מנכ"ל משרד החינוך: השינוי קשה בגלל פוליטיקה
ד"ר שמשון שושני תהה בכנס ון-ליר לחינוך: "לא ניתן להגיע לקונצנזוס בנוגע לתוכנית הליבה - כיצד החרדים ילמדו מתמטיקה? מי יכול ליישם חזון כזה?". "לדבריו, אסונה הגדול של מערכת החינוך הוא שערכים בסיסיים אינם מיושמים"
"למשרד החינוך קשה מאוד לבצע שינוי משמעותי בגלל קונסטלציות פוליטיות" - כך אמר הערב (יום ד') מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני, בנאומו בכנס ון-ליר לחינוך. הוא הביע פסימיות באשר ליכולת של משרדו לבצע שינוי: "לא ניתן להגיע לקונצנזוס בנוגע לתכנית הליבה".
בכנס ון-ליר לחינוך, שנערך בירושלים תחת הכותרת "מחזון ומדיניות לביצוע", אמר מנכ"ל משרד החינוך כי אין חזון אחיד למערכת החינוך, משום שלכל שר יש השקפת עולם פוליטית-חינוכית, ולכל אחד אידיאולוגיה אחרת.
לגבי תוכניות הליבה, הביע ד"ר שושני פסימיות באשר ליכולת להגיע לקונצנזוס: "בענייני חינוך אין קונצנזוס על שום דבר, ועל שום נושא במערכת החינוך, כי המערכת באה לשרת את החברה השסועה והמפולגת עוד מימי טרום הקמת המדינה. יש קבוצות עניין שונות עם הבנות שונות, לגבי תפקיד המערכת. לכל קבוצה יש אינטרסים והשקפות משלה לגבי התפוקות של בתי הספר.
"בתי הספר זקוקים ללגיטימציה של החברה, שבאה לידי ביטוי במשאבים שניתנים לביצוע משימות. קבוצות האינטרס מאוד קיצוניות ונחרצות, שאינן יכולות לראות את הצד השני ולהתחשב בו. גם לגבי נושא כמו אזרחות, שלכאורה יש הסכמה, כי אזרחות היא בסיס לקיומה של חברה. אבל גם בנושא זה יש ויכוח בסיסי לגבי תפקידה של האזרחות, האם היא צריכה לכלול ציונות ויהדות? לא ניתן להגיע לקונצנזוס בנוגע לתוכנית הליבה - כיצד החרדים ילמדו מתמטיקה? מי יכול ליישם חזון כזה?"
לפי דעתו של ד"ר שושני, אסונה הגדול של מערכת החינוך הוא שערכים בסיסיים אינם מיושמים במערכת. "המצב גורם לדבריו לסטטוס קוו,
ובמערכת החינוך של היום קשה מאוד להכניס שינויים משמעותיים מלמעלה עד למטה בגלל קונסטלציות פוליטיות. זה גורם לקפיאה על השמרים".
אז מה ניתן לעשות? לפי מנכ"ל משרד החינוך,
ניתן לקדם כמה דברים בסיסיים, כמו ללמד ולהניע תהליכים של הוראה ולמידה, ולהקנות ידע במובן הרחב של המילה. "אם המורים יישמו, אם יינתנו להם הכלים אז מערכת החינוך תקפוץ חמש דרגות למעלה".
שושני הדגיש כי כדי להגיע לשוויון חברתי יש לשאוף למצוינות בקרב התלמידים, כלומר למיצוי פוטנציאל שיביא בסופו של תהליך לצמצום פערים חברתיים. "אולם, הכוונה של המשרד אינה להפוך את בתי הספר לבתי חרושת לציונים, אלא לחזק תשתיות להוראה ולמידה מתוך כוונה להגיע להצלחה גם במבחנים הבינלאומיים".