די מרוצים בסופו של דבר.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לחשוב מחוץ לקופסה
צילום: אהוד קינן
מומלצים