שתף קטע נבחר

 

האם מותר לטבול במקווה עם קעקוע?

שאלה:

 

האם בת שיש לה קעקוע יכולה לטבול במקווה? (זוהר, ירושלים)

 

תשובה:

 

מטרת הטבילה היא לטהר אדם טמא. הטומאה נובעת מסיבות שונות, והמשותף להם הוא קשר למוות. כך למשל המת מוגדר כאבי אבות הטומאה, והבאים איתו במגע נטמאים. גם אישה נידה טמאה, משום שהיה בגופה פוטנציאל ללידת ילד חדש, ודם הנידה, הוא תאים מתים הנפלטים מגופה.

 

הטהרה אפשרית בכניסת האדם הטמא לתוך מקווה, מעיין או ים. כל אלו הם מקורות מים טבעיים, שהטובל בהם מכניס את כל גופו מתחת למים, וביציאתו כאילו נולד מחדש, מעֵין restart. (גם מקווה, אף על פי, שבבור הטבילה מחליפים את המים - יש בור המכיל מי גשמים, והמים שבו, משיקים לבור הטבילה, והם נחשבים מחוברים).

 

כדי שפעולה זו תתקיים צריך שכל גופו של האדם ייכנס למים ללא חציצה. חכמים למדו זאת מדברי התורה לגבי טבילת טמא: "וְרָחַץ בַּמַּיִם אֶת כָּל בְּשָׂרוֹ", (ויקרא פרק טו ,טז), ההדגשה במילים "כל בשרו" מלמדת "שלא יהא דבר חוצץ בין בשרו למים". (תלמוד בבלי עירובין דף ד)

 

מכאן פסקו שלפני הטבילה במקווה צריך להתרחץ היטב, ולהסיר כל דבר הנמצא על הגוף, כדי שלא יחצוץ

בין הגוף ובין המים.

 

קעקוע, הוא ציור על גוף האדם, שבדרך כלל נמצא מתחת לעור. במקרה כזה בוודאי שאין הדבר מהווה חציצה. אולם גם במקרים שבהם הציור נמצא על גבי העור, ולא ניתן להסירו – מותר לטבול, שכך נפסק בשולחן ערוך: "צבע שצובעות הנשים על פניהן וידיהן ושער ראשן, אינו חוצץ. וכן מי שהוא צבע וידיו צבועות, אינו חוצץ", (שולחן ערוך יורה דעה סימן קצח , יז). וטעם הדבר: האומן שידיו מלוכלכות תמיד בצבע אינו מקפיד על הניקיון בדבר הספציפי הזה, וכך גם האישה, המעוניינת בציור.

 

מכיוון שהשאלה עסקה במי שכבר יש לה קעקוע לא התייחסנו לעצם ציורו, שהוא דבר אסור. כאן התייחסתי לנושא זה.

 

כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים