מזכרות מארץ לעולם לא
מייקל ג'קסון אמנם ביטל את המכירה הפומבית של חפציו, אבל הקהל הרחב עדיין יכול לבוא ולהתרשם מהאוסף הענק של תלבושות, מזכרות, בובות ופסלונים שלא מן העולם הזה. ניר נתן מדווח מהשטח
זו באמת היתה הזדמנות של פעם בחיים: לרכוש מזכרת אותנטית של אייקון הפופ מייקל ג'קסון. המזכרות הללו גדשו בעבר את אחוזתו, חוות Neverland הנמצאת צפונית ללוס אנג'לס, ולכן המכירה הפומבית הזו עוררה עניין עצום בכל העולם והכניסה את מעריציו השרופים לאקסטזה. אך אז החליט מלך הפופ בעצמו להטיל וטו ולבטל את המכירה.
התצוגה מגלה טעם לא אחיד, ואפילו פריקי (צילומים: AFP)
אז חסכתי לי כמה עשרות, אם לא מאות, אלפי דולרים לאחר שנמנע ממני לרכוש כפפות משובצות אבני חן, תלבושות מיוזעות ממופעים, דמויות פלסטיק בגודל מלא של ג'קסון וגם כסא המלכות, הכתר והשרביט מצופי היהלומים של מלך הפופ. מה שבאמת חורה לי הוא שלימוזינת הרולס רויס (מודל 89', במחיר שנע בין 120 ל-150 אלף דולר) המקושטת בפנים בפיתוחי זהב טהור ופסלונים, חמקה לי מהיד.
מזכרת מהתקופה לפני שהפך את פניו לאתר ניסויים
אפילו מרטין נולן, מנהל בית המכירות הפומביות "Julien's Auctions" והאחראי על התערוכה, שקיים בעבר מכירות פומביות של חפצי ממורביליה של סלבריטיז אחרים, התקשה להסתיר את אכזבתו. "עבדנו על זה כל כך קשה והכל לחינם" הוא אומר בהשלמה, "לפחות הקהל הרחב יוכל לצפות בזה".
לא רק בזבזן
ואכן, הקהל מוזמן לצפות ב-1390 הפריטים (שהיו עשויים להכניס 10-20 מיליון דולר) שאסף ג'קסון לאורך השנים, עד ל-25 באפריל, בתנאי שלא ייגע בסחורה. האוצר הזה רוכז בבנין מסוגנן המיועד להריסה בבברלי הילס, בו שכן בית כולבו ישן. הבניין נמצא בשכנות לבברלי הילטון, בית המלון בו מתקיים טקס גלובוס הזהב, השייך לאיש העסקים הישראלי בני אלג'ם. כבר בכניסה אפשר להתרשם שלא מדובר בעוד תערוכה או תצוגה רגילים. מחוץ לבניין הותקנו לראווה שערי הכניסה הגדולים והמוזהבים לחוות נברלנד, ששוויים מוערך ב-20-30 אלף דולר.
הלימוזינה. מקושטת פיתוחים ופסלי זהב
הכניסה לתצוגה אגב, אינה בחינם, כי גם המארגנים רוצים לכסות חלק מהשקעתם (לטענתם 2 מיליון דולר) בארגון המכירה הפומבית שבוטלה. על כן דורשים בכניסה 20 דולר לאדם, עם אפשרות להיפרד מ-50 דולר עבור הקטלוג הרשמי ו-200 דולר לסט מהודר של 4 קטלוגים. ואז פוסעים על שטיח אדום (איך לא) ונכנסים לעולמו של מייקל ג'קסון, עולם אפל והזוי עם תאורה דרמטית.
על מסך ענק מוקרנת הופעה חיה של ג'קסון, שמזכירה שוב את מימדי גאונותו המוזיקלית. שיטוט באולמות רחבי הידיים, שעמוסים לעייפה במזכרות, מבהיר כי ג'קסון אינו רק בזבזן כפייתי, אלא גם ניחן בטעם לא משובח במיוחד, קיטשי למדי, לא אחיד ואפילו פריקי.
מלך, אביר, אל
התצוגה מחולקת לקטגוריות שונות. למשל, ריהוט ואביזרים דקורטיביים שג'קסון קנה כלאחר יד בחנויות לריהוט יוקרתי וגלריות לענתיקות, ולא תמיד שילם עבורם. ריהוט עץ כבד ועתיר פיתוחים, אינספור פסלי מתכת ואבן, פסלוני פורצלן וכלי חרסינה והרבה אביזרים מוזהבים. שמתם לב למוטיב המוזהב?באמנות של ממש קשה להבחין, כי את ההצגה גונבים שפע של פורטרטים ותמונות ענק של ג'קסון עצמו בדמות אלים ובגלימות מלכות רבות הדר. כמו למשל זו שבה הוא עטור שריון אבירים, כשלצידו מופיעים באבלס השימפנזה האהוב, ילד בעל פני מלאך, תוכי, ישו ומה לא.
טריפטיכון המתאר את ג'קסון כאביר וכמלך
מכאן ואילך, התצוגה נעה בין המעניין והלא שגרתי אל הפריקי לחלוטין, מה שכמובן לא מוריד מערכם האספני של הפריטים. מסתבר שלחלקם יש ערך רגשי עבור ג'קסון (במיוחד הקרוסלה שעליה מתנוססת חתימתה של אליזבט טיילור) עד שהחליט לתבוע את המארגנים ולבטל את המכירה.
חפצי הקטיגוריה הבאה כוללים את שלל הפרסים, האוטוגרפים ואלבומי הזהב והפלטינה הממוסגרים שג'קסון קטף במהלך הקריירה המוזיקלית המפוארת שלו. הקריירה הזו, למי שלא זוכר, נקטעה ב-2003 כשהתברר שהמלך די עירום, למרות שבית המשפט קבע שאין בכך כל פסול. גם מאז הזיכוי במשפט על מעשים מגונים בילדים, נסדקה תדמיתו והוא לא הצליח לשחזר את הצלחות העבר. אך עתה, נדמה, לנוכח הודעתו על חזרתו לבימות, נראה שזה עתיד להשתנות.
ג'קסון נטש את חוות נברלנד, ומכאן ואילך, לנוכח אורח חייו הבזבזני וסדרה של הפרת הסכמים ואיחורים בתשלום חובות, היה זה רק עניין של זמן עד שייקלע לקשיים כלכליים, מה עוד שהוא סירב בתוקף למכור את הבעלות על שיריו ושירי החיפושיות, אוצר בלום בפני עצמו.
לחלק מהדברים ערך רגשי
וכך החווה (ששמה שונה בינתיים מ"נברלנד" ל"סיקמור ואלי ראנץ'"), שהבעלות עליה חולקה בינו לבין חברת השקעות, רוקנה מתכולתה מתוך כוונה למכור את כל הפרטים, פרט לבגדים התחתונים של מלך הפופ, כדי לכסות חלק מחובותיו.
אז מה היה לנו? אוסף כפפות משובצות אבני חן ובראשן כפפת יד ימין מהוידאו קליפ ההיסטורי ללהיט "בילי ג'ין", ז'קטים נוצצים עטורי דרגות וכמובן אינספור מדליות שפיארו את החליפות הצבאיות המגוכחות שג'קסון נהג ללבוש. ג'קסון כך אפשר להתרשם, היה אדם בודד למדי. אחרת, איך אפשר להסביר את גדוד המלצרים והמשרתים והמשרתות הקשישים מפלסטיק ובגודל מלא שפוזרו בתצוגה?
"המספריים של אדוארד". סוחט דמעות של התרגשות מחובבי סרטים
ואיך אפשר לשכוח את חמישית ג'קסון? לא, אין הכוונה ללהקה שבה כיכב עם אחיו, אלא לחמש בובות ג'קסון בגודל מלא מהתקופה לפני שהפך את פניו לאתר ניסויים. כי אין דבר יותר מרגיע מלקום בבקר ובמקום להביט במראה, להסתפק בפורטרטים עצמיים או בובות בדמותך ובצלמך.
פיטר פן האנושי
צמד האולמות האחרונים, שנראים כמגרשי משחקים לילדים, מקבלים נופך חולני כשנזכרים בהסטוריה המפוקפקת של ג'קסון עם ילדים. האחד גדוש בצעצועים יקרים, מכונות משחקי וידאו מכל הסוגים, דמויות קומיקס כמו סופרמן, באטמן ספיידרמן והפאואר ריינג'רס בגודל מלא ופריטים מקוריים מסרטים, שהיו סוחטים דמעות של התרגשות מכל שוחר סרטים. בין השאר, ניתן למצוא את ידי המספריים המקוריות ששימשו את ג'וני דפ בסרט "המספריים של אדוארד".
האולם השני מוגדר כשלוחה של דיסנילנד, כי כל כולו מוקדש לאוסף שמבוסס על סרטי דיסני. מפסלונים קטנים של דמויות, דרך מכתבים אישיים של וולט דיסני המייסד ועד לבובת מיקי מאוס ענקית ואינספור תמונות ומזכרות מסרט האנימציה "פיטר פן". ללמדכם באיזו רצינות ג'קסון חשב שהוא התגלמות פיטר פן עלי אדמות.
אז מה יעלה עכשיו בגורל האוסף? ג'קסון, שכידוע מכר ללא בעיות את כל הכרטיסים למופעי הקיץ שלו בלונדון, יוכל לכסות את חובותיו שנאמדים ב-24 מיליון דולר. נציגיו הבהירו כי הוא יתרום סכום נאה לקרן צדקה של תעשיית המוזיקה, שהייתה אמורה לקבל חלק מהכנסות המכירה הפומבית. לא ברור אם האוסף ישוב לרשותו של ג'קסון, אך נציגיו רמזו כי בעתיד אולי יזכו מעריציו והציבור לחזות בהם שוב. עד שיקום מוזיאון ג'קסון, אפשר להסתפק בתמונות.