פיאט רוצה להיות טויוטה
קונצרן הרכב פיאט הוא אחד הגדולים בעולם, אבל זה לא מספיק לאיטלקים. התכנית החדשה: מיזוג נתח מקרייזלר האמריקנית ואופל וסאאב האירופיות, לטובת יצירת מותג חדש
סוכנויות הידיעות מדווחות הבוקר (ב') כי פיאט שוקלת למזג את פעילויותיהן של קרייזלר והחטיבה האירופית של ג'נרל מוטורס - הכוללת את סאאב ואופל. זאת, אם תחליט היצרנית האיטלקית לרכוש את החטיבה האירופית של ענקית הרכב האמריקנית. אם ימוזגו החברות לחברה חדשה, שתכלול גם את הפעילות של פיאט - המחזיקה גם באלפא רומיאו, לנ'ציה ופרארי - תהיה פיאט לאחת מיצרניות הרכב הגדולות בעולם, עם מחזור מכירות של יותר מ-100 מיליארד דולר, והיקף מכירות של כ-6 עד 7 מיליון כלי רכב בשנה.
ראוי לציין כי רק בשבוע שעבר סיכמה פיאט את רכישת 20% מקרייזלר – שהכריזה על פשיטת רגל - בתמיכתו המלאה של הממשל האמריקני. בראיון מקיף ליומון הכלכלי הנחשב "פיננשל טיימס", אמר מנכ"ל פיאט, סרג'יו מרקיונה, כי איחוד החברות הוא למעשה פתרון מאוד פשוט לבעיה כואבת. עוד אמר מרקיונה כי מנקודת מבט "תעשייתית והנדסית", מדובר בלא פחות מנישואין שנוצרו בגן-עדן.
על-פי הערכות בתעשיית הרכב, שיתוף הפעולה בין החברות עשוי לצמצם משמעותית את עלויות הפיתוח של מכוניות חדשות, וכן את עלויות השיווק וההפצה. עם זאת, כדאי לזכור כי מצבן הכלכלי החמור של כל החברות המעורבות - במיוחד קרייזלר וסאאב - עלול להכביד על המיזוג. עוד מעריכים בתעשייה כי פיאט תשתמש ברכישת קרייזלר לצורך חזרה לשוק האמריקני, כנראה במהלך העשור הבא. בשלב הראשון, כך מעריכים בתעשייה, תבחר פיאט לשווק בשוק האמריקני את מותג היוקרה שלה, אלפא רומיאו.
קרייזלר
צילום: AFP
פיאט
וגם אופל