שתף קטע נבחר
 

האם הדלק שמוכרים לכם איכותי?

משרד התשתיות קובע שאין לכם מה לדאוג - הדלק שמוכרות לכם תחנות הדלק איכותי ואינו מהול. מתוך כ-1,000 תחנות דלק פועלות, רק ב-10 נמצאו חריגות מתקני איכות

חושבים שמוכרים לכם דלק לא איכותי? במשרד התשתיות טוענים היום (ב') כי לא כך הדבר, וקובעים כי מרבית תחנות דלק מוכרות דלק באיכות גבוהה. בדיווח ראשון מאז נכנס חוק להגברת הפיקוח על תחנות הדלק, הציג היום מינהל הדלק במשרד התשתיות נתונים מעודדים על איכות הדלק הנמכר בישראל: מנתונים שהוצגו בפני ועדת הכלכלה בכנסת, עולה כי רוב תחנות הדלק מוכרות כיום דלק באיכות העומדת בתקני משרד התשתיות. על-פי נתוני המשרד, מתוך כ-940 תחנות דלק שנבדקו בארבעת החודשים האחרונים - מתוך 998 תחנות הפועלות כיום - רק ב-10 נמצאו חריגות מתקני האיכות.

 

החוק עובד

"הגברת הפיקוח משיגה את התוצאות", אומר ל-ynet חן בר-יוסף, מנהל מינהל הדלק. "החוק, שנכנס לתוקף באוקטובר האחרון מאפשר לנו לאכוף כראוי, ומצמצם את תופעת מכירת דלק באיכות שאינה עומדת בסטנדרטים. יש אמנם אירועים חריגים, אבל מדובר באחוז מאוד קטן של תחנות דלק". יש לציין כי כי על-פי נתוני המינהל, כ-50 תחנות עדיין לא נבדקו, ו-10 טרם חתמו על הסכם בדיקה עם אחת מהמעבדות שהוסמכו לכך על-ידי משרד התשתיות.

 

"החוק תרם משמעותית למאבק במכירת דלק לא תקין", אמר בסיום הדיון יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס. "אנחנו קוראים למשרד התשתיות להמשיך ביישומו, ולהרחיבו במידת הצורך לבדיקות במתקני הניפוק והזיקוק". אקוניס גם קרא למשרד התשתיות ליידע את הציבור באשר לתוצאות הבדיקות, באופן יעיל יותר מכפי הנעשה כיום.

 

שש בדיקות איכות בשנה

החוק להגברת הפיקוח על תחנות הדלק, שאושר בכנסת באפריל אשתקד, נכנס לתוקף באוקטובר. על-פי החוק, מחויבים בעלי תחנות לבצע שש בדיקות איכות בשנה, לכל סוג דלק שהם מוכרים. הבדיקה מבוצעת על-ידי מעבדה מוסמכת בלבד - יש רק שתיים כיום בכל הארץ - עמה מחויבים בעלי התחנות להתקשר באמצעות חוזה. הבדיקות נערכות ללא ידיעת בעל התחנה, ותוצאותיהן מועברות מהמעבדה למינהל הדלק. כאשר נמצא דלק שאינו עומד בתקן, נאסר על בעל התחנה להמשיך למוכרו. רק לאחר שהמיכל הלקוי מנוקה, ובדיקת מעבדה מאשרת כי הדלק החדש עומד בתקן, יכול בעל התחנה לקבל אישור להפעיל מחדש את המשאבה.

 

"החוק הכפיל את הפיקוח על איכות הדלק", אומר בר-יוסף ממינהל הדלק. "מתוך כ-3,640 בדיקות שנערכו בין ינואר לאפריל, 10 נמצאו לא תקינות - כולן של סולר". ראוי לציין כי מנתוני משרד התשתיות, עד כניסת החוק לתוקף, ביצע מינהל הדלק כ-3,000 בדיקות בלבד בשנה - נתון נמוך משמעותית מזה שהוצג היום בוועדת הכלכלה.

 

בר-יוסף גם ציין כי מינהל הדלק מקדם את הרחבת החוק, כך שיחול גם על תחנות המוכרות גפ"מ (גז פחמימני מעובה) לשימוש כלי רכב. זאת, לאור חשדם של אנשי המינהל כי חלק מהתחנות מוכרות כיום גפ"מ שאינו מותאם לשימושי תחבורה. עוד אמר בר-יוסף כי יש מקום להרחיב את החוק, כך שבדיקות מדגמיות יערכו גם במסופי דלק ובבתי זיקוק. המינהל גם ממליץ להחמיר את הענישה נגד מי שעובר על החוק, כך שגם מי שאינו חותם על חוזה עם אחת המעבדות - או שאינו מחדש את החוזה - יקבל קנס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוהלים לכם?
צילום: תני גולדשטיין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים