שתף קטע נבחר
 

אופס, מה שלא כתבנו בפרסומות

ערב הפסח הזמינה אייס את הצרכנים לקנות ולקבל זיכויים לקניות הבאות. רק שבשטח הדברים נראו אחרת לעומת המובטח בפרסומים. עקב היקף הבעיה, כדאי שהתמ"ת יבדוק זאת. אייס: "מדובר באי-הבנה מצערת"

ערב חג הפסח יצאה רשת אייס קנה ובנה במבצע: "קונים ב-ACE או ב-AUTODEPOT במהלך חודש מרץ ועל כל מאה ש"ח מקבלים 10 ש"ח לקניות לחג!" כל זה, באותיות בגודל סביר, על יד המספר 100 ש"ח - באותיות ענק - כשבתוך האפס השני של המספר מופיעה באות קטנה יותר המלה "עד", ומתחתיו מופיע - גם כן באותיות בולטות - "מתנה לחג!"

 

ח', שראה את הפרסום הזה, ערך קניות לקראת החג באייס במרס. בקנייה אחת קיבל זיכוי של 10 שקלים, בשנייה 50 שקל, ובשלישית - 100 שקל. וכך, מצויד בזיכויים בסך כולל של 160 שקל, נכנס בראשית אפריל לאחת מחנויות הרשת, ורכש פריטים בשווי כולל של כ-130 שקל. הוא היה בטוח שהוא עוד יקבל עודף מאייס בגין הזיכויים שברשותו.

 

הפתעה לא נעימה בקופה

אלא שבקופה נכונה לו אכזבה. הקופאית הבהירה לו, שבכל קנייה הוא יכול לממש זיכוי אחד בלבד. למזלי, כתב ח' ל-ynet, היה ברשותי שובר זיכוי על 100 שקל, והשתמשתי בו; כך שבקנייה זו שילמתי רק 30 שקל, ואולם בכיסי נותר זיכוי על 60 שקל, שאיני יכול להשתמש בו.

 

בחנו היטב את הפרסום שעליו הסתמך ח' (ראו בתצלום), וגילינו שבסמוך למספר 100 - שכאמור הובלט מאוד - ומתחת להסברים על הקניות שצריך לבצע במרס כדי לזכות בזיכויים, נכתב, באותיות קטנטנות, כך: "למימוש בין התאריכים 1.4-8.4.09. לא יינתן עודף לזיכוי, עד 100 ש"ח למימוש בכל קנייה, לא כולל תשלום בתווי קנייה אחרים, בכפוף לתנאי המבצע".

 

האותיות קטנות - הצרכנים מוטעים

בפסקה הקטנה הזאת יש, לכאורה, שורת עבירות על חוק הגנת הצרכן ותקנותיו. נתחיל בגודל האותיות בטקסט שבו מפורטות ההגבלות, שציטטנו בפסקה הקודמת. הפרסום הזה הוא בגדר חוזה אחיד, והחוק מחייב כי האותיות בחוזה אחיד תהיינה לפחות בגודל 2 מילימטרים.

 

מדידה של האותיות הקטנטנות הללו מעלה, כי גודלן אינו מגיע ל-2 המילימטרים הנדרשים. זו עבירה על החוק, ובעבר אף הורשעה חברה בגין עבירה זו. "הוראת סעיף 4א לחוק המטילה על הספק חובת שימוש באותיות בגודל מוגדר בכל חוזה אחיד נועדה להסיר את החשש של הטעיית הצרכן לגבי הוראות ההסכם", כתב השופט באותו מקרה.


האותיות הגדולות, הקטנות, והקטנות מאוד

 

כלומר, היות שגודל האותיות אינו עומד בדרישות החוק והוא כה מזערי עד שקשה לקרוא מה כתוב שם בכלל, אי-אפשר לראות במגבלות הללו משום הוראות המחייבות את הצרכנים; ומי שלמרות זאת מחייב את הצרכנים על פי האמור שם, חוטא בהטעייתם, וזו עבירה על חוק הגנת הצרכן.

 

גם עצם הפער הגדול בין האותיות הגדולות שבהן מפורסמים בהבלטה תנאים מסוימים, לבין קוטן האותיות שבהן מצוינות ההגבלות - עלול להוות הטעיה. הוא הדין גם במלה "עד", המוצנעת בתוך ספרת האפס השנייה של המספר 100.

 

איפה התקנון?

עבירה דומה עלולה לצמוח גם מהמשפט "בכפוף לתנאי המבצע". מתי והיכן הובאו, אם בכלל, תנאי המבצע לידיעת הצרכנים? קיומו של תקנון עלום וכפיית תנאיו על הצרכנים מביאים התנהלות זו לכאורה לתחום הפלילי, ברוח הוראות חוק הגנת הצרכן שמטרתן להגן על הצרכנים מפני הטעיות כאלו.

 

לא בכדי נאמר בסעיף 2 לחוק: "לא יעשה עוסק דבר - במעשה או במחדל, בכתב או בעל פה או בכל דרך אחרת, לרבות לאחר מועד ההתקשרות בעסקה - העלול להטעות צרכן בכל עניין מהותי בעסקה". ומה לנו יותר מהותי מתנאי המבצע?

 

ומעֵבֶר לכל אלו, באותן אותיות קטנות נאמר גם "עד 100 ש"ח למימוש בכל קנייה". במקרה של ח', הרי אמרה לו הקופאית שהוא יכול לממש שובר אחד בכל קנייה, ולמזלו היה לו שובר בשווי 100 שקל.

 

אבל אילו לא היה לו, והיה מקבל את דברי הקופאית כפשוטם, היה נאלץ להשתמש בשובר זיכוי אחר, אולי קטן יותר, ולהפסיד את ההנחה שהובטחה לו בפרסום. במלים אחרות, בקופה באייס החמירו עוד יותר את התנאים למימוש שוברי הזיכוי. ואם כך, הנה, לכאורה, עוד מעשה הטעיה.

 

ההפתעות הלא נעימות הללו מן הסתם היו מנת חלקם של צרכנים נוספים ערב חג הפסח. וזה מסוג הדברים שכדאי היה שמשרד התמ"ת ייתן עליהם את דעתו.

 

תגובת אייס:

"לאחר בחינה מעמיקה של טיוטת הכתבה ועיון קפדני בכל מודעות המבצע 'מתנה לחג' שערכה אייס אוטו דיפו, קשה להימנע מהמסקנה כי מדובר כאן באי הבנה מצערת.

 

"אם נסקור את נוסח הפרסום אליו מתייחסת טיוטת הכתבה, נראה על נקלה כי הנתון הבולט ביותר בפרסום ואשר מופיע בפונט הגדול ביותר הוא דווקא המגבלה 'עד 100 ש"ח מתנה לחג!'

 

"כך, ברור מעבר לכל ספק כי לא ניתן ליהנות ממתנה בסכום של מעל 100 ש"ח.

 

"במקרה המתואר בטיוטת הכתבה, הלקוח אכן נהנה ממלוא מתנה זו (100 ש"ח) בעת שקנה מוצר בסך של 130 ש"ח.

 

"בעוד המגבלה של סכום המתנה (עד 100 ש"ח) מופיעה בגדול, דווקא ההקלה למגבלה זו המיטיבה עם הצרכן מופיעה באותיות קטנות יותר וקובעת כי בכל קנייה המתנה ניתנת למימוש של עד 100 ש"ח. קרי, בעת קניית שני מוצרים באותו מועד או במועדים שונים בתקופת המבצע ואשר סכומי רכישתם הנם לשם הדוגמה 140 ש"ח ו-90 ש"ח, יכול הלקוח לפצלם לשתי קניות וכך ליהנות בכל קנייה מסכום המתנה המרבי לו הוא זכאי, גם אם עולה על 100 ש"ח.

 

"במקרה המתואר בטיוטת הכתבה היה הלקוח הנכבד זכאי לממש את שוברי המתנה הנוספים שהוענקו לו בסך של 60 ש"ח בכל קנייה נוספת בתקופת המבצע.

 

"לעניין טענת גודל הפונט, הפרסום המתואר עוצב כשטר כסף (בגודל אותנטי של שטר כסף) ולפיכך גודל הפונט הוגבל. יתרה מכך, כפי שהראינו לעיל, המגבלות מופיעות בגודל זהה או גדול יותר מההקלות/הטבות הניתנות ללקוחות.

 

"לעניין ציון תקופת המבצע - הן מהכותרת הראשית והמודגשת של המבצע ("עד 100 ש"ח מתנה לחג!") והן מכותרת המשנה שלה ("קונים ב-Ace או ב-AUTO DEPOT במהלך חודש מרץ ועל כל 100 ש"ח מקבלים 10 ש"ח לקניות לחג!") ברור לחלוטין מהי תקופת המבצע (עד לערב הפסח - יום 8 באפריל 2009) וזאת בנוסף לציון המפורש.

 

"כך, כל תנאי המבצע מופיעים בצורה בולטת וברורה על הפרסום, ואין כל תנאי מהותי אחר החסר בהם.

 

"דברי הקופאית, כפי שהם מובאים בטיוטת הכתבה, אכן אינם תואמים את המבצע. יתכן בהחלט כי דבריה היו כי לאור כך שללקוח הנכבד תו מתנה בסך של 100 ש"ח, הרי שבכל מקרה אין ביכולתו ליהנות במסגרת קנייה זו מתו מתנה נוסף. מגבלה אשר כלל לא הייתה חלה במקרה של צירוף מספר תווים בסכום מצטבר של עד 100 ש"ח לקנייה.

 

"החברה הינה חברה גדולה בעלת עשרות סניפים המשרתת, מדי יום, אלפי לקוחות מרוצים. החברה משקיעה מאמצים ומשאבים רבים על מנת להעניק ללקוחותיה את השירות הטוב ביותר ונהנית ממוניטין נכבדים בעניין זה".

 

הכותבת היא עורכת-דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים