סוזן בויל: תופעה תרבותית מועצמת רשת
האם סוזן בויל היא תופעת רשת אמיתית או תופעה תרבותית שהועצמה על ידיה? סיכום ביניים
איש לא שיער בדעתו כי סוזן בויל, בת 47 מסקוטלנד, תחולל מהומה גדולה כל כך, תוך זמן קצר כל כך. סרטון מבחן הבמה של המובטלת שהחליטה לנסות את מזלה ב-Britain's got Talent, תוכנית הכישרונות הבריטית פשט ברשת כמו אש בשדה קוצים: עם מעל ל-50 מיליון צפיות תוך שבוע (וסרטון בודד המתקרב ל-30 מיליון צפיות) באתר YouTube לבדו, ועם כניסה מהירה לראש רשימת הנושאים עליהם מצייצים בטוויטר. נכון לזמן כתיבת שורות אלה, סוזן בויל היא הנושא השני הכי מצויץ אחרי ASOT400 - תוכנית ה-400 של תקליטן הטראנס ארמיין וון ביורן.
אבל הכי מעניין לבחון את המושג בראי Google Insights for Search, שמדגים היטב איך נוצרה ההיסטריה סביבה בן לילה. במשך הימים האחרונים, נפח החיפושים אחרי המושג "סוזן בויל" באנגלית, בקטגוריה "חברה" (שמעיד, אולי, יותר מכל על טבעה האנושי של התופעה), הכפיל את עצמו מדי 24 שעות, ובין שלישי לרביעי - כמעט שילש את עצמו.
סביר להניח שסוזן בויל היא הדלפה מכוונת של ההפקה לרשת. כמו פול פוטס מאותה התוכנית בדיוק או וויליאם האנג מ"אמריקן איידול", גם כאן, מדובר בחריגה מהקו הרגיל של צעיר ויפה, אבל שניחנה ביכולות שירה מפתיעות (האנג מזייף קשות אך בחינניות), שניתן באמצעותן לחולל סנסציה שתגרוף צפיות ופרסום. גם עצם העובדה שהרשת הטלוויזיונית לא הזדרזה לזעוק חמס על הפרת זכויות היוצרים שלה ולדרוש את הסרת הסרט, מחזקת את ההשערה הזו.
בניגוד למשל, לכריס קרוקר, סוזן בויל היא לא תופעה שנולדה ברשת. סוזן בויל הופיעה קודם כל באודישנים לתוכנית טלוויזיה, וההתעניינות סביבה פרחה בגלל תשומת הלב שהקדישו לה כל אמצעי התקשורת: עיתונים, מהדורות חדשות מרכזיות בטלוויזיה ורדיו. ובמקביל, הרשת עשתה את שלה. אך כיון שברשת כל אחד הוא תחנת שידור קטנה, דווקא שם עשתה לה כנפיים התופעה התרבותית ששמה סוזן בויל יותר מכל. זאת, בדיוק כפי שהועצמו והואצו אירועים תרבותיים-חברתיים אחרים בזכות הרשת, למשל, הפיגוע במומבאי או השבעת אובמה.
החיקויים והפארודיות כבר החלו לצוץ וכפי שזה נראה כרגע, סוזן בויל בדרכה להיכל התהילה הקבוע של יוטיוב - ולא רק במעמדה הנוכחי, כגיבורת היום.