'אילוצי ביטחון': המטוסים ינמיכו מעל מודיעין
נתיב נחיתה מזרחי לנתב"ג עובר מעל בתי מודיעין. ברשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית טוענים שאין ברירה ושבטיחות הטיסות בראש מעייניהן. התושבים מוטרדים לא רק מהרעש של 190 מטוסים צפויים בשבוע אלא גם מאלה ש"מגרדים את גגות הבתים". השבוע ימשיך להתעמת בבג"ץ
יום אחד, לפני כשלושה חודשים, החלו מטוסים להנמיך מעל בתי מודיעין לקראת נחיתה בנתב"ג. התושבים, שלא הבינו במה מדובר, נחרדו לא רק מהרעש אלא גם מהגובה הנמוך אליו הגיעו המטוסים. "הם כמעט גירדו את גגות רבי הקומות", סיפר היום (ב') תושב העיר, עו"ד אייל קרני.
בירור העלה שמדובר בנתיב שיאפשר למטוסים לנחות בנתב"ג מכיוון מזרח - ולא רק ממערב. מאז מצויים העירייה ורשות שדות התעופה במחלוקת עמוקה סביב הנושא. תושבי מודיעין והעירייה מבקשים להסיט את הנתיב לאזורים לא בנויים; מנגד טוענות רשויות התעופה שהנתיב הנוכחי הוא אילוץ ביטחוני, ושחרדת התושבים מוגזמת. העירייה עתרה לבג"צ נגד פתיחת הנתיב החדש באפריל. ניסיון לפשר בין הצדדים בכנסת לא צלח והשבוע יימשך העימות בבית המשפט.
רשות שדות התעופה: הנתיב הכרחי
קובי מור, מנכ"ל רשות שדות התעופה, גילה בכנסת שתכנית הנתיב החדש נולדה בעקבות ה"כמעט תאונה" שהיתה בפברואר 2007. אז כמעט ואירעה התנגשות מעל מודיעין בין מטוס "אל-על" למטוס של חברת "איבריה" הספרדית.
בניגוד לנתיב הנחיתה המערבי, שמאפשר נחיתת מכשירים, בנתיב המזרחי נעשה הניווט באופן ידני - ולפיכך חשוף לטעויות אנוש. חקירת המקרה העלתה את הצורך לבנות מערכת נחיתה אלקטרונית גם לנחיתות מכיוון מזרח.
אין ברירה? נחיתה מעל טרמינל 3 (צילום: אמנון טרבלסי)
"נתיב הגישה לנחיתה ממזרח למטוסים שבאים ממערב חייב לכלול עיקול רחב שחלק גדול ממנו היה עובר מעל שטח הרשות הפלסטינית", הסביר מור. "כאן התערבו רשויות הביטחון והנחיתו עלינו מגבלות שאילצו לצמצם את רדיוס העיקול, ולהעביר את הנתיב מעל מודיעין בגובה נמוך".
"באילוצים האלה, מכל ההיבטים של בטיחות הטיסות, אין נתיב אחר. עשינו בדיקה פנימית של חלופות כולל ההצעה של עיריית מודיעין להזיז את הנתיב לשטחים הפתוחים, ומצאנו שהן לא טובות לבטיחות. מכל מקום – הנחיתות מעל מודיעין יימשכו כשנתיים עד שיוארך המסלול בנתב"ג שיאפשר נחיתות מכיוון צפון".
מודיעין: ומה עם ביטחון התושבים?
במודיעין לא מקבלים את הטענות. ראש העיר, חיים ביבס, סיפר כי נודע לו במקרה בקיץ שעבר על הנתיב החדש ממסמך שדלף לאחר התושבים. "הם הופתעו שאנחנו יודעים אבל לא הקשיבו לנו, גם אחרי שביקשנו והתחננו להזיז את הנתיב לפחות לשטחים הלא-בנויים שמחוץ לעיר. אמרו לנו שהכל סגור ונתנו לנו להבין שרק בטיחות הטיסות מעניינת אותם. הבטיחות של 70 אלף תושבים, שליש מהם ילדים, לא חשובה"?
ביבס טוען שאם ייפתח הנתיב יעברו מעל מודיעין 190 טיסות בשבוע - 40 בשבת ו-150 בימי חול. "אנחנו עומדים על הזזת הנתיב מחוץ לשטח הבנוי, או לחזור לנתיב המקורי שמעל שטחי הרשות הפלסטינית, לפני האילוצים שהכתיבו רשויות הביטחון. מצדנו אין כאן משחקי כבוד או אגו. בשבילנו זו שאלת חיים", אמר ביבס.
גורמים רשמיים אישרו באזני העירייה שבמהלך הניסויים של הנתיב החדש היו "חריגים" בכל הקשור לגובה הטיסה. את ביבס מטרידים ה"חריגים" הללו. "שלוש טיסות נעלמו מהמסכים של מגדל הפיקוח. במקרה אחר עבר מטוס בין שני מגדלי מגורים. אמרו לנו שזו היתה 'טעות אצבע', אבל לא הסבירו מה זה". הוא מדגיש כי הם לא התנגדו כשהמטוסים עברו מעליהם בדרך לנחיתה בגובה של כ-2,000 מטר. "הטיסות שירדו כמעט לגובה אפס הן שמפחידות אותנו", אמר.
מור אמר שרשות התעופה האזרחית - שהיא הסמכות האחראית - בדקה ואישרה את הנתיב החדש ותהליך תכנונו, כולל את המסקנה שאין מנוס ממעבר מעל מודיעין. "כל דחייה בהפעלת הנתיב החדש כרוכה בסכנה שכמעט גרמה לתאונה לפני שנתיים. להמשיך בהנחתת המטוסים על פי מראה עיניים של הטייסים היא הדרך הכי מסוכנת לעומת הדרך הכי טובה שבהנחתה בעזרת המכשור האלקטרוני".
"מפלצות מול הסלון"
קרני עדיין מודאג. "המפלצות האלה חלפו ממש מול חלון הסלון שלי. הרגשנו שכל סטייה קלה תגרום לאסון המוני. אני חושש שיצטרכו לפנות אותנו אם חלילה הטיסות יימשכו בנתיב ובגובה הנמוך הזה... בשבילנו זו שאלת חיים ומוות".
חברי הכנסת הודו שאין להם כלים לקבוע מי צודק. ח"כ דני דנון (ליכוד) שאל את רשויות התעופה: "אם במקום העיר מודיעין היה מתקן ביטחוני שאין לטוס מעליו, גם אז היו מתעקשים על הנתיב שקבעו המחשבים? האם גני ילדים הם מתקנים פחות רגישים"? ח"כ ישראל חסון (ליכוד) טען כי האילוץ שמונע את המעבר מעל השטח הפלסטיני איננו תואם את ההסכמים עם הרשות, לפיהם המרחב האווירי שלהם הוא חלק מהמרחב של ישראל.
יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) קרא בסיכום הדיון לרשות התעופה האזרחית לחזור ולבדוק יחד עם העירייה את החלופות לנתיב. בינתיים המליצה הוועדה להעביר את הסוגיה לועדת מומחים בלתי תלויה, שגם היא תבחן בראש ובראשונה את סוגיית בטיחות הטיסות.