מטוויגי ועד קייט מוס: ההיסטוריה של הדוגמניות
תערוכה חדשה במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק סוקרת את עולם הדוגמנות בחצי השני של המאה העשרים, מהנשים בעלות גזרת הגיטרה של שנות החמישים לנערות השדופות של שנות התשעים
תערוכה חדשה שמוצגת במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק עד 9 לאוגוסט (The Model as Muse: Embodying Fashion), סוקרת את הקשר ההדדי בין האופנה העילית לבין אידיאלים משתנים של יופי. את המטרה הגדולה הזאת מקווים במוזיאון להשיג דרך התמקדות בדוגמניות של המחצית השניה של המאה העשרים (1997-1947) ובתפקידן כמייצגות, ולעתים כמשפיעות, על עולם האופנה בתקופתן.
"אנחנו מתבוננים בבגדים, בצילומי אופנה ובדוגמניות כמייצגים מראה של תקופה מסוימת", אומר אוצר התערוכה הרולד קודה. "דוגמנית שהיא כוכבת אמיתית יכולה לסכם במחווה אחת את המהות של תקופה שלמה, ולהפוך למוזה לא רק עבור מעצבים וצלמים אלא עבור דור שלם".
ג'ין שרימפטון ב-1964. מחלוצות הדוגמניות המפורסמות (צילום: דייוויד ביילי, באדיבות מוזיאון המטרופוליטן)
המאה העשרים בראי הדוגמנות
לאחר מלחמת העולם השניה פרחו תעשיות האופנה והפרסום בארצות הברית, כריסטיאן דיור השיק את מה שכונה "המראה החדש" בעל צורת שעון החול שלו וסוכנויות דוגמנות צצו ברחבי המדינה. כל אלה יצרו אווירה שבה החלו לבצבץ דוגמניות שהיו יותר מ"קולב" – דמויות מפורסמות בזכות עצמן.
שנות ה-60 חזו במעבר מהאידיאל הנשי והמתוחכם של שנות החמישים לדוגמנית הנערית, כמו ורושקה וטוויגי. בשנות ה-70 שלטו בכיפה דוגמניות אתלטיות בעלות מראה כל-אמריקאי כמו ג'רי הול, ובמקביל החלו להופיע, לראשונה, דוגמניות לא לבנות, כמו אלה שהציגו את המראה הבוהמייני של איב סן לורן, בעצמו ילידה אלג'יריה.
שנות השמונים היוו נקודת מפנה בכל הקשור לדוגמניות עם הולדתן של דוגמניות העל כמו כריסטי טרלינגטון ונעמי קמפבל. דוגמניות אלה הצטיינו ביכולת יוצאת דופן לגלם דמות שונה ומעניינת בכל צילום ועם זאת לשמר את הפרסונה הייחודית שלהן. בשנות התשעים הובילה אופנת הגראנג' לשינוי קיצוני מהדוגמניות הזוהרות של העבר לנערות כמו קייט מוס, עם מראה מינימליסטי במלוא מובן המילה.
התערוכה, שהתקופה שנסקרת בה מסתיימת ב-1997, לא מגיעה עד לשנות האלפיים, בהן הוחלפו הדוגמניות בשחקניות, כוכבות ריאליטי ואחרות הממקדות את תשומת הלב הציבורית באופן דומה לדוגמניות של שנות השמונים.
קייט מוס בצילום משנת 1994. מינימליסטית (צילום: פיטר לינדברג, באדיבות מוזיאון המטרופוליטן)
ורושקה לאיב סן לורן, 1968. בוהמיינית (צילום: רוברטלי, באדיבות מוזיאון המטרופוליטן)
הסופר-מודלס בצילום לוורסאצ'ה, 1991 (צילום: פיטר לינדברג, באדיבות מוזיאון המטרופוליטן)