בתי הדין בלי סמכות - בצדק
"במקום לצעוק שסמכויותיהם נגזלו היו בתי הדין הרבניים צריכים לעשות שימוש באפשרויות הקיימות כדי שהגט יינתן במועדו. אז יש להניח שבית המשפט היה מתקשה לעשות בחוק כבתוך שלו". הכנסת דנה ביוזמה להרחיב את סמכויות בתי הדין, טובה אבן חן סבורה שהחקיקה צודקת - אבל לא חכמה
המגמה להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים מביאה איתה סערה פוליטית ותקשורתית שספק אם שר משפטים כלשהו, אפילו אם הוא מוערך על ידי כל סיעות הכנסת, יכול לספוג. אלא שהשאלה שעומדת לדיון היא אחרת. השאלה האמיתית היא האם ראוי להשיב לבתי הדין הרבניים את הסמכויות שנגזלו מהם באופן שיטתי על ידי בית המשפט העליון, ולא אם "להרחיב" אותן.
מזה עשור ויותר החל בית המשפט העליון לכרסם בסמכויותיו של בית הדין הרבני. בעוד שחוק שיפוט בתי הדין הרבניים (תשי"ז) מקנה לבית הדין הדתי סמכות מקבילה לזו של בית המשפט (תחילה המחוזי, ולימים עם כינון בתי משפט לענייני משפחה ב-95' – לזה האחרון), ראה לנכון בג"ץ לפרש את החוק באופן שונה מפעם לפעם, עד שמשנת 2006, בעקבות תקדים שתבעה השופטת אילה פרוקצ'יה לא מתאפשר לבית הדין הרבני לפסוק בעניינים רכושיים וממוניים הנובעים מהסכם גירושין שנחתם בפניהם, אפילו לא במעמד של בוררים.
'אין לו לבית הדין אלא מה שהחוק מקנה לו' קבעה פרוקצ'ה. הסמכות המקבילה שנהגה משנת תשי"ז, וההלכה היהודית שבית הדין הדתי חי מפיה – לא ממש עניינה את השופטת. הכבוד שנהג כל השנים בין הערכאות וקבע שיש סמכות נמשכת לערכאה שבה החלו בני זוג את הליכי הפרידה שלהם – לא נחשב עוד. את העיוות הזה באה המגמה "להרחיב" את סמכויות בתי הדין הרבניים לתקן. לא משום שהיה צורך לשנות את חוק שיפוט בתי הדין המקורי – אלא משום שפרשניו המגמתיים עמלו במשך שנים להכשיר את הכרסום במעמד בתי הדין הרבניים בארץ.
השוד הוא שוד לאור היום וחבל ששר המשפטים בחר בשבוע האחרון להתפתל בפני התקשורת במקום לומר את הדברים כהווייתם. אבל, כמו שיש לתהות על הגנב יש לתהות על החור, שלא לומר החור השחור והענק שהניע את שופטי בית המשפט העליון לשנות מן העקרונות המשפטיים שלהם עצמם וממסורת הפסיקה ולנגוס בסמכויות בתי הדין לתיאבון.
בתי הדין הרבניים אינם מספקים את הסחורה. במקרים רבים אין התעמקות בצרכים הספציפיים של כל צד שמתדיין לפניהם. פעמים רבות ישנה תחושה שבית הדין לא ממש מתעניין כיצד תחיה משפחה מדמי מזונות מגוחכים שהם פוסקים לה. גם אחרי שבית הדין משתכנע ופוסק לחייב את הבעל בגט, עוברות לעתים שנים ארוכות עד שהאישה אכן משתחררת מכבלי הנישואים הללו.
הסחבת - גזירה משמיים?
הסחבת הזו וחוסר תשומת הלב אינן גזירה משמיים. אם במקום לצעוק שסמכויותיהם נגזלו היו בתי הדין עושים שימוש לאורך השנים באפשרויות ההלכתיות שקיימות כדי שהגט אכן יינתן במועדו, והתשלומים יאכפו כראוי – כי אז יש להניח שבית המשפט היה מתקשה לעשות בחוק כבתוך שלו.
לדוגמה, אילו בית הדין הרבני היה פוסק מזונות מדין 'מעוכבת מחמתו להינשא' – כלי שההלכה מקנה לו, שהוא למעשה קנס כספי שמושת על בעל שמסרב לתת גט לאשתו – כי אז לא היו נשים רואות צורך לתבוע תביעות נזיקין בבית המשפט האזרחי בשל שנותיהן האבודות . אם בית הדין היה מקפיד לדרוש מן הבעלים הרצאת פרטים כחוק כדי שיהיה ברור כמה הוא משתכר לצורך חיוב המזונות – נשים לא היו מרגישות מקופחות ורצות לבית המשפט לפתוח הסכמים שנחתמו בפני בית הדין ב 'הסכמה' מאולצת.
הציפייה משר המשפטים
היא להאציל מבגרותו וניסיונו על הערכאות שבסמכותו. ניתן ליצור עמדות מפויסות בין בתי הדין הדתיים והאזרחיים כדי שהמתדיינים שבתווך יוכלו ליהנות משירות מהיר אמיץ וממצה.
מרגע שבתי הדין הדתיים עברו לסמכותו של משרד המשפטים יכול האחרון לפעול כדי שנורמות עבודה איכותיות יזלגו מבתי המשפט האזרחיים אל הדתיים ולהיפך. ניתן להקדיש תשומת לב כדי שההתדיינות בתיקים של המעמד האישי תצטמצם למינימום. כבודו של בית הדין הדתי ישוב אליו כשהמזג השיפוטי שהוא מקרין ייטיב עם הבאים לפתחו. חקיקה תהיה צודקת, אבל לא חכמה בשלב הזה.
- טובה אבן חן היא טוענת רבנית (ואינה קשורה בארגון נשים כלשהו)